Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/51018
Title: กระบวนการและปัจจัยการตัดสินใจซื้อที่อยู่อาศัยในโครงการพัฒนาอสังหาริมทรัพย์ขนาดเล็ก : กรณีศึกษา เขตลาดพร้าว กรุงเทพมหานคร
Other Titles: Process and factors influencing the consumer’s decision on buying house in a small housing estate project : a case study Ladprao district, Bangkok
Authors: ปกรณ์ พันธ์จิตวุฒิชัย
Advisors: บุษรา โพวาทอง
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์
Advisor's Email: Bussara.S@Chula.ac.th,sara_sripanich@yahoo.com
Subjects: การพัฒนาอสังหาริมทรัพย์
ที่อยู่อาศัย -- ไทย -- กรุงเทพฯ
พฤติกรรมผู้บริโภค
Real estate development
Housing -- Thailand -- Bangkok
Consumer behavior
Issue Date: 2558
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ปัจจุบันมีการพัฒนาโครงการที่อยู่อาศัยขนาดเล็ก ซึ่งมีน้อยกว่า 10 หน่วยในโครงการ เพื่อตอบสนองความต้องการของผู้ซื้อเฉพาะกลุ่ม และพัฒนาโครงการขึ้นบนแปลงที่ดินขนาดเล็ก การวิจัยครั้งนี้มุ่งศึกษา กระบวนการและปัจจัยการตัดสินใจซื้อที่อยู่อาศัยในโครงการขนาดเล็กที่พบจำนวน 37 โครงการ รวม 183 หลัง สุ่มเลือกกลุ่มตัวอย่างจำนวน 55 คน ที่ซื้อที่อยู่อาศัยในโครงการขนาดเล็ก ใช้แบบสอบถามผู้ซื้อ และแบบสำรวจโครงการ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้การแจกแจงความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ผลการศึกษาพบว่า 1) โครงการขนาดเล็กที่พบส่วนใหญ่เป็นบ้านแถว ราคา 3-6 ล้านบาท ที่จอดรถ 2-4 คัน จำนวน 2-9 ยูนิต ไม่มีสาธารณูปโภคส่วนกลาง มีการรับประกัน 2) ผู้ซื้อส่วนใหญ่อายุ 31-40 ปี ประกอบกิจการส่วนตัว หรืออาชีพอิสระ 60% และทำงานประจำ 40% มีรายได้ครัวเรือนระหว่าง 50,000-150,000 บาทต่อเดือน สถานภาพโสด 61.8% และสมรสแต่ไม่มีทายาท 23.6% ก่อนหน้านี้อยู่อาศัยกับบิดามารดา ที่เป็นบ้านเดี่ยวใกล้กับที่อยู่ใหม่ มีแนวคิดว่าควรซื้อรถก่อนซื้อบ้าน ชื่นชอบการใช้อินเตอร์เน็ต 3)กระบวนการตัดสินใจซื้อแบ่งเป็น 5 ขั้นตอน คือ (ก)การรับรู้ เกิดจากผู้ซื้อต้องการอิสระ ไม่พอใจสภาพแวดล้อมที่อยู่เดิม หรือต้องการที่อยู่ใกล้แหล่งงาน กระตุ้นให้เกิดความต้องการที่อยู่อาศัยแห่งใหม่ โดยต้องการ บ้านแถว หรือบ้านเดี่ยว (ข)การสืบค้น ผู้ซื้อรับรู้ข้อมูลผ่านป้ายโฆษณาในพื้นที่ 71% รองมาคืออินเตอร์เน็ต 36% จะสืบค้นในเวลาบ่ายและกลางคืน คำสำคัญที่ใช้ คือ ลาดพร้าว ทาวน์เฮ้าส์ ทาวน์โฮม (ค) การประเมินตัวเลือก ผู้ซื้อมีโครงการในใจ 2-3 แห่ง ไปชมโครงการในวันเสาร์-อาทิตย์ 63% และวันจันทร์-ศุกร์ 37% ช่วงเวลา 10.00-12.00น. และ 14.00-18.00น. เพื่อประเมินที่ตั้ง การเข้าออก และสภาพแวดล้อม (ง)การตัดสินใจซื้อ ผู้ซื้อไปยังโครงการที่ซื้อ 2 ครั้ง กับสมาชิกในครอบครัว ส่วนใหญ่ตัดสินใจซื้อใน 3-4 สัปดาห์ ข้อมูลที่สนใจ คือ การรับประกันและบริการหลังการขาย (จ)ความรู้สึกหลังการซื้อ สิ่งที่ผู้ซื้อคำนึงถึง ได้แก่ การบริการหลังการขาย การรับประกัน ลักษณะพื้นที่ใช้สอย และสภาพแวดล้อม 4)ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อ ได้แก่ ด้านที่ตั้ง คือ ใกล้ที่ทำงาน สภาพแวดล้อมโดยรอบ และรู้สึกปลอดภัย ด้านการส่งเสริมการขาย คือ รับประกันบ้าน การให้ข้อมูลจากพนักงาน และมีบ้านตัวอย่าง ด้านผลิตภัณฑ์ คือ สร้างเสร็จในเวลาที่ต้องการ คุณภาพของวัสดุ และพื้นที่ใช้สอยตรงกับการใช้งาน ด้านราคา คือ ไม่ต้องเสียค่าสาธารณูปโภคส่วนกลาง ราคาเหมาะสม และจำนวนเงินดาวน์และยอดผ่อนชำระ จากผลการวิจัยทั้งหมดชี้ให้เห็นว่า โครงการขนาดเล็กที่มีการพัฒนาโครงการ ที่สอดคล้องกับลักษณะเศรษฐกิจและสังคมของผู้ซื้อ กระตุ้นให้เกิดกระบวนการตัดสินใจซื้อ กล่าวคือในระยะแรกผู้ซื้อให้ความสำคัญในด้านของทำเลที่ตั้ง และลักษณะของที่อยู่อาศัย ในช่วงการตัดสินใจซื้อ ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจ ได้แก่ราคาขายที่เหมาะสม และไม่เสียค่าสาธารณูปโภคส่วนกลาง และหลังจากการอยู่อาศัยจะให้ความสำคัญกับการรับประกัน และบริการหลังการขาย ซึ่งผู้ประกอบการสามารถนำไปใช้ในการวางแผนงานโครงการให้สอดคล้องกับผู้ซื้อ และในอนาคตควรมีการศึกษาผู้ซื้อโครงการขนาดเล็กในเขตอื่น และเพิ่มรายละเอียดปัจจัยที่มากขึ้น
Other Abstract: Currently, there are developments of small housing estates of less than 10 units in order to meet consumers’ specific requirements, as well as developments of small plots of land. The aim of this research is to study the processes and factors which influence a consumers’ buying decision in regard to small housing estates. Thirty-seven projects with a total of 183 houses and a randomly selected sample of 55 people were chosen for this study. These samples had bought a residence belonging to a small housing estate project. Information were collected through buyer and project surveys and the data was collected and analyzed though the use of frequency, mean, and percentage. the findins of the study are desribed as follows: 1) The typical characteristics of small project developments are 3-storey houses priced around 3-6 million baht, which include parking for 2-4 cars, 2-8 housing units per project, and all exclude public utility expenses. A warranty is also provided, and all project quite developed by non public companies. 2) Buyers are mostly between 31-40 years old. 60% of the buyers owned a private company or were self-employed, while 40% held salaried positions. Their salaries ranged from 50,000 to 150,000 baht per month. Furthermore, 61.8% of buyers were single, while 23.6% were married but had no child. Additionally, prior to the housing purchase, most buyers were living in a single house owned by their parents and their parents’ house was located near the new property. Moreover, they also favored the idea of purchasing a new car before a new home. Most buyers also enjoy surfing on the internet. 3) The buying process can be divided into five steps: 3.1) Recognition of needs - Buyers desire independence, unsatisfactoriness of environment, or seeks housing near their workplace. This in turn activates the need to buy a new house, generally either a single house or townhouse. 3.2) Information search - 71% of buyers are attracted by billboards within the district, while 36% got their information from online channels. Searches are usually done during the afternoon and evening with the help of keywords such as “Ladprao” , “townhome”, and “townhouse”. 3.3) Evaluation of alternatives - Buyers usually have 2-3 projects in mind. 63% of buyers visit the site on weekends between 10:00-18:00 in order to estimate the accessibility, environment, and location. 3.4) Buying decision - Buyers, along with their family members, generally visit to the project site two additional times. They usually make their buying decision within 3-4 weeks. The main information buyers focus on during this step are after-sales services and warranty. 3.5) Post purchase - They pay attention to after-sales services, environment and warranty. 4) Factors influencing a buyer’s decision can be separated into five categories. Location is vital; the buyer looks at the environment, workplace distance and safety. After-sale services are also important; buyers pay attention to the sales representatives, the display unit and the warranty. Product is another consideration; buyers focus on the estimated time of completion, the quality of the materials used, and suitable functional design. Regarding the price, potential buyers consider on resonable pricing and no public utilities expense as others housing estates. Other factors also play a role, such as encouragement or discouragement by family members. In conclusion, the research points out that small housing estates which are consistent with buyers’ economic and social preferences lead to motivation in the buying decision process. In the first phase, buyers will focus on the location and the property’s features. During the phase of making a decision, the focus shifts to price and the cost of utilities. Later they will pay more attention to after-sales service and the warranty. Taking this information into account, companies can plan their projects to meet customers’ demands and requirements. Furthermore, there should also be a case study of small housing estates in other areas as well in order to widen to scope of the information collected.
Description: วิทยานิพนธ์ (คพ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2558
Degree Name: เคหพัฒนศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การพัฒนาอสังหาริมทรัพย์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/51018
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2015.461
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2015.461
Type: Thesis
Appears in Collections:Arch - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5773566025.pdf8.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.