Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/54975
Title: | กระบวนการเรียนรู้เพื่อเสริมสร้างทุนของเครือข่ายอินแปง |
Other Titles: | THE LEARNING PROCESS TO STRENGTHEN CAPITAL OF INPAENG NETWORK |
Authors: | รุจิเรข โกมินทรชาติ |
Advisors: | ชื่นชนก โควินท์ นฤมล อรุโณทัย |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์ |
Advisor's Email: | Chuenchanok.K@Chula.ac.th,chuenchanok.k@chula.ac.th narumaon.h@chula.ac.th |
Issue Date: | 2559 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาการเปลี่ยนแปลงของทุนในเครือข่ายอินแปง 2) เพื่อวิเคราะห์กระบวนการเรียนรู้ของเครือข่ายอินแปงบนฐานการเปลี่ยนแปลงของทุน และ 3) เพื่อนำเสนอกระบวนการเรียนรู้เพื่อเสริมสร้างทุนของเครือข่ายอินแปง ผู้วิจัยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพโดยการศึกษาเอกสารการสัมภาษณ์ เชิงลึก การสังเกตแบบมีส่วนร่วมและไม่มีส่วนร่วม และการสนทนากลุ่ม โดยศึกษาเครือข่ายอินแปง จังหวัดสกลนคร ผลการวิจัย พบว่า 1) การเปลี่ยนแปลงของทุนในเครือข่ายอินแปงมีลักษณะเป็นพลวัต มีระบบการดำเนินกิจกรรมของสมาชิกและการหาสมาชิกใหม่ที่เคลื่อนไหวอยู่ตลอดเวลา ปัจจัยบริบทแวดล้อมและสถานการณ์ทางสังคม โดยเฉพาะนโยบายของรัฐมีอิทธิพลและส่งผลต่อการเปลี่ยนแปลงเครือข่ายโดยพลวัตการเปลี่ยนแปลงของทุนเครือข่ายแบ่งเป็น 3 ระยะ ได้แก่ 1.1 ระยะมุ่งคน ทุนทางวัฒนธรรมและทุนทางสังคมเป็นจุดเด่นและเชื่อมร้อยความสัมพันธ์ของเครือข่าย 1.2 ระยะมุ่งโครงการ ทุนทางเศรษฐกิจ การสร้างตัวตนและพื้นที่เชิงสัญลักษณ์ผ่านบุคคลต้นแบบมีผลต่อกระบวนการเรียนรู้ของเครือข่าย และ 1.3 ระยะมุ่งสถานการณ์ ทุนทางวัฒนธรรมเป็นจุดเด่นของเครือข่ายและถูกนำมาปรับใช้ใหม่ การผลิตซ้ำบนฐานศักยภาพของผู้กระทำการ 2) กระบวนการเรียนรู้ในการพึ่งตนเองเป็นทั้งวิธีการและเป้าหมายของเครือข่ายอินแปงซึ่งเป็นภูมิคุ้มกันต่อการเปลี่ยนแปลงและการดำรงอยู่ของเครือข่าย กระบวนการเรียนรู้ของผู้กระทำการเป็นการเรียนรู้จากปัญหา การเรียนรู้บุคคลต้นแบบที่ประสบความสำเร็จมีอิทธิพลต่อกระบวนการเรียนรู้ของสมาชิกเครือข่ายการเรียนรู้เชิงคาดการณ์ และการเรียนรู้เชิงปรับตัวทำให้เครือข่ายดำรงรักษาทุน ซึ่งเนื้อหาการเรียนรู้เครือข่ายเกี่ยวกับการทำมาหากินโดยการเกษตรผสมผสานและการนำภูมิปัญญาท้องถิ่นมาผลิตซ้ำเพื่อตอบสนองปัจจัยทางด้านเศรษฐกิจ 3) กระบวนการเรียนรู้เพื่อเสริมสร้างทุนของเครือข่ายอินแปงมีดังนี้ (1) การแสวงหาสมาชิกเครือข่ายอย่างต่อเนื่อง (2) การสร้างการรับรู้และเข้าใจแนวคิดเครือข่ายอินแปง (3) การสร้างเครือข่ายความรู้ (4) การพัฒนากิจกรรมเครือข่ายที่หลากหลายผสมผสานภูมิปัญญาท้องถิ่น (5) การปฏิบัติจริงอย่างต่อเนื่องอันจะก่อให้เกิดการดำรงอยู่ของเครือข่ายต่อไป |
Other Abstract: | This research was aimed to 1) study the changes of capital in Inpaeng Network; 2) analyze the learning process of Inpaeng Network based on changes of capital; and 3) propose the learning process to strengthen capital of Inpaeng Network. The researcher had applied qualitative methods including a documentary study, in-depth interviews, participant and non-participant observations and focus group discussions. The study focused on Inpaeng Network of Sakonnakhon Province. The results showed: 1) Changes of capital found in Inpaeng Network were dynamic because of its systematic and consistent membership activities and recruitment; the surroundings and social situations, especially, the government policies affected the changes of the network which could be divided into 3 phases including 1.1 Relationship-oriented phase: the cultural and social capitals were the distinctive points joining relationship of the network, 1.2 Project-oriented phase: the economic capital, subjectification, and construction of symbolic space through the role models were the distinctive points influencing the learning process of the network and 1.3 Situation oriented phase: the cultural capital was the network’s distinctive point and was reproduced based on the potential of actors. 2) Learning process of self-reliance was considered as both the means and target of Inpeang Network which became social immune of the network’s existence and against changes; the actors’ learning process was a problem-based learning originated from associating and collaborative learning; learning from successful role models influenced network members’ learning process; anticipatory and adaptive learning helped the network maintain its capital by applying contents related to the integrated farming and reproduction of local wisdom in order to response to economic factors; and 3) The learning process enhancing capital of Inpaeng Network was composed of (1) Continuous pursuit of network membership; (2) Creating awareness and understanding of the Inpaeng Network concept; (3) Knowledge Networking; (4) Development of diverse network activities combining local wisdom; and (5) continuous practice which would make the network sustainable |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ด.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2559 |
Degree Name: | ครุศาสตรดุษฎีบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาเอก |
Degree Discipline: | พัฒนศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/54975 |
URI: | http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2016.675 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.58837/CHULA.THE.2016.675 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Edu - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5684228627.pdf | 5.48 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.