Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55611
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorParames Chutima-
dc.contributor.authorSoranart Ngamcachonkulkid-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Faculty of Engineering-
dc.date.accessioned2017-10-30T04:41:34Z-
dc.date.available2017-10-30T04:41:34Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55611-
dc.descriptionThesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2016-
dc.description.abstractIn Thailand, the petroleum industry is a major contributor to the economy as a supplier of crucial petroleum products. Due to its geographical location, multinational oil & gas companies have established their operations in Thailand. For Thai petroleum firms to remain competitive in the industry, innovation can be used as a strategy. Specifically, commercialization of inventions can bring firms competitive advantages in terms of financial returns, and business opportunities for partnerships. The objective of this research is to develop a commercialization model for inventions in Thailand’s petroleum industry. The model is aimed to serve as a roadmap of essential activities for individual work functions throughout the stages of the commercialization process. Additionally, the model will provide an overview of the relationships between work functions and their responsibilities. The methodology used in this research consists of three stages. The first stage is developing a preliminary commercialization model by integrating data from literature and data from interviews of industry experts in Thailand. The second stage is refinement of the model through evaluating the preliminary model on commercialization experts. Finally, the last stage uses a Thai petroleum firm as a case study to adapt the model for use at company-level. As a result, this research has developed 2 commercialization models, namely an industrial commercialization model, and a company commercialization model.-
dc.description.abstractalternativeอุตสาหกรรมปิโตรเลียมมีบทบาทสำคัญกับเศรษฐกิจในประเทศไทยในการเป็นผู้ผลิตผลิตภัณฑ์ปิโตรเลียม เนื่องจากความเอื้ออำนวยทางด้านสถานที่จึงทำให้บริษัทต่างชาติได้เข้ามาลงทุนในอุตสาหกรรมปิโตรเลียมในประเทศไทย และด้วยเหตุผลนี้จึงทำให้บริษัทที่ก่อตั้งภายในประเทศไทยต้องมีกลยุทธ์ที่ใช้นวัตกรรมเป็นหลัก ในการคิดค้นนวัตกรรมที่จะนำไปใช้มีกระบวนการที่สำคัญที่เรียกว่า กระบวนการการพัฒนาสินค้าในรูปแบบของเชิงพาณิชย์ ซึ่งเป็นกระบวนการที่สำคัญที่จะทำให้เกิดผลกำไรและได้รับความร่วมมือจากหน่วยงานอื่น ๆ โดยงานวิจัยนี้คือการพัฒนาแบบจำลองการค้าสำหรับผลิตภัณฑ์และกระบวนการเชิงนวัตกรรมของบริษัทปิโตรเลียม มีจุดประสงค์หลักเพื่อสนับสนุนกระบวนการภายในองค์กรในเชิงพาณิชย์และทำให้พนักงานภายในองค์กรสามารถเข้าถึงการพัฒนาในรูปแบบนี้ได้ด้วย การพัฒนาแบบจำลองการค้าสำหรับผลิตภัณฑ์และกระบวนการเชิงนวัตกรรมของบริษัทปิโตรเลียมนั้นถูกแบ่งกระบวนการเป็นสามขั้นตอน ซึ่งได้แก่ ขั้นแรกคือการสอบถามข้อมูลเบื้องต้นจากผู้ทำงานจริงมาทำเป็นแบบจำลองเบื้องต้น ขั้นที่สองคือการนำข้อมูลและแบบจำลองจากขั้นตอนที่หนึ่งมาวิเคราะห์ว่ามีหลักการที่เหมาะสมกับอุตสาหกรรมปิโตรเลียมหรือไม่ ขั้นตอนที่สามคือการนำแบบจำลองไปทดสอบการใช้งานในบริษัท-
dc.language.isoen-
dc.publisherChulalongkorn University-
dc.relation.urihttp://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2016.1537-
dc.rightsChulalongkorn University-
dc.subjectPetroleum industry and trade-
dc.subjectPetroleum industry and trade -- Technological innovations-
dc.subjectอุตสาหกรรมปิโตรเลียม-
dc.subjectอุตสาหกรรมปิโตรเลียม -- นวัตกรรมทางเทคโนโลยี-
dc.titleDeveloping a commercialization model for innovative products and processes in a petroleum firm-
dc.title.alternativeการพัฒนาแบบจำลองการค้าสำหรับผลิตภัณฑ์และกระบวนการเชิงนวัตกรรมของบริษัทปิโตรเลี่ยม-
dc.typeThesis-
dc.degree.nameMaster of Engineering-
dc.degree.levelMaster's Degree-
dc.degree.disciplineEngineering Management-
dc.degree.grantorChulalongkorn University-
dc.email.advisorParames.C@Chula.ac.th,parames.c@chula.ac.th-
dc.identifier.DOI10.58837/CHULA.THE.2016.1537-
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5871249821.pdf2.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.