Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48827
Title: การคำนวณออกแบบอย่างเหมาะที่สุดสำหรับโครงถักระนาบ
Other Titles: Optimum design plane trussens
Authors: สุวัฒน์ ถิรเศรษฐ์
Advisors: ทักษิณ เทพชาตรี
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Thaksin.T@Chula.ac.th
Subjects: โครงถักระนาบ
การออกแบบโครงสร้าง
การโปรแกรมเชิงเส้น
แบบจำลองทางคณิตศาสตร์
การออกแบบน้ำหนักน้อยที่สุด
คอมพิวเตอร์ช่วยการออกแบบ
Issue Date: 2532
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์ฉบับนี้เป็นการพัฒนาวิธีการคำนวณออกแบบอย่างเหมาะที่สุดสำหรับโครงถักระนาบซึ่งรวมพฤติกรรมการโก่งเดาะสำหรับชิ้นส่วนรับแรงอัด โดยใช้เงื่อนไขบังคับหน่วยแรงเงื่อนไขบังคับการเปลี่ยนตำแหน่ง และเงื่อนไขบังคับรอง เป็นขอบเขตในการออกแบบขนาดชิ้นส่วนของโครงถักเหล็ก เพื่อให้ได้น้ำหนักหรือปริมาตรรวมของโครงสร้างที่น้อยที่สุด แบบจำลองทางคณิตศาสตร์ ในส่วนเงื่อนไขบังคับหน่วยแรงและการเปลี่ยนตำแหน่งถูกสร้างมาจากการประมาณค่าแรงและการเปลี่ยนตำแหน่งที่เปลี่ยนแปลงไปต่อพื้นที่หน้าตัดของชิ้นส่วนที่เปลี่ยนแปลงไป โดยประมาณมาจากอันดับแรกของอนุกรมเทเลอร์ จากนั้นจึงใช้กำหนดการเชิงเส้นแก้ปัญหาโดยวิธีซิมเพล็กซ์ได้ค่าตัวแปรออกแบบ การทำงานของโปรแกรมคอมพิวเตอร์ เริ่มตั้งแต่สมมุติขนาดชิ้นส่วน วิเคราะห์โครงสร้าง ปรับขนาดชิ้นส่วนเพื่อให้อยู่ในช่วงที่เป็นไปได้ สร้างแบบจำลองทางคณิตศาสตร์แก้หาตัวแปรโดยวิธีซิมเพล็กซ์ นำตัวแปรที่ได้ย้อนกลับไปวิเคราะห์โครงสร้าง การทำงานจะซ้ำอยู่อย่างนี้จนกระทั้งคำตอบจะเข้าสู่จุดที่เหมาะที่สุด งานวิจัยนี้ทำให้สามารถคำนวณออกแบบโครงถักระนาบได้ทุกรูปแบบ ทั้งโครงสร้างดีเทอมิเนตและอินดีเทอมิเนต และจะให้โครงถักระนาบที่ให้ปริมาตรรวมประหยัดลงกว่าการคำนวณออกแบบที่ใช้กันอยู่ในปัจจุบันประมาณ 10-14% สำหรับโครงถักอินดีเทอมิเนต ส่วนโครงถักดีเทอมิเนตจะให้ประมาตรรวมเท่ากัน
Other Abstract: The development of an optimum design for plane trusses, including buckling effects of compression members, is presented in this thesis. Stress, displacement and side constraints are used as boundary terms to obtain size of members. The least weight or least volume of the structure on the other hand, is used as an objective term. In the mathematical model, stress and displacement constraints are generated by estimating changes in bar forces and nodal displacement compared to changes in bar areas. The approximation employs first-order Taylor’s series expansion. Simplex algorithm is the used to obtain values of the design variables. The solution is obtained by first assuming member sizes and then performing a structural analysis. The variables thus obtained are scaled to get feasible values. A mathematical model is then generated and the inequality equations are solved by using the simplex method to get new member sizes. The iterative procedure is applied until the solution converges to an optimal point. The proposed method can be applied to both determinate and indeterminate plane trusses. For indeterminate plane trusses, the total volume obtained is approximately 10-14% less than that obtained by the usual design procedure. For determinate plane trusses, however, both methods yield equal total volume.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2532
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมโยธา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48827
ISBN: 9745761761
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Suvat_dh_front.pdf17.3 MBAdobe PDFView/Open
Suvat_dh_ch1.pdf6.82 MBAdobe PDFView/Open
Suvat_dh_ch2.pdf35.27 MBAdobe PDFView/Open
Suvat_dh_ch3.pdf22.1 MBAdobe PDFView/Open
Suvat_dh_ch4.pdf3.52 MBAdobe PDFView/Open
Suvat_dh_back.pdf27.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.