Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/52358
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ศิริวิไล ธีระโรจนารัตน์ | en_US |
dc.contributor.author | ณิฐา คุณวงษ์ | en_US |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะอักษรศาสตร์ | en_US |
dc.date.accessioned | 2017-03-03T03:06:14Z | - |
dc.date.available | 2017-03-03T03:06:14Z | - |
dc.date.issued | 2559 | en_US |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/52358 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (อ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2559 | en_US |
dc.description.abstract | งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์และเปรียบเทียบศักยภาพการขนส่งสินค้าของเขตเศรษฐกิจพิเศษประเทศไทย ครอบคลุมพื้นที่ 5 จังหวัด ได้แก่ ตาก มุกดาหาร สระแก้ว ตราด และสงขลา ปัจจัยที่ส่งผลต่อศักยภาพการขนส่งสินค้า 3 ด้าน ได้แก่ การประหยัดต้นทุนค่าขนส่ง ความปลอดภัยในการขนส่ง และสิ่งอำนวยความสะดวกในการขนส่ง (เช่น สถานีบริการเชื้อเพลิง เส้นทางการขนส่งสินค้าต่อเนื่องหลายรูปแบบ) ใช้เป็นเกณฑ์หลักในการกำหนดศักยภาพการขนส่งสินค้า การวิเคราะห์ใช้เทคนิคการตัดสินใจตามลำดับชั้นเชิงวิเคราะห์ (Analytic Hierarchy Process : AHP) ร่วมกับระบบสารสนเทศภูมิศาสตร์ โดยเฉพาะในด้านการวิเคราะห์โครงข่าย (Network Analysis) ผลการวิจัยพบว่าเขตเศรษฐกิจพิเศษประเทศไทยทั้งหมดมีศักยภาพในระดับที่แตกต่างกัน กำหนดศักยภาพไล่ระดับจาก 0-5 (น้อยที่สุด ถึง มากที่สุด) พบว่า มุกดาหารและสงขลา มีศักยภาพการขนส่งสินค้ามากที่สุด ตากและตราด มีศักยภาพการขนส่งสินค้ามาก สระแก้ว มีศักยภาพการขนส่งสินค้าปานกลาง นอกจากนี้ เมื่อพิจารณาปัจจัยหลัก 3 ปัจจัยที่ใช้ในการวิเคราะห์ ผู้ประเมินทุกท่านให้ค่าน้ำหนักปัจจัยด้านความปลอดภัยในการขนส่งเป็นปัจจัยที่มีความสำคัญมากที่สุด | en_US |
dc.description.abstractalternative | This research aims to analyze and compare the potential of goods transportation in Thailand's Special Economic Zones, covering an area of 5 provinces including Tak, Mukdahan, Sakaeo, Trat and Songkhla. Three factors - transport cost saving, transportation safety, and transportation facilities (e.g., fuel station, Multimodal transport) – were considered as main criteria for identifying goods transportation potential. The Analytic Hierarchy Process (AHP) and Geographic Information System (GIS), especially Network Analysis functions, were employed as a technique and tools for the analysis. Results show that all Thailand's Special Economic Zones have potential in different levels. By determining the potential level on a scale of 0-5 (lowest to highest), Mukdahan and Songkla is the highest goods transportation potential, Tak and Trad occupy high potential while Sakaeo occupy medium potential. Moreover, amongst 3 key factors used in the analysis, transportation safety was weighed by all assessors as the most important factor influencing goods transportation potential. | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2016.731 | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.subject | การขนส่งสินค้า | - |
dc.subject | เขตเศรษฐกิจ | - |
dc.subject | Commercial products -- Transportation | - |
dc.subject | Economic zoning | - |
dc.title | การเปรียบเทียบศักยภาพการขนส่งสินค้าของเขตเศรษฐกิจพิเศษประเทศไทย | en_US |
dc.title.alternative | A COMPARISION OF GOODS TRANSPORTATION POTENTIAL IN THAILAND'S SPECIAL ECONOMIC ZONES | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | อักษรศาสตรมหาบัณฑิต | en_US |
dc.degree.level | ปริญญาโท | en_US |
dc.degree.discipline | ภูมิศาสตร์และภูมิสารสนเทศ | en_US |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.email.advisor | Sirivilai.T@Chula.ac.th,foxykwan@gmail.com | en_US |
dc.identifier.DOI | 10.58837/CHULA.THE.2016.731 | - |
Appears in Collections: | Arts - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5780308522.pdf | 8.35 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.