Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/50676
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSureeporn Thanasilpen_US
dc.contributor.advisorSunida Preechawongen_US
dc.contributor.authorNguyen Thi Minh Chinhen_US
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Faculty of Nursingen_US
dc.coverage.spatialVietnam
dc.date.accessioned2016-12-02T02:01:33Z-
dc.date.available2016-12-02T02:01:33Z-
dc.date.issued2015en_US
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/50676-
dc.descriptionThesis (Ph.D.)--Chulalongkorn University, 2015en_US
dc.description.abstractA randomized controlled trial aimed to determine the effect of a supportive educative nursing program (SENP) on Glycated hemoglobin (HbA1c) level in Vietnamese with uncontrolled type 2 diabetic mellitus was conducted in outpatient clinic at Namdinh General Hospital, Vietnam, from October 2015 to January 2016. Ninety two persons with uncontrolled type 2 diabetes aged over 18 years were randomly allocated to two groups: intervention (n= 46), and control (n=46). The experimental group received supportive educative nursing program which consisted of 5 weekly sessions of education and 11 weekly telephone calls. The control group received only routine care. A blood sample was analyzed to determine HbA1c level at baseline and 3 months after. Totally eighty four people with type 2 diabetes: intervention (n=41) and control group (n=43) completed study. The finding showed that the mean of HbA1c level in experimental group was significantly decreased at 3 months after undergoing program (t=5.53, p<.05). The mean of HbA1c level at 3 months after baseline in the experimental group was significantly lower than that of the control group (t=3.27, p<.05). The supportive educative nursing program with active participation strategy is the best method to help patients increase their self-care agency in order to improve their glycemic control.en_US
dc.description.abstractalternativeการวิจัยแบบสุ่มและมีกลุ่มควบคุมในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมการพยาบาลแบบสนับสนุนและให้ความรู้ต่อระดับ HbA1c ในผู้ป่วยโรคเบาหวานชนิดที่ 2 ที่ควบคุมโรคไม่ได้ เก็บข้อมูลในแผนกผู้ป่วยนอกโรงพยาบาลนามดิ๋น ประเทศเวียดนาม ระหว่างเดือนตุลาคม พ.ศ. 2558 ถึงเดือนมกราคม พ.ศ. 2559 กลุ่มตัวอย่างคือผู้ป่วยโรคเบาหวานชนิดที่ 2 ที่ควบคุมโรคไม่ได้ อายุตั้งแต่ 18 ปีขึ้นไป จำนวน 92 คน แบ่งกลุ่มแบบสุ่มเป็นกลุ่มทดลองจำนวน 46 คน ซึ่งได้รับโปรแกรมการพยาบาลแบบให้ความรู้เป็นเวลาต่อเนื่อง 5 สัปดาห์และโทรศัพท์ติดตามเพื่อให้การสนับสนุน เป็นเวลา 11 สัปดาห์ ส่วนกลุ่มควบคุมจำนวน 46 คน ได้รับการพยาบาลตามปกติ กลุ่มตัวอย่างได้รับการเจาะเลือดเพื่อประเมินระดับ HbA1c ในเบื้องต้นและภายหลังการได้รับโปรแกรม 3 เดือน โดยมีกลุ่มตัวอย่างทั้งหมด 84 คน ที่เข้าร่วมการวิจัยจนเสร็จสิ้น แบ่งเป็นกลุ่มทดลองจำนวน 41 คน และกลุ่มควบคุมจำนวน 43 คน ผลการศึกษาพบว่า ค่าเฉลี่ยของระดับ HbA1c ในกลุ่มทดลองลดลงอย่างมีนัยสำคัญในเดือนที่ 3 ภายหลังได้รับโปรแกรมการพยาบาลแบบสนับสนุนและให้ความรู้ (t =5.53, p<.05) ค่าเฉลี่ยของระดับ HbA1c ในกลุ่มทดลองต่ำกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญในเดือนที่ 3 เมื่อเทียบกับผลการตรวจระดับน้ำตาลในเลือดเบื้องต้น (t =3.27, p<.05) โปรแกรมการพยาบาลแบบสนับสนุนและให้ความรู้ร่วมกับการมีส่วนร่วมอย่างจริงจังของพยาบาลเป็นแนวทางที่ดีที่จะช่วยเพิ่มความสามารถในการดูแลตนเองของผู้ป่วยในการควบคุมระดับน้ำตาลในกระแสเลือดได้en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChulalongkorn Universityen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2015.291-
dc.rightsChulalongkorn Universityen_US
dc.subjectNursing
dc.subjectDiabetics -- Vietnam
dc.subjectDiabetics -- Counseling
dc.subjectBlood sugar -- Control
dc.subjectการพยาบาล
dc.subjectเบาหวาน -- ผู้ป่วย -- เวียดนาม
dc.subjectเบาหวาน -- ผู้ป่วย -- การให้คำปรึกษา
dc.subjectน้ำตาลในเลือด -- การควบคุม
dc.titleTHE EFFECT OF SUPPORTIVE EDUCATIVE NURSING PROGRAM ON HbA1c LEVEL IN VIETNAMESE WITH UNCONTROLLED TYPE 2 DIABETES MELLITUSen_US
dc.title.alternativeผลของโปรแกรมการพยาบาลแบบสนับสนุนและให้ความรู้ต่อระดับน้ำตาลเฉลี่ยสะสมในเลือดในผู้ป่วยเบาหวานชนิดที่ 2 ที่ควบคุมโรคไม่ได้ ในชาวเวียดนามen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameDoctor of Philosophyen_US
dc.degree.levelDoctoral Degreeen_US
dc.degree.disciplineNursing Scienceen_US
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen_US
dc.email.advisorSureeporn.T@Chula.ac.th,s_thanasilp@hotmail.com,s_thanasilp@hotmail.comen_US
dc.email.advisorSunida.P@Chula.ac.then_US
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2015.291-
Appears in Collections:Nurse - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5477406736.pdf3.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.