Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/50531
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวัลย์ฐิภา วิทยาศัยen_US
dc.contributor.authorภรินธร วินิจฉายะจินดาen_US
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะแพทยศาสตร์en_US
dc.date.accessioned2016-12-01T08:09:18Z
dc.date.available2016-12-01T08:09:18Z
dc.date.issued2558en_US
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/50531
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (วท.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2558en_US
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของกิจกรรมสร้างงานศิลปะผ่านการเล่นที่มีต่อความคิดสร้างสรรค์ของเด็กนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 และ 3 ใช้รูปแบบการวิจัยเชิงทดลองแบบสุ่มและมีกลุ่มควบคุม โดยให้เด็กนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 และ 3 โรงเรียนนวพัฒน์วิทยา แบ่งกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม กลุ่มละ 21 คน วัดผลก่อนและหลังการทดลองด้วยแบบทดสอบความคิดสร้างสรรค์จากการวาดภาพ (TCT-DP) ให้กลุ่มทดลองทำกิจกรรม 10 ครั้งก่อน จากนั้นจึงให้กลุ่มควบคุมได้ทำ สถิติที่ใช้ ได้แก่ Descriptive Statistic, Non – parametric Mann – Whitney Test และ Non – parametric Wilcoxon Signed Ranks Test ผลการทดลองพบว่า หลังการทดลองกลุ่มทดลองมีผลคะแนนความคิดสร้างสรรค์เฉลี่ยเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 (p = 0.002) และกลุ่มควบคุมที่ไม่ได้รับกิจกรรมใด ๆ มีคะแนนความคิดสร้างสรรค์เฉลี่ยสูงขึ้นอย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติ (p = 0.08) หลังจากให้กลุ่มควบคุมได้ทำกิจกรรมก็พบว่ากลุ่มควบคุมมีคะแนนความคิดสร้างสรรค์เฉลี่ยเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 (p < 0.001) เช่นเดียวกันen_US
dc.description.abstractalternativeThe purpose of this research was to study the result of art projects through playing on creativity of primary school grade 2 and 3 students. The Randomized Controlled Trial (RCT) design was used in the study. Grade 2 and 3 students of Nawaphat Witthaya Elementary School were asked to complete the Test for Creative Thinking Drawing Production (TCT-DP) as a pre-test measure. And then, were assigned to experimental and control group, each group consisted of 21 students. The experimental group was given 10 creative thinking activities (1 hour per activity, 2 activities per week) and the control group received no creative thinking activities. Both groups completed the TCT-DP as a post-test measure. After that, the control group was given 10 creative thinking activities too. Data were analyzed via the Descriptive Statistic, Non – parametric Mann – Whitney Test and Non – parametric Wilcoxon Signed Ranks Test. After the experiment, the experimental group had creativity mean scores higher than before the experiment at a 0.01 significant level (p = 0.002) and the control group had creativity mean scores higher but not significant. After the control group received creative activities, creativity mean scores increased than before at a 0.01 significant level (p < 0.001), likewise the experimental group.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2015.696-
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.subjectความคิดสร้างสรรค์ในเด็ก
dc.subjectนักเรียนประถมศึกษา
dc.subjectCreative thinking in children
dc.subjectSchool children
dc.titleผลของกิจกรรมสร้างงานศิลปะผ่านการเล่นต่อความคิดสร้างสรรค์ของเด็กนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 และ 3 โรงเรียนนวพัฒน์วิทยา จังหวัดกรุงเทพมหานครen_US
dc.title.alternativeThe result of art projects through playing on primary school grade 2 and 3 children's creative thinking in Nawaphat Witthaya elementary school Bangkoken_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameวิทยาศาสตรมหาบัณฑิตen_US
dc.degree.levelปริญญาโทen_US
dc.degree.disciplineสุขภาพจิตen_US
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.email.advisorw_jibbij@hotmail.com,w_jibbij@hotmail.comen_US
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2015.696-
Appears in Collections:Med - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5774063830.pdf11.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.