Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/50143
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวรวุฒิ จิราสมบัติ-
dc.contributor.authorธิติสรณ์ แสงอุไร-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะอักษรศาสตร์-
dc.date.accessioned2016-11-30T09:54:19Z-
dc.date.available2016-11-30T09:54:19Z-
dc.date.issued2556-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/50143-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (อ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2556en_US
dc.description.abstractงานวิจัยนี้มีจุดประสงค์ 2 ประการคือ 1. เพื่อสำรวจความพึงพอใจของบัณฑิตระดับปริญญาตรีในด้านการจัดการเรียนการสอนภาษาญี่ปุ่น 2. เพื่อสำรวจและวิเคราะห์ความสามารถภาษาญี่ปุ่นด้านการฟังและการพูดที่เป็นรูปธรรมของบัณฑิตระดับปริญญาตรีและความสอดคล้องกับความต้องการของบริษัทญี่ปุ่นในประเทศไทย ประชากรที่ใช้ศึกษาในงานวิจัยนี้ได้แก่บัณฑิตสถาบันเทคโนโลยีไทย-ญี่ปุ่นจำนวน 372 คน ที่จบการศึกษาในปีการศึกษา 2553 และ 2554 และบริษัทญี่ปุ่นในฐานะผู้ใช้บัณฑิต จำนวน 22 แห่ง ผู้วิจัยเก็บข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามและการสัมภาษณ์ติดตามผล งานวิจัยนี้ใช้สถิติเชิงบรรยาย(ร้อยละและค่าเฉลี่ย) และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการศึกษาพบว่า 1. บัณฑิตมีความพึงพอใจหลักสูตรที่เน้นพัฒนาทักษะด้านการฟังและการพูดภาษาญี่ปุ่นโดยบัณฑิตให้ความเห็นว่าจำนวนวิชา การฝึกฝนระหว่างเรียน การบ้านหรือการฝึกฝนนอกห้องเรียนในรายวิชาที่เกี่ยวข้องกับทักษะด้านการฟังและการพูดการอยู่ในระดับพอดี ในขณะที่จำนวนวิชา การฝึกฝนระหว่างเรียน การบ้านหรือการฝึกฝนนอกห้องเรียนในรายวิชาที่เกี่ยวข้องกับคำศัพท์เฉพาะทางแต่ละสาขา การแปลและล่ามภาษาญี่ปุ่นอยู่ในระดับน้อย 2. จากการประเมินโดยชาวญี่ปุ่นที่ทำงานร่วมกับบัณฑิตพบว่าบัณฑิตสามารถใช้ทักษะการฟังและการพูดเพื่อการสื่อสารในชีวิตประจำวันได้อย่างดี เช่น การแนะนำตัวเอง การกล่าวคำทักทาย เป็นต้น แต่ในสถานการณ์ที่มีความซับซ้อนและเกี่ยวข้องกับการทำงานบัณฑิตยังไม่สามารถทำได้ดีเท่าที่ควร เช่น การฟังและการพูดในที่ประชุม หรือ การอภิปราย นอกจากบริษัทญี่ปุ่นจะมีความคาดหวังเกี่ยวกับความสามารถด้านการสื่อสารภาษาญี่ปุ่นแล้ว บริษัทญี่ปุ่นยังความคาดหวังเกี่ยวกับวิธีการทำงานแบบญี่ปุ่นด้วย เช่น การประยุกต์ใช้หลักการ Hou-Ren-Sou เป็นต้นen_US
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this study were to 1) survey the graduates’ satisfaction with the management of teaching and learning of Japanese courses and 2) examine and analyze the Bachelor Degree graduates’ concrete abilities in Japanese listening and speaking skills and their compliance with the demand of Japanese companies in Thailand. The population of the study consisted of 372 graduates from the Thai-Japanese Technological Institute, who graduated in 2010 and 2011 academic years and 22 Japanese companies that employed the graduate. The data was collected through questionnaires and follow-up interviews. Statistic analyses were descriptive statistics (Percentage and Mean) and content analysis. The research findings were that 1) the graduates were satisfied with the curricula that emphasized the development of Japanese listening and speaking skills. They further expressed their opinion that the number of classes that offered them the chance to practice listening and speaking skills, assignments and the opportunity to practice of those skills outside classes were at a good level. However, the number of classes that offered in-class and outside pratises about vocabulary or technical terms, translation and interpretation was limited. 2) From the assessment of the Japanese who worked with the graduates, the result showed that the graduates were able to use their listening and speaking skills to communicate well in daily conversations, such as greetings and introduction themselves but in more complicated situations involving their work, such as listening and speaking at meetings or discussions, the graduates were not able to perform that well. Besides their expectations from the graduates to be able to communicate in Japanese, the Japanese companies also expected them to understand the Japanese working culture; for example, their ability to adopt the Hou-Ren-Sou working principle.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2013.1625-
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.subjectภาษาญี่ปุ่น -- กิจกรรมการเรียนการสอนen_US
dc.subjectภาษาญี่ปุ่น -- หลักสูตรen_US
dc.subjectสถาบันเทคโนโลยีไทย-ญี่ปุ่น -- บัณฑิต -- การจ้างงานen_US
dc.subjectสถาบันเทคโนโลยีไทย-ญี่ปุ่น -- บัณฑิต -- ความพอใจในการทำงานen_US
dc.subjectสถาบันเทคโนโลยีไทย-ญี่ปุ่น -- หลักสูตรen_US
dc.subjectการประเมินหลักสูตรen_US
dc.subjectการสำรวจทัศนคติของนายจ้างen_US
dc.subjectJapanese language -- Activity programs in educationen_US
dc.subjectJapanese language -- Curriculaen_US
dc.subjectThai-Japanese Technological Institute -- College graduates -- Employmenten_US
dc.subjectThai-Japanese Technological Institute -- College graduates -- Job satisfactionen_US
dc.subjectThai-Japanese Technological Institute -- Curriculaen_US
dc.subjectCurriculum evaluationen_US
dc.subjectEmployer attitude surveysen_US
dc.titleความพึงพอใจของบัณฑิตต่อการเรียนการสอนภาษาญี่ปุ่นด้านการฟังและการพูดกับความสอดคล้องกับความต้องการของบริษัทญี่ปุ่นในประเทศไทยen_US
dc.title.alternativeThe graduates' satisfaction towards the Japanese listening and speaking education in compliance with the requirements of the japanese-affiliated companies in Thailanden_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameอักษรศาสตรมหาบัณฑิตen_US
dc.degree.levelปริญญาโทen_US
dc.degree.disciplineภาษาญี่ปุ่นเป็นภาษาต่างประเทศen_US
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.email.advisorVoravudhi.C@Chula.ac.th-
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2013.1625-
Appears in Collections:Arts - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
thitisorn_sa.pdf2.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.