Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/50303
Title: Liner Shipping Connectivity and International Trade in Southeast Asia
Other Titles: ทะเลการจัดส่งสินค้าการเชื่อมต่อและการค้าระหว่างประเทศในเอเชียตะวันออกเฉียงใต้
Authors: Mohamad Reza
Advisors: Kamonchanok Suthiwartnarueput
Pongsa Pornchaiwiseskul
Other author: Chulalongkorn University. Graduate School
Advisor's Email: Kamonchanok.S@Chula.ac.th,pongsa.p@chula.ac.th
Pongsa.P@Chula.ac.th
Subjects: International trade
Shipping -- Southeast Asia
Southeast Asia -- International trade
การค้าระหว่างประเทศ
การขนส่งทางน้ำ -- เอเชียตะวันออกเฉียงใต้
เอเชียตะวันออกเฉียงใต้ -- การค้ากับต่างประเทศ
Issue Date: 2015
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: Liner connectivity plays an important role as a determinant in how a country is able to gain access to world markets. Liner shipping as the medium of seaborne transport for import and export of manufactured and semi-manufactured goods, plays a significant part in international trade. Liner Shipping Connectivity Index (LSCI) is one of the most common benchmark to see how well connected a country in global trade. It consists of five components, namely the number of ships, carrying capacity, ship size, services provided, and the number of companies that deploy container ships calling a country’s ports. This paper aims to tally from the most to the least which LSCI component contributes in improving the shipping connectivity with the most impact, in six Maritime South-East Asian countries, i.e., Indonesia, Malaysia, Philippines, Singapore, Thailand, and Vietnam. By descriptive statistics, correlation analysis, and panel data, this paper finds that the country port’s capacity to accept larger ship size provides the most significant impact towards the improvement of the connectivity in the region. To attract companies to deploy largest ship, the improvement needs to be complemented with the capacity that can meet the expected volume, offering a variety of service, and good turnaround speed at the country’s port.
Other Abstract: การเชื่อมโยงการขนส่งมีบทบาทสำคัญในการตรวจสอบว่าประเทศจะสามารถที่จะเข้าสู่ตลาดโลก สายการจัดส่งสินค้าซึ่งเป็นตัวกลางของการขนส่งทางเรือในการนำเข้า และส่งออกทั้งสินค้า และผลิตภั ณ ฑ์กึ่งสำเร็จเป็นส่วนสำคัญของการทำการค้าระหว่างประเทศ ดัชนีการเชื่อมต่อการเชื่อมโยงเป็นหนึ่งในตัวชี้วัดพื้นฐานที่นิยมใช้เทียบเคียง เพื่อดูว่าประเทศมีการเชื่อมต่อกับการค้าในระดับสากล ใน LSCI นี้ประกอบไปด้วย 5 องค์ประกอบได้แก่ จำนวนเรือ, ความจุสินค้า, ขนาดเรือ, จำนวนของการบริการการจัดส่งสินค้า, และบริษัทที่ปรับใช้ท่าเรือคอนเทนเนอร์ของประเทศ การวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ผลกระทบของปัจจัยของการเชื่อมโยงการขนส่ง และทางเดียวที่จะทำให้เกิดการปรับปรุงการเชื่อมโยงการขนส่งโดยเฉพาะอย่างยิ่งในหกประเทศในแถบเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ ได้แก่, อินโดนีเซีย, มาเลเซีย, ฟิลิปปินส์, สิงคโปร์, ไทย และเวียดนาม สถิติเชิงพรรณนา และการวิเคราะห์ความสัมพันธ์ และข้อมูลแผง (PanelData)ถูกนำมาใช้ในการวิเคราะห์ความสัมพันธ์ วิทยานิพนธ์ฉบับนี้พบว่า กำลังการผลิตของพอร์ตที่จะรับเรือที่มีผลกระทบอย่างมีนัยสำคัญขนาดใหญ่ที่สุด ในการปรับปรุงการเชื่อมต่อในภูมิภาค ที่จะดึงดูดบริษัทที่จะปรับใช้เรือที่ใหญ่ที่สุด ที่จะได้รับการเสริมโดยการปรับปรุงในกำลังการผลิตที่สามารถตอบสนองปริมา ณ ที่คาดว่าจะ, มีความหลากหลายของการบริการ, และการประมวลผลความเร็วตอบสนองที่ดีของพอร์ต
Description: Thesis (Ph.D.)--Chulalongkorn University, 2015
Degree Name: Doctor of Philosophy
Degree Level: Doctoral Degree
Degree Discipline: Logistics Management
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/50303
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2015.1081
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2015.1081
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5587796120.pdf2.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.