Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55175
Title: | มาตรการทางกฎหมายเกี่ยวกับความเสียหายอันเกิดจากยานพาหนะบรรทุกน้ำหนักเกินอัตรา |
Other Titles: | LEGAL MEASURES WITH RESPECT TO DAMAGE FROM ILLEGAL OVERLOADED VEHICLES |
Authors: | วิรากร หอมเย็น |
Advisors: | อังคณาวดี ปิ่นแก้ว |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิติศาสตร์ |
Advisor's Email: | Angkanawadee.S@Chula.ac.th,angkanawadee@yahoo.com,angkanawadee@yahoo.com |
Issue Date: | 2559 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การใช้ยานพาหนะบรรทุกน้ำหนักเกินอัตราที่กฎหมายกำหนดบนทางหลวงเป็นปัจจัยสำคัญที่ก่อให้เกิดความเสียหายแก่ทางหลวงอันเป็นทรัพย์สินของรัฐมีสภาพเป็นหลุมบ่อส่งผลต่อความปลอดภัยของประชาชนผู้ใช้ทางหลวงสัญจร โดยรัฐต้องจัดสรรเงินงบประมาณจากภาษีส่วนรวมเพื่อนำมาเป็นค่าใช้จ่ายสำหรับการเยียวยาความเสียหายอันเกิดแก่ทางหลวงจากยานพาหนะบรรทุกน้ำหนักเกินอัตรานั้น จากการศึกษามาตรการทางกฎหมายเกี่ยวกับความเสียหายอันเกิดจากยานพาหนะบรรทุกน้ำหนักเกินอัตราในปัจจุบันมีลักษณะเป็นบทลงโทษทางอาญาเพื่อปราบปรามไม่ให้มีการกระทำผิดโดยมิได้คำนึงถึงการเยียวยาผลเสียหายอันเกิดแก่ทางหลวงจากยานพาหนะบรรทุกน้ำหนักเกินอัตราและหากจะนำประมวลกฎหมายแพ่งและพาณิชย์มาใช้ในการดำเนินคดีความรับผิดทางละเมิดสำหรับความเสียหายอันเกิดแก่ทางหลวงจากยานพาหนะบรรทุกน้ำหนักเกินอัตราก็ยังมีปัญหาการพิสูจน์ความสัมพันธ์ระหว่างการกระทำและผลความเสียหายอันเกิดแก่ทางหลวงจากยานพาหนะบรรทุกน้ำหนักเกินอัตราและปัญหาการกำหนดค่าสินไหมทดแทนเนื่องจากความเสียหายของทางหลวงนั้นอาจมาจากเหตุปัจจัยอื่นประกอบด้วย จึงควรมีมาตรการทางกฎหมายมาบังคับใช้เป็นทางเลือกก่อนการบังคับใช้บทลงโทษทางอาญาตามพระราชบัญญัติทางหลวง พ.ศ.2535 ไม่ว่าจะเป็นการจัดเก็บค่าธรรมเนียมสำหรับการออกใบอนุญาตให้ยานพาหนะบรรทุกน้ำหนักเกินอัตราเกินกว่าเกณฑ์กฎหมายได้ แต่ไม่เกินกว่าเกณฑ์มาตรฐานการรองรับน้ำหนักของทางหลวงโดยอาศัยอำนาจตามพระราชบัญญัติกำหนดค่าธรรมเนียมการใช้ยานยนตร์บนทางหลวงและสะพาน พ.ศ.2497 ในการนำเงินค่าธรรมเนียมมาใช้เยียวยาความเสียหายอันเกิดแก่ทางหลวงเป็นการเฉพาะมาใช้ร่วมกับเทคโนโลยีการตรวจสอบน้ำหนักยานพาหนะขณะเคลื่อนที่(WIM)เพื่อป้องกันมิให้บุคคลผู้กระทำความผิดหลีกเลี่ยงการตรวจสอบและมีส่วนรับผิดชอบทางการเงินสำหรับความเสี่ยงจากการใช้ยานพาหนะบรรทุกน้ำหนักเกินอัตราอันก่อให้เกิดความเสียหายแก่ทางหลวงอย่างแท้จริง |
Other Abstract: | The use of vehicles weighting over prescribed by law on highways is a major factor causing damage to highways that are the property of the government causing potholes and affecting the safety of highway users. This results in the government having to allocate a budget from the tax collected to cover the costs of repairing the damage caused to highways by the overweighed vehicles. From a study on current legal measures regarding damage caused by overweighed vehicles, it is punishable by criminal penalties for suppressing offenses without any consideration on the damages caused to the highway from overweighed vehicles. Additionally, there still is a problem with proving the relationship between the wrongdoing and the damage to the highways from the offense of operating overweighed vehicles and the problem with setting the amount of fine to be imposed since the damage to highway can also be caused by other contributing factors. Therefore, there should be legal measures enacted as an option before the enforcement of criminal penalties under the Highway Act B.E. 2535 (1992) such as the collection of fees for licensing of vehicles overweighting beyond legal limits but the weight must not be more than the standard for highway weight, by virtue of the Act Fixing Tolls to be Levied on the Use of Highways and Bridges by Motor Vehicles B.E. 2497 (1954) to be particularly used to pay for highway damages in conjunction with the Weigh-In-Motion System to prevent the offender from avoiding the inspection and financial responsibility for the risk of operating overweighed vehicles causing the actual damage to the highway. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (น.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2559 |
Degree Name: | นิติศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | นิติศาสตร์ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55175 |
URI: | http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2016.479 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.58837/CHULA.THE.2016.479 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Law - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5786026634.pdf | 2.8 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.