Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48572
Title: ผลของการใช้การอภิปรายกลุ่มย่อยที่มีต่อความสามารถทางการเขียนความเรียงภาษาไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4
Other Titles: Effects of using small group discussion on ability in writing Thai composition of mathayom suksa four students
Authors: ศิริวรรณ ฉากแก้ว
Advisors: สายใจ อินทรัมพรรย์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: อภิปราย
ภาษาไทย -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)
ภาษาไทย -- การเขียน
การแต่งร้อยแก้ว
Issue Date: 2537
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาผลของการใช้การอภิปรายกลุ่มย่อยที่มีต่อความสามารถในการเขียนความเรียงภาษาไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ตัวอย่างประชากรเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนราชประชาสมาสัย จำนวน 2 กลุ่ม กลุ่มละ 35 คน กลุ่มที่ 1 เป็นกลุ่มทดลองใช้การอภิปรายกลุ่มย่อย กลุ่มที่ 2 เป็นกลุ่มควบคุมใช้การเรียนแบบปกติ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ แบบสอบการเขียนความเรียงภาษาไทย แผนการสอนการเขียนความเรียงภาษาไทย และเกณฑ์การประเมินการเขียนความเรียงภาษาไทย ผู้วิจัยทำการทดลองสอนทั้ง 2 กลุ่ม ใช้เวลา 16 คาบ 8 สัปดาห์ หลังจากนั้นทำการทดสอบความสามารถทางการเขียนความเรียงภาษาไทยหลังการทดลองสอน วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่ามัชฌิมเลขคณิต ([mean]) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และทดสอบค่าที (t-Test) ผลการวิจัยสรุปได้ ดังนี้ 1. การใช้การอภิปรายกลุ่มย่อยส่งผลให้ความสามารถในการเขียนความเรียงภาษาไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 สูงกว่าการใช้การเรียนแบบปกติอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. การใช้การอภิปรายกลุ่มย่อยส่งผลให้ความสามารถในการเขียนความเรียงภาษาไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ในด้านเนื้อหา การเรียบเรียงความคิดและการใช้ถ้อยคำสูงกว่าการใช้การเรียนแบบปกติอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 แต่ไม่ส่งผลให้ความสามารถในการเขียนความเรียงภาษาไทยในด้านการใช้ไวยากรณ์และกลไกทางภาษาสูงกว่าการใช้การเรียนแบบปกติอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Other Abstract: The purpose of this research was to study effects of using small group discussion on ability in writing Thai composition of mathayom suksa four Rajprachasamasai School. The subjects were divided into two groups. Each group consisted of 35 students. The first was the experimental group using small group discussion and the second was the controlled group using the regular learning. The instruments consisted of writing Thai composition test, lesson plan for teaching writing Thai composition and the criterion for evaluating students’ composition. Both groups were taught 16 periods by the researcher for 8 weeks. The writing compositions test was administered to the samples after the experiment. The results were analyzed by arithmetic means, standard deviation and t-test. The results of this study were as follows: 1. Using small group discussion affected the ability in writing Thai composition of mathayom suksa four students at the higher level than those using the regular learning at the .05 level of significance. 2. Using small group discussion affected the ability in writing Thai composition of mathayom suksa four students in the areas of content, organization, vocabulary higher than those using the regular learning at the .05 level of significance. However, using small group discussion had no effect on grammar and mechanic of students’ ability in writing Thai composition higher than using the regular learning at the .05 level of significance.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2537
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48572
ISBN: 9745836133
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Siriwan_chak_front.pdf854.66 kBAdobe PDFView/Open
Siriwan_chak_ch1.pdf610.74 kBAdobe PDFView/Open
Siriwan_chak_ch2.pdf2.21 MBAdobe PDFView/Open
Siriwan_chak_ch3.pdf973.88 kBAdobe PDFView/Open
Siriwan_chak_ch4.pdf344.97 kBAdobe PDFView/Open
Siriwan_chak_ch5.pdf571.67 kBAdobe PDFView/Open
Siriwan_chak_back.pdf5.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.