Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/49990
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorมาโนช โลหเตปานนท์en_US
dc.contributor.authorพุธิตา เดชสูงเนินen_US
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์en_US
dc.date.accessioned2016-11-30T05:40:48Z
dc.date.available2016-11-30T05:40:48Z
dc.date.issued2558en_US
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/49990
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2558en_US
dc.description.abstractคลังสินค้าสภากาชาดไทยมีพื้นที่คลังสินค้าที่จำกัดซึ่งไม่เพียงพอต่อความต้องการจัดเก็บสินค้าในการเกิดภัยพิบัติ งานวิจัยนี้เกิดขึ้นเพื่อสร้างเครื่องมือในการตัดสินใจวางแผนขนาดคลัง เลือกตำแหน่งและหารูปแบบจัดเก็บ โดยการประมาณความต้องการในการบรรเทาทุกข์ (relief demand estimate) เพื่อวิเคราะห์ปริมาณสินค้าคงคลังที่ต้องการในสถานการณ์ต่างๆ ข้อมูลดังกล่าวถูกนำไปใช้ในการวิเคราะห์หาพื้นที่คลังสินค้า (warehouse area) ที่เหมาะสมด้วยวิธีการวิเคราะห์ค่าใช้จ่าย ผลที่ได้พบว่าพื้นที่คลังสินค้าปัจจุบันสามารถรองรับต่อสถานการณ์ภัยพิบัติปกติ และภัยพิบัติรุนแรงปานกลางได้ แต่หากฤดูฝนมีการเกิดอุทกภัย โดยเฉพาะน้ำท่วมล้นตลิ่ง (riverine flood) อาจมีความจำเป็นต้องเพิ่มการจัดเก็บสินค้าคงคลังโดยการเช่าคลังสินค้าภายนอกเพิ่มเติม ผลการวิเคราะห์พบว่าพื้นที่ที่ต้องการในสถานการณ์ดังกล่าวประกอบไปด้วยการใช้คลังสินค้าปัจจุบัน 150 ตร.ม.ร่วมกับการเช่าคลัง. ขนาดพื้นที่ดังกล่าวจะนำไปสู่การจัดสรรพื้นที่จัดเก็บสินค้า (space allocation and product assignment) โดยใช้สมการคณิตศาสตร์ ควบคู่กับวิธีการออกแบบแบบจำลองเครือข่ายสำหรับการไหลของสินค้าหลายประเภท (multi-commodity network design model) ผู้วิจัยได้ทำสร้างแบบจำลองรูปแบบเชิงกำหนด (Deterministic) ที่พิจารณาทีละสถานการณ์และรูปแบบสโตคาสติค (Stochastic) ที่นำสถานการณ์หลายๆ อย่างมาวิเคราะห์รวมกันด้วยแบบจำลองเชิงกำหนดสมมูล (Deterministic Equivalent Program - DEP) ด้วยสมการเป้าหมายในการแก้ปัญหาเพือหาค่าคาดหวังที่ดีที่สุด (Expected Value) ของค่าใช้จ่ายของการจัดเก็บและส่งออกสินค้าสินค้าต่อเดือนที่น้อยที่สุดen_US
dc.description.abstractalternativeThai Red Cross’s warehouse does not have sufficient space in order to support storage needs. This research proposes a decision tool that is used to analyze the appropriate size of the warehouse, space allocation and product assignments. The methodology consists of relief demand estimation under various scenarios. The output from this analysis is served as a basis for the analysis of the warehouse size that is most cost-effective. The results show that the current available Red Cross’s warehouse space is sufficient to support the normal and moderately severe situations. This existing space, however, might not be sufficient to support the severe riverine flood that could occur during the monsoon season and thus it is necessary to expand the storage area through temporary storage space rental. The results show that the space required consists of the space of 150 m2 of the existing warehouse together with the storage rental. The output from the cost analysis of the warehouse size is then used in the analysis of space allocation and product assignment. In this step, we employ mathematical programming models in the form of the multi-commodity network design model in order to determine the optimal cost-efficient space allocation and product assignment. We develop a deterministic model that considers each scenario independently as well as a stochastic model that simultaneously considers several scenarios together in the form of the deterministic equivalent program (DEP) where the expected operating and storage costs are minimized.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2015.11-
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.subjectการจัดการคลังสินค้า
dc.subjectภัยพิบัติ
dc.subjectWarehouses -- Management
dc.subjectDisasters
dc.titleการจัดสรรพื้นที่คลังสินค้าสำหรับการปฏิบัติการภัยพิบัติ กรณีศึกษา สภากาชาดไทยen_US
dc.title.alternativeWarehouse storage location for disaster operation : Thai Red Cross's warehouseen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameวิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิตen_US
dc.degree.levelปริญญาโทen_US
dc.degree.disciplineวิศวกรรมโยธาen_US
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.email.advisorManoj.L@chula.ac.th,lmanoj@gmail.com,Manoj.L@chula.ac.then_US
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2015.11-
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5670321921.pdf4.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.