Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/49751
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ฐิรวัตร บุญญะฐี | - |
dc.contributor.author | วันปิยะ สานุกูล | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์ | - |
dc.date.accessioned | 2016-11-11T07:50:30Z | - |
dc.date.available | 2016-11-11T07:50:30Z | - |
dc.date.issued | 2556 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/49751 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2556 | en_US |
dc.description.abstract | งานวิจัยนี้ได้ทำการศึกษาพฤติกรรมของดินเหนียวอ่อนกรุงเทพมหานครในงานขุดดินลึกด้วยวิธีการไฟไนต์อิลิเมนต์ (โปรแกรม PLAXIS) โดยใช้แบบจำลองฮารด์เดนนิ่งซอยล์ ซึ่งหาค่าพารามิเตอร์ที่ใช้จากการทดสอบการอัดตัวคายน้ำแกนเดียวและการทดสอบสามแกนด้วยเส้นทางเดินหน่วยแรงที่ต่างกันได้แก่ Isotropically Consolidated Drain Compression Triaxial Test (CID) และ Isotropically Consolidation Compression Unloading Triaxial Test (CIDU) ซึ่งเป็นเส้นทางเดินหน่วยแรงที่เกิดขึ้นหลังกำแพงกันดินในงานขุดดินโดยเป็นเส้นทางเดินหน่วยแรงที่หน่วยแรงหลักเพิ่มขึ้นในขณะที่หน่วยแรงรองลดลง จากผลการทดสอบพบว่าค่าโมดูลัสอ้างอิง (Equation) จาก CIDU มีค่ามากกว่าค่าโมดูลัสอ้างอิงที่ได้จาก CID ประมาณ 6 เท่า ซึ่งแตกต่างจาก(Schanz 1998) ซึ่งแนะนำให้ใช้ค่า ค่าโมดูลัสอ้างอิงแบบคืนตัว เท่ากับ 3 เท่าของ โมดูลัสอ้างอิงที่ได้จากการทดสอบสามแกนแบบมาตรฐาน จากการวิเคราะห์โดยแบบจำลองและพารามิเตอร์ดังกล่าวพบว่า สามารถประมาณค่าการเคลื่อนที่ของกำแพงกันดินซึ่งมีแนวโน้มใกล้เคียงกับผลตรวจวัดจริงมากกว่าเมื่อเปรียบเทียบกับการการประมาณโดยใช้แบบจำลองมอร์-คูลอมป์วิเคราะห์ นอกจากนี้ยังพบว่าบริเวณที่ได้รับผลกระทบจากการขุดดิน ( ซึ่งนิยามโดยพื้นที่ทีมีการเคลื่อนตัวมากกว่า 6 มิลลิเมตร)จากการวิเคราะห์ด้วยแบบจำลองฮารด์เดนนิ่งซอยล์ มีขนาดน้อยกว่าเมื่อเปรียบเทียบกับการวิเคราะห์ด้วยแบบจำลองมอร์-คูลอมป์ | en_US |
dc.description.abstractalternative | In this study, the hardening soil model (Vermeer, 1999) was used to simulate the behavior of Bangkok soft clay in an excavation problem. The simulation was carried out by a finite element code Plaxis-2D with necessary parameters determined from oedometer tests and triaxial tests under controlled stress paths which are the isotropically consolidated drained compression test (CID) and isotropically consolidated drained compression with unloading test (CIDU). The CIDU differs from the CID in such a way that the confining pressure was being decreased while the deviator stress was being increased and is more similar to the actual condition for the soil behind the retaining wall as it is being excavated. On contrary to Schanz (1999) who recommended the reference unloading modulus (Equation) to be 3 times of the reference modulus that can be obtained from standard triaxial test. The reference modulus (Equation) determined from CIDU was 6 times greater than the modulus obtained from CID. Based on determined parameters, the FEA predictions of wall movement were made and compared with field measurement. It was concluded that the prediction by the HSM is superior to the Mohr Coulomb model (MCM). When defining the influenced zone due to excavation works by the area in which the ground movement is larger than 6 mm, it was found that the influenced zone determined by HSM was narrower than the one analyzed by MCM. | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.14457/CU.the.2013.1614 | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.subject | ดินเหนียว -- ไทย -- กรุงเทพฯ | en_US |
dc.subject | ไฟไนต์เอลิเมนต์ | en_US |
dc.subject | Clay -- Thailand -- Bangkok | en_US |
dc.subject | Finite element method | en_US |
dc.title | พฤติกรรมดินเหนียวอ่อนกรุงเทพมหานครในงานขุดดินและพารามิเตอร์สำหรับการวิเคราะห์ด้วยระเบียบวิธีไฟไนต์อิลิเมนต์ | en_US |
dc.title.alternative | Behavior of Bangkok soft clay in excavation works and its parameters for finite element analysis | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต | en_US |
dc.degree.level | ปริญญาโท | en_US |
dc.degree.discipline | วิศวกรรมโยธา | en_US |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.email.advisor | tirawat.b@chula.ac.th | - |
dc.identifier.DOI | 10.14457/CU.the.2013.1614 | - |
Appears in Collections: | Eng - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
wanpiya_sa.pdf | 3.02 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.