Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48332
Title: เทคนิคสำหรับลดภาระโหลดเกินในสายส่งแบบโมดิไฟด์ดีคัปเบิล
Other Titles: A modified decoupled technique of overload alleviation of transmission lines
Authors: สมชัย วงศ์วัฒนศานต์
Advisors: จรวย บุญยุบล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: การส่งกำลังไฟฟ้า
สายส่งไฟฟ้า
ระบบไฟฟ้ากำลัง -- การควบคุม
Issue Date: 2530
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การกำหนดขนาดในการผลิตกำลังไฟฟ้าใหม่ของเครื่องกำเนิดไฟฟ้า และขนาดของโหลดที่ต้องตัดออกจากระบบเพื่อลดภาระโหลดเกินในสายส่งของระบบไฟฟ้า สามารถอธิบายโดยรูปแบบคณิตศาสตร์เบื้องต้น โดยอาศัยความสัมพันธ์เชิงเส้นตรงตามเทคนิคแบบนิวตัน-ราฟลัน และเทคนิคการลดภาระโหลดในสายส่งแบบดีคัปเปิลที่ได้พัฒนาแล้ว จะให้ผลลัพธ์ที่คำนวณได้ในรูปของขนาดกำลังไฟฟ้าแอคทีฟและรีแอคทีฟเป็นอิสระต่อกัน ซึ่งมีกรณีที่ผลลัพธ์ที่คำนวณได้ กำหนดให้ตัดกำลังไฟฟ้ารีแอคทีฟโหลดออกจากระบบเพียงอย่างเดียวด้วย สำหรับวิทยานิพนธ์นี้ ได้ขยายโมเดลเทคนิคการลดภาระโหลดเกินในสายส่งแบบดีคัปเปิลให้สามารถรับเงื่อนไขในทางปฏิบัติสำหรับการตัดโหลดออกจากระบบโดยให้มีค่าเพาเวอร์เฟคเตอร์ของโหลดที่ตัดออกสัมพันธ์กับโหลดที่ต่ออยู่ในระบบ และ/หรือตามสัดส่วนของค่ากำลังไฟฟ้าแอคทีฟและรีแอคทีฟที่กำหนดตามลักษณะของโหลดที่ต่ออยู่ในระบบ เมื่อได้ขยายโมเดลให้สามารถรับเงื่อนไขในทางปฏิบัติแล้ว ผลลัพธ์ที่คำนวณได้จะกำหนดขนาดของโหลดที่ตัดออกมีขนาดกำลังไฟฟ้าแอคทีฟและรีแอคทีฟที่สามารถนำไปจัดการได้ในทางปฏิบัติ แต่การตัดโหลดออกจากระบบ จะให้ผลตามสภาพความเป็นจริงที่สมบูรณ์เมื่อทราบชนิดของโหลดที่ต่ออยู่กับบัส เทคนิคสำหรับลดภาระโหลดเกินในสายส่งแบบโมดิไฟต์ดีคัปเปิลนี้ จะใช้เป็นประโยชน์ต่อการศึกษาวางแผนงานในการผลิต และช่วยให้ระบบมีความมั่นคงเชื่อถือได้ในการแก้ไขปัญหาโหลดเกินในสายส่ง
Other Abstract: The determination of the amount of generation in a power generator and the load shedding level required to alleviate line overload in a power system can be described in a basic mathematical model by applying the linear relationship based on the Newton-Raphson technique and decoupled line overload alleviation technique already developed. The computational results provide independent active and reactive powers. Under this thesis, a model technique has been developed for decoupled line overload alleviation to accommodate operational conditions for load shedding from the system by setting the load power factor in relation to the load connected to the system and/or in proportion to the active and reactive powers fixed according to the type of load connected to the system. With the development of this model to accommodate operational conditions, the computational results will determine the amount of load shedding with active and reactive powers which can be applied to practical operating situation. However, load shedding can be accurately achieved if the type of load connected to the bus were identified. The technique of overload alleviation in a modified decoupled line can be used for operational planning and provides security in solving problems of line overload.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2530
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมไฟฟ้า
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48332
ISBN: 9745684171
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Somchai_no_front.pdf601.62 kBAdobe PDFView/Open
Somchai_no_ch1.pdf258.82 kBAdobe PDFView/Open
Somchai_no_ch2.pdf1.15 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_no_ch3.pdf627.39 kBAdobe PDFView/Open
Somchai_no_ch4.pdf2.27 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_no_ch5.pdf2.36 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_no_ch6.pdf355.29 kBAdobe PDFView/Open
Somchai_no_back.pdf1.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.