Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48327
Title: การลดต้นทุนการติดตั้งปั้นจั่นไฮดรอลิกบนรถบรรทุก
Other Titles: Reduction of installation cost of hydraulic crane on trucks
Authors: วัชระ ทองงอก
Advisors: เหรียญ บุญดีสกุลโชค
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Rein.B@Chula.ac.th
Subjects: ปั้นจั่น
ไฮดรอลิกส์
รถบรรทุก
Issue Date: 2535
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาขั้นตอนและปัญหาการติดตั้งปั้นจั่นไฮดรอลิกบรรถบรรทุกเพื่อหาแนวทางในการลดต้นทุนการติดตั้ง โดยใช้เทคนิคการศึกษาการทำงานและการวางผังงานเข้ามาแก้ไขปัญหา ซึ่งได้จำกัดจำนวนรุ่นแบบของปั้นจั่นไฮดรอลิกและรถบรรทุกเอาไว้ 6 และ 3 รุ่นแบบตามลำดับ และในส่วนของการวางผังงานใหม่จะพิจารณาเฉพาะพื้นที่ที่โรงงานตัวอย่างมีอยู่เท่านั้น การศึกษาการทำงานได้ทำการศึกษาในโรงงานตัวอย่างและวิเคราะห์ในส่วนของงานเบื้องต้น แล้วนำมาเปรียบเทียบกับสภาพการทำงานในปัจจุบัน จากนั้นจึงได้เสนอแนวทางการแก้ไขปัญหาและดำเนินการในส่วนที่สามารถกระทำได้ นอกจากนั้นยังเสนอขั้นตอนการทำงานมาตรฐานในการติดตั้งปั้นจั่นไฮดรอลิกบนรถบรรทุกบางรุ่นแบบเอาไว้ด้วย ผลจากการศึกษาวิจัยครั้งนี้ พบว่าไม่มีความแตกต่างในเรื่องของเวลาที่ใช้ในการติดตั้งปั้นจั่นไฮดรอลิกแต่ละรุ่นแบบบนรถบรรทุกทั้ง 3รุ่น และพบว่ามีความแตกต่างในเรื่องของเวลาที่ใช้ในการติดตั้งปั้นจั่นไฮดรอลิกแต่ละรุ่นเพียง3กลุ่มคืนกลุ่ม A, กลุ่ม B-C-D และกลุ่ม E-F การศึกษาวิจัยครั้งนี้ สามารถลดต้นทุนการติดตั้งในส่วนของค่าแรงทางตรงได้โดยเฉลี่ยเป็นร้อยละต่อรุ่นแบบของปั้นจั่นไฮดรอลิกของรุ่นA : B-C-D : E-F เป็น 12.03 : 11.93 : 10.68 ตามลำดับ จากการนำเสนอขั้นตอนการทำงานมาตรฐานในการติดตั้งปั่นจั่นไฮดรอลิกแต่ละรุ่นแบบบนรถบรรทุกของรุ่น A:D:F สามารถติดตั้งปั้นจั่นไฮดรอลิกแล้วเสร็จโดยใช้เวลา 10.77 : 11.86 : 13.50ชั่วโมงตามลำดับ
Other Abstract: This thesis has the objectives to study procedures and problems of installation of hydraulic cranes on trucks and to explore the ways to reduce installation costs by using work study and layout techniques to solve these problems. It is limited to models of cranes and trucks numbering 6 and 3, respectively. In the layout technique, it only considers the area of the factory floor. It uses the work study method to study and analyze work content and compare it with present working status, and then presents the ways to solve the problems and practices of some parts that can be done easily. Besides these, it presents the standard procedures of installation of hydraulic cranes on trucks. From the results of this thesis, there is no difference between models of trucks in the installation of hydraulic cranes and there is a difference between models of hydraulic cranes for only 3 groups. There are A, B-C-D and E-F groups. One can reduce installation costs in terms of direct labor costs by average percentages per model of hydraulic crane models A:B-C-D:E-F by 12.03:11.93:10.68, respectively. From the standard procedures of installation of hydraulic cranes on truck modeslA,D,F,,one can finish the installation of the hydraulic cranes on these trucks in 10.77,11.86, and 13.50 hours, respectively.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมอุตสาหการ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48327
ISBN: 9745814016
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Watchara_to_front.pdf1.52 MBAdobe PDFView/Open
Watchara_to_ch1.pdf503.98 kBAdobe PDFView/Open
Watchara_to_ch2.pdf4.79 MBAdobe PDFView/Open
Watchara_to_ch3.pdf4.66 MBAdobe PDFView/Open
Watchara_to_ch4.pdf7.36 MBAdobe PDFView/Open
Watchara_to_ch5.pdf986.88 kBAdobe PDFView/Open
Watchara_to_back.pdf11.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.