Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48733
Title: การศึกษาปัญหาทางการตลาดของลำไยในประเทศไทย
Other Titles: A study on marketing problem of longan in Thailand
Authors: สมชาย เอกวิริยวณิชย์
Advisors: นงนิตย์ ศิริโภคากิจ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ลำไย -- การตลาด
Issue Date: 2528
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ลำไยเป็นผลไม้ที่ปลูกกันมากทางภาคเหนือของประเทศไทย โดยเฉพาะที่จังหวัดเชียงใหม่และลำพูน สามารถส่งออกไปจำหน่ายยังต่างประเทศเป็นมูลค่ามากที่สุดในหมวดผลไม้ที่ส่งออกของไทย ประเทศที่สั่งซื้อลำไยจากไทยมากที่สุดมี 3 ประเทศ ได้แก่ ฮ่องกง สิงคโปร์ มาเลเซีย พันธุ์ของลำไยที่ส่งออกส่วนใหญ่ ได้แก่ พันธุ์อีดอ อีแห้ว และเบี้ยวเขียว ส่วนพันธุ์อื่นๆ นั้น ไม่นิยมบริโภค โดยเฉพาะพันธุ์สีชมพู เพราะเข้าใจว่าเป็นลำไยที่มีโรค วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ มุ่งศึกษาถึงปัญหาทางการตลาด ตามส่วนผสมทางการตลาด ได้แก่ ผลิตภัณฑ์ การตั้งราคา ช่องทางการจำหน่าย และการส่งเสริมการจำหน่ายทั้งภายในประเทศ และเพื่อการส่งออกไปจำหน่ายยังต่างประเทศ พร้อมทั้งข้อเสนอแนะ เพื่อเป็นแนวทางในการแก้ไขปัญหาให้ตรงประเด็นให้มากขึ้น อันจะเป็นประโยชน์แก่เกษตรกร พ่อค้าคนกลาง พ่อค้าส่งออก และส่งผลประโยชน์ให้แก่ประเทศชาติโดยส่วนรวม จากการศึกษาวิจัย ทำให้ทราบถึงปัญหาทางการตลาดของลำไยดังนี้ 1. ปัญหาด้านผลิตภัณฑ์ ได้แก่ลักษณะธรรมชาติของผลไม้ที่เน่าเสียง่าย ประกอบกับฤดูการเก็บเกี่ยวมีช่วงเวลาเพียง 1-2 เดือน ทำให้การควบคุมคุณภาพของลำไยเป็นไปด้วยความยากลำบาก ดังจะเห็นได้จากการคัดเกรดที่ไม่ได้มาตรฐาน และมีการปลอมปนลำไยอยู่เสมอ นอกจากนี้ในช่วงต้นฤดู ก็มีการนำลำไยที่ยังไม่สุกเต็มที่ไปขายยังต่างประเทศเพื่อหวังที่จะขายได้ในราคาสูง 2. ปัญหาด้านราคา จากการศึกษาทำให้ทราบว่าปัญหาทางด้านราคาเป็นปัญหาที่สำคัญที่สุดของเกษตรกร เพราะขายลำไยได้ในราคาที่ต่ำ โดยเฉพาะอย่างยิ่งในปี 2527 เป็นปีที่ระดับราคาลำไยตกต่ำมากที่สุด สาเหตุที่ระดับราคาลำไยตกต่ำนั้น เกิดจากปัญหาทางด้านผลิตภัณฑ์ ปัญหาทางด้านช่องทางการจำหน่าย และปัญหาในด้านการส่งเสริมการจำหน่าย สำหรับปัญหาทางด้านช่องทางการจำหน่ายนั้น จากการศึกษาทำให้ทราบว่าเกษตรกรไม่ได้ถูกกดราคาจากพ่อค้าคนกลาง ทั้งนี้เพราะสามารถเลือกช่องทางในการจำหน่ายได้อย่างเสรี และเลือกจำหน่ายให้แก่ผู้ที่ให้ราคาสูงสุด นอกจากนี้การตัดราคาขายซึ่งกันและกันของพ่อค้าคนกลาง ก็เป็นอีกสาเหตุหนึ่งที่ทำให้ระดับราคาลำไยลดลง ทั้งนี้เพราะการส่งออกลำไยสามารถทำได้โดยเสรี และเป็นการขายผ่านตัวแทนในต่างประเทศเสียส่วนใหญ่ 3. ปัญหาด้านช่องทางการจำหน่าย ได้แก่การลดลงของพ่อค้าเหมาสวน ทำให้เกษตรกรต้องนำลำไยออกมาขายเอง ทั้งที่ตนเองไม่มีความชำนาญที่จะทำหน้าที่ทางการตลาด ประกอบกับการใช้เที่ยวบินพิเศษที่บรรทุกลำไยได้เที่ยวละประมาณ 100 ตัน โดยส่งออกไปยังฮ่องกง ทำให้ปริมาณลำไยในฮ่องกงเกินกว่าความต้องการ นอกจากนี้ยังมีการตัดราคาขายกันของพ่อค้าส่งออก เพื่อขายแข่งกันในตลาดต่างประเทศ 4. ปัญหาด้านการส่งเสริมการจำหน่าย ได้แก่การมุ่งส่งเสริมการจำหน่ายในเขตกรุงเทพมากเกินไป ทำให้ปริมาณลำไยเข้าสู่ตลาดมาก สำหรับการส่งเสริมการจำหน่ายเพื่อการส่งออกนั้น รัฐบาลยังขยายตลาดต่างประเทศได้ไม่มากเท่าที่ควร จากปัญหาต่างๆ ดังที่กล่าวข้างต้น จึงสอดคล้องกับสมมติฐานที่ตั้งไว้เพียงข้อเดียวคือ ข้อที่ 2 ที่ว่า ปัญหาที่สำคัญทางการตลาด คือคุณภาพของลำไยและการตัดราคาขายซึ่งกันและกันของพ่อค้าคนกลาง และปฏิเสธสมมติฐานข้อที่ 1 ที่ว่า ปัญหาที่สำคัญของผู้ผลิตคือการกดราคาจากพ่อค้าคนกลาง ข้อเสนอแนะ ในด้านตลาดต่างประเทศนั้น รัฐบาลควรกำหนดอายุของลำไยที่จะส่งออกทั้งนี้เพื่อให้ลำไยที่ส่งออกไปต่างประเทศนั้น สุกเพียงพอเสียก่อน อีกทั้งรัฐบาลควรจะพิจารณาช่วงเวลาในการส่งออกลำไย โดยพยายามกระจายช่วงเวลาที่จะมีการส่งออกให้ยืดออกไป เพื่อให้ลำไยที่ส่งออกนั้น อยู่ในปริมาณที่เหมาะสมกับการบริโภคของประเทศนั้น นอกจากนี้รัฐบาลควรจะส่งเสริมการส่งออกลำไย โดยให้การศึกษาถึงวิธีการส่งออกลำไยให้แก่พ่อค้า เกษตรกร และประชาชนทั่วไปที่สนใจ ตลอดจนอำนวยความสะดวกต่างๆ เช่น การขอเที่ยวบิน ข่าวสารข้อมูลด้านราคา รวมทั้งช่วยแก้ปัญหาต่างๆ ที่เกิดขึ้นแก่พ่อค้าส่งออก พร้อมๆ กับการขยายตลาดต่างประเทศให้มากขึ้น สำหรับตลาดลำไยภายในประเทศ รัฐบาลควรให้ความช่วยเหลือเกษตรกร โดยแนะนำวิธีการปลูก และการบำรุงรักษาต้นลำไยที่ถูกต้อง รวมทั้งการออกปราบปรามศัตรูของต้นลำไยในช่วงที่มีการระบาด นอกจากนี้รัฐบาลควรให้การส่งเสริมอุตสาหกรรมการแปรรูปลำไย เช่น อุตสาหกรรมลำไยกระป๋อง เป็นต้น
Other Abstract: Longan is a kind of fruit mainly planted in the north in Thailand, especially in Chiengmai and Lampoon provinces. Its export value is the greatest when compared to those of other exported Thai fruits. Hong kong, Singapore and Malaysia are the major importers of Thai longan. The strains of the exported Longan are E-Dor, E-Haew and Biew-Kiew. Other types are not popular among consumers, particularly Si-Chompoo due the believe of its disease. This thesis is particularly aimed at studying the various marketing problems, in accordance with the marketing mix such as its product, pricing distribution and promotion not only in the domestic marketing but also the foreign marketing. Some suggestion to the solution are also given so as to be advantages to the planter, middleman, exporter and finally to the country as a whole. According to the study it is revealed that there are the existing marketing problems of Thai longan, which could be classified as follows: 1. Product: This problem exists due to its nature which is as same as some other kinds of Thai fruit. It cannot be retained for some long period of time. Moreover, it is somewhat difficult to control the standard of its product because of its harvest in a short season of only 1 1/2-2 months. As a result a mixture of low quality longan always occurs. More important, since there is a lack of control quality of the export products, premature longans are always exported at the starting season in order to gain high profit. 2. Pricing: The study shows that Longan’s price was the most important problem for the planters. Because they though that the Longan’s price was too low, especially in 1984. Generally, this problem was due to other problems such as; Product, Distribution and Promotion. The study shows that the middleman did not take advantage of the planter. Because they could freely select the way(s) of distribution as well as the buyers who offered the highest price. Furthermore, the high competition among middlemen themselves also caused the decline of longan’s price. 3. Distribution: This problem exists because of the deduction of contact merchants. So the planter have to be seller themselves even though they do lack marketing experiences. Moreover, the using of huge flights which load 100 tons per flight, cause over supply in Hong Kong market. 4. Promotion: This problem exists because of the unbalance of domestic promotion and the limited foreign markets. First caused a great supply of Longan rush into Bangkok. Second caused a great supply rush into the above mentioned three foreign countries. The hypothesizes that must be proved are two items. First, the important marketing problems are the quality of longan and the price’s competition among the middleman. Second the important problem of the planter is the price-advantage of the middleman. According to the four problems above, the second hypothesis could be accepted but reject the other Suggestions to solve the problems: For the export purpose the Government should state how old of the longan shoul be in order to export the fully ripe Longan. Moreover the period of the exported Longan should be expanded so that the quantity of the Longan will be appropriate with the consumption of the importing country. It is also necessary for the merchant, planter as well as other interested group to receive information of how to export the Thai Longan. The Government should expand the foreign market and provide reservation flights including information of exported longan in order to facilitate all parties involved. For local market the Government should educate the planter to get the right method of plantation fertilization and seriously promote the applied industries of longan such as, canned Longan and dry Longan.
Description: วิทยานิพนธ์ (พณ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2528
Degree Name: บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บริหารธุรกิจ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48733
ISBN: 9745644366
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Somchai_ea_front.pdf2.18 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_ea_ch1.pdf973.89 kBAdobe PDFView/Open
Somchai_ea_ch2.pdf4.93 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_ea_ch3.pdf2.39 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_ea_ch4.pdf6.37 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_ea_ch5.pdf1.23 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_ea_back.pdf8.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.