Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/49029
Title: การนำประสบการณ์การเรียนรู้จากวิชาสุขศึกษา หลักสูตรมัธยมศึกษาตอนต้นไปใช้ในชีวิตประจำวันตามการรายงานของนักเรียน เขตการศึกษา 9
Other Titles: An application of learning experiences from health education courses of the lower secondary education curriculum in daily life as reported by students, educational region nine
Authors: สมสมร มหารักษิต
Advisors: พัชรา กาญจนารัณย์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: สุขศึกษา -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)
Issue Date: 2531
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาการนำประสบการณ์การเรียนรู้จากวิชาสุขศึกษาหลักสูตรมัธยมศึกษาตอนต้นไปใช้ในชีวิตประจำวัน และเปรียบเทียบการนำประสบการณ์การเรียนรู้จากวิชาสุขศึกษา หลักสูตรมัธยมศึกษาตอนต้นไปใช้ในชีวิตประจำวันของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปี่ที่ 4 ในเขตการศึกษา 9 ตามตัวแปรเพศ ผู้วิจัยได้นำแบบสอบถามไปทดสอบยังกลุ่มตัวอย่างประชากร ซึ่งเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 จำนวน 800 คน จาก 10 โรงเรียน ในเขตการศึกษา 9 แบ่งเป็น นักเรียนชายจำนวน 400 คน นักเรียนหญิงจำนวน 400 คน ได้รับแบบสอบถามคืนมา 800 ฉบับคิดเป็นร้อยละ 100 และได้นำแบบสอบถามมาวิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบนมาตรฐาน และค่าที (t – test) ผลการวิจัยพบว่า 1. นักเรียนนำประสบการณ์การเรียนรู้จากวิชาสุขศึกษาไปใช้ในชีวิติประจำวันเป็นครั้งคราวและไม่ได้นำประสบการณ์การเรียนในเรื่อง การให้ความช่วยเหลือผู้ป่วยที่ต้องผายปอด และนวดหัวใจไปใช้ในชีวิตประจำวัน เพราะนักเรียนขาดความชำนาญและความพร้อมในการนำไปใช้ในสภาพการณ์จริง 2. การเปรียบเทียบการนำประสบการณ์การเรียนรู้จากวิชาสุขศึกษาไปใช้ในชีวิตประจำวันของนักเรียนชายและนักเรียนหญิง พบว่ามีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยนักเรียนหญิงมีการนำเอาประสบการณ์การเรียนรู้ไปใช้ในชีวิตประจำวันได้มากกว่านักเรียนชาย
Other Abstract: The objectives of this research were to study the application of learning experiences from a health education course of the lower secondary education curriculum to daily life, and to make a comparison of the application of learning experiences from the health education course of the lower secondary education curriculum to daily life among M.S.4 students of the 4th-year secondary education classes in Educational Region nine in accordance with variables on sexes. The researcher sent questionnaires to a sample 800 students comprising of M.S.4 400 boys of the 4th–year secondary education classes of 10 schools in Educational Region nine. The group was composed of 400 male students and 400 female students. The total of 800 questionnaires were received back representing 100 per cent response. The questionnaires were then analyzed by ascertaining arithmetic means, standard deviation, and t-test value. Findings of the research were as follows: 1. The students from time to time applied the learning experiences from the health education course and did not make use of such learning experiences in aiding sick person who needed first-aid resperation and cardiac massage in their daily life because the students lacked of experiences and applying to a real situation. 2. A comparison between male and female students in respect of the application of the learning experiences from the health education course to daily life showed a difference at the significant level of .05, indicating that female students applied the learning experiences to their daily life to a greater extent than male students.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2531
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: พลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/49029
ISBN: 9745689645
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Somsamorn_ma_front.pdf9.65 MBAdobe PDFView/Open
Somsamorn_ma_ch1.pdf6.21 MBAdobe PDFView/Open
Somsamorn_ma_ch2.pdf6.69 MBAdobe PDFView/Open
Somsamorn_ma_ch3.pdf6.11 MBAdobe PDFView/Open
Somsamorn_ma_ch4.pdf7.73 MBAdobe PDFView/Open
Somsamorn_ma_ch5.pdf10.12 MBAdobe PDFView/Open
Somsamorn_ma_back.pdf3.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.