Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/52131
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPunchalee Wasanasomsithien_US
dc.contributor.authorRin Cheep-Aranaien_US
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Graduate Schoolen_US
dc.date.accessioned2017-03-03T03:00:37Z-
dc.date.available2017-03-03T03:00:37Z-
dc.date.issued2016en_US
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/52131-
dc.descriptionThesis (Ph.D.)--Chulalongkorn University, 2016en_US
dc.description.abstractPlay is considered a mediation of young learners’ developmental areas, language development in particular. This research aimed at investigating the development of the instructional design of Play-based Language Learning (PLL). The participants were 12 third-graders who were studying at a demonstration school in Nakornpathom province. The quantitative data were collected from pre- and post-tests given before and after the implementation, respectively. Also, three oral language performance checklists were completed during the implementation. The qualitative data were obtained by video recordings to acquire data on the participants’ language use, conversation, and behaviors. Nearly 200 video files were transcribed and analyzed using content analysis. The semi-structured interviews were also conducted to elicit the participants’ opinions toward PLL activities included in the course. The key findings showed that post-test scores for oral language performance increased with statistical significance (p < 0.05). The parallel findings from oral language performance checklists confirmed that the participants improved more highly on the interpretive mode of communication than the interpersonal and presentational modes. The findings from oral records shed more light on in-depth information on language use of the participants. Thus, affective outcomes as well as the learning outcomes in terms of L2 learner strategies were revealed. In addition, the interviews’ results reflected opinions of young participants toward play-based language learning. Thus, it could be concluded that the PLL activities were effectively implemented to enhance oral language skills as well as social-affective skills of young EFL learners.en_US
dc.description.abstractalternativeการเล่นเป็นกิจกรรมสนับสนุนพัฒนาการในทุกๆด้านของผู้เรียนวัยเยาว์โดยเฉพาะพัฒนาการทางภาษา งานวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายในการศึกษาการพัฒนาการออกแบบกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาแบบเล่นเป็นฐาน กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนระดับประถมศึกษาชั้นปีที่ ๓ จำนวน ๑๒ คนที่ศึกษาอยู่ในโรงเรียนสาธิตแห่งหนึ่งในจังหวัดนครปฐม การเก็บข้อมูลเชิงปริมาณได้มาจาก แบบวัดสมรรถนะทางการสื่อสารด้วยวาจาก่อนและหลังเรียน นอกจากนี้ยังใช้เอกสารที่ใช้ตรวจสอบสมรรถนะทางการสื่อสารด้วยวาจาในระหว่างเรียน การเก็บข้อมูลเชิงคุณภาพได้มาจากการสังเกตโดยการบันทึกวีดีทัศน์ที่แสดงให้เห็นถึงข้อมูลการใช้ภาษาของผู้เรียน การสนทนา และพฤติกรรมการเรียนและการเล่น ซึ่งข้อมูลจากวีดีทัศน์ประมาณ ๒๐๐ แฟ้มได้ถูกนำมาถอดเทปและวิเคราะห์โดยใช้การวิเคราะห์เนื้อหาในการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพ นอกจากนี้ยังมีการสำรวจความคิดเห็นที่มีต่อการเรียนรู้ภาษาแบบเล่นเป็นฐานโดยใช้แบบสอบถามกึ่งโครงสร้าง ผลสัมฤทธิ์จากแบบวัดแสดงให้เห็นว่าผู้เรียนได้คะแนนสมรรถนะทางการสื่อสารด้วยวาจาสูงขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p < 0.05) ซึ่งเป็นไปในทางเดียวกับผลสัมฤทธิ์จากเอกสารที่ใช้ตรวจสอบสมรรถนะทางการสื่อสารด้วยวาจาที่แสดงให้เห็นว่าผู้เรียนมีพัฒนาการในทักษะการรับรู้ความหมายมากกว่าทักษะการโต้ตอบระหว่างบุคคลและทักษะการนำเสนอ ผลลัพธ์ด้านอารมณ์และผลลัพธ์ด้านการเรียนรู้แสดงให้เห็นข้อมูลเชิงลึกในการใช้ภาษาซึ่งหมายถึงข้อมูลด้านกลยุทธ์การใช้ภาษาที่สอง นอกจากนี้ผลลัพธ์จากการสัมภาษณ์ได้สะท้อนความคิดเห็นของผู้เรียนที่มีต่อการเรียนรู้ภาษาแบบเล่นเป็นฐาน จากผลการวิจัยสามารถสรุปได้ว่ากิจกรรมการเรียนรู้ภาษาแบบเล่นเป็นฐานมีประสิทธิภาพในการพัฒนาทักษะการสื่อสารด้วยวาจาและทักษะอารมณ์และสังคมของผู้เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศระดับประถมศึกษาen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChulalongkorn Universityen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2016.1546-
dc.rightsChulalongkorn Universityen_US
dc.subjectActivity programs in education-
dc.subjectEnglish language -- Study and teaching (Elementary)-
dc.subjectกิจกรรมการเรียนการสอน-
dc.subjectภาษาอังกฤษ -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)-
dc.titleThe development of play-based language learning activities to enhance oral language skills of young EFL learnersen_US
dc.title.alternativeการพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้แบบการเล่นเป็นฐานเพื่อเสริมสร้างทักษะการสื่อสารด้วยวาจาของผู้เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศระดับประถมศึกษาen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameDoctor of Philosophyen_US
dc.degree.levelDoctoral Degreeen_US
dc.degree.disciplineEnglish as an International Languageen_US
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen_US
dc.email.advisorPunchalee.W@Chula.ac.th,punchaleew@yahoo.comen_US
dc.identifier.DOI10.58837/CHULA.THE.2016.1546-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5387806620.pdf4.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.