Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/51364
Title: The Relationship Between Service Marketing Mix and Customer Satisfaction in Commercial Fitness Centers in Bangkok Metropolis.
Other Titles: ความสัมพันธ์ระหว่างส่วนประสมทางการตลาดสำหรับธุรกิจบริการกับความพึงพอใจของลูกค้าในธุรกิจฟิตเนสเซนเตอร์ในกรุงเทพมหานคร
Authors: Omer Celik
Advisors: Wanchai Boonrod
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Sports Science
Advisor's Email: Wanchai.B@Chula.ac.th,Wanchai.B@chula.ac.th,wanchai.b@chula.ac.th
Subjects: Consumer satisfaction
Human services
Physical fitness centers -- Thailand -- Bangkok
ความพอใจของผู้บริโภค
งานบริการ
สถานกายบริหาร -- ไทย -- กรุงเทพฯ
Issue Date: 2015
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: The main purpose of this research was to prove the relationship between factors (Ps) in service marketing mix and customer satisfaction for fitness centers in Bangkok Metropolis. The problem simply lay in the fact that lack of work had been done with respect to customer satisfaction in the fitness centers (in Bangkok). Thus, the research had the aim to reduce the gap in literature by focusing on fitness centers in Bangkok; businesses which can be elevated and improved based on improving the customer satisfaction levels through the factors (7 Ps) of service marketing mix. The research used quantitative method of research and survey questionnaire tool to collect data from 50 fitness clubs (sample size of 500 respondents) in Bangkok. The research, after data collection and analysis, concluded that all 7 Ps of service marketing mix have a positive relationship with customer satisfaction; only four of the seven Ps of service marketing mix are proven to bring variations (positive) in the customer satisfaction levels. Thus, from the conclusions it was recommended that the five variables (People, Process, Physical Evidence, Product and Price), that cause positive variations in customer satisfaction, should be incorporated in strategic decisions as improving these variables would highly likely increase and improve the customer satisfaction levels. Recommended area of further study includes incorporating other independent variables like service quality and customer preferences.
Other Abstract: จุดประสงค์หลักของงานวิจัยชิ้นนี้แสดงให้เห็นถึงความสัมพันธ์ระหว่างการบริการทางการตลาดและความพึงพอใจของลูกค้าที่มีต่อฟิตเนสในเขตพื้นที่กรุงเทพมหานคร เนื่องจากปัญหาในการขาดความเชื่อใจจากลูกค้าฟิตเนสในกรุงเทพ ฉะนั้นการวิจัยจึงมุ่งเป้าไปที่ธุรกิจฟิตเนสในกรุงเทพว่า ธุรกิจฟิตเนสแห่งใดที่จะสามารถยกระดับความพึงพอใจของลูกค้าโดยอาศัย 7 ตัวแปร (7PS) ของการบริการทางการตลาดแบบผสม โดยอาศัยการวิจัยเชิงปริมาณและการใช้แบบสอบถามในการรวบรวมข้อมูลจากฟิตเนส 50 แห่งในเขตกรุงเทพมหานคร (จากกลุ่มตัวอย่าง 500 แห่ง) หลังจากการรวบรวมข้อมูลและวิเคราะห์ข้อมูลแล้วนั้น สรุปได้ว่า 7 ตัวแปรของส่วนผสมการบริการทางการตลาดมีความสัมพัน์ในเชิงบวกกับความพึงพอใจของลูกค้า โดย 4 ใน 7 ตัวแปรมีการพิสูจน์ว่าสามารถเพิ่มระดับความพึงพอใจของลูกค้าได้ ฉะนั้นจากการสรุปผลในครั้งนี้แนะนำว่า 5 ตัวแปร (People, Process, Physical Evidence, Product and Price) เป็นตัวแปรหลักที่สร้างความสัมพันธ์เชิงบวกต่อความพึงพอใจของลูกค้า การพัฒนาตัวแปรเหล่านี้จึงเป็นกลยุทธ์หลักที่จะช่วยเพิ่มระดับความพึงพอใจของลูกค้าได้ แนะนำให้ศึกษาตัวแปรอิสระอื่นๆเช่นคุณภาพในการบริการ เป็นต้น
Description: Thesis (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 2015
Degree Name: Master of Science
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Sports Science
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/51364
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2015.503
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2015.503
Type: Thesis
Appears in Collections:Spt - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5778420939.pdf3.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.