Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55988
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สุจิตรา สวัสดิวงษ์ | - |
dc.contributor.author | วิไลพร ธนสุวรรณ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2017-11-20T07:34:38Z | - |
dc.date.available | 2017-11-20T07:34:38Z | - |
dc.date.issued | 2533 | - |
dc.identifier.isbn | 9745782262 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55988 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533 | en_US |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียมพฤติกรรมการตั้งคำถามทางวาจาของนักศึกษาฝึกสอน คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ โปรแกรมหลักสูตรสอนปีครึ่งกับหลักสูตรสี่ปี ในการสอนวิชาภาษาอังกฤษชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ในด้านลักษณะคำถาม และทักษะการใช้คำถาม ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. นักศึกษาฝึกสอนโปรแกรมหลักสูตรสองปีครึ่งกับหลักสูตรสี่ปี โดยส่วนรวมถามคำถามประเภทความจำมากที่สุด รองลงมาคือคำถามประเภทความเข้าใจ ส่วนคำถามระดับสูงนั้น พบว่า นักศึกษาฝึกสอนโปรแกรมหลักสูตรสองปีครึ่งถามคำถามประเภทการประเมินค่าน้อยที่สุด และนักศึกษาฝึกสอนโปรแกรมหลักสูตรสี่ปีถามคำถามประเภทการสร้างสรรค์น้อยที่สุด เมื่อเปรียบเทียบปริมาณการใช้ลักษณะคำถามแต่ละประเภทของนักศึกษาฝึกสอนโปรแกรมหลักสูตรสองปีครึ่งกับหลักสูตรสี่ปี ปรากฏว่าไม่แตกต่างกันที่ระดับความมีนัยสำคัญ 0.05 2. นักศึกษาฝึกสอนโปรแกรมหลักสูตรสองปีครึ่งกับหลักสูตรสี่ปีโดยส่วนรวม ใช้ทักษะการใช้คำถามประเภทถามคำถามให้นักเรียนตอบพร้อมกันทั้งชั้นมากที่สุด รองลงมาคือ การทวนคำตอบของนักเรียนอย่างลอย ๆ และทักษะการใช้คำถามที่นักศึกษาฝึกสอนทั้งสองโปรแกรมใช้น้อยที่สุดคือการเปิดโอกาสให้นักเรียนตอบคำถามใหม่ เมื่อเปรียบเทียบปริมาณการใช้ทักษะการใช้คำถามแต่ละประเภทของนักศึกษาฝึกสอนโปรแกรมหลักสูตรสองปีครึ่งกับหลักสูตรสี่ปี ปรากฏว่า โดยส่วนรวมไม่แตกต่างกันที่ระดับความมีนัยสำคัญ 0.05 ยกเว้นทักษะการใช้คำถามประเภทการเรียกชื่อนักเรียนก่อนตั้งคำถาม พบว่านักศึกษาฝึกสอนทั้งสองโปรแกรมใช้ในปริมาณที่แตกต่างกันที่ระดับความมีนัยสำคัญ 0.05 | en_US |
dc.description.abstractalternative | The purpose of this research was to compare the oral questioning behaviors between two and a half year program and four-year program student teachers in the Faculty of Education, Chiang Mai University, in teaching mathayom suksa three English subject, in the aspects of types of question, and questioning skills. The findings were as follows: 1. Two and a half year program and four-year program student teachers, in general, asked recall questions the most, and the comprehension questions, secondly. As for the high-level questions, it was found that those of two and a half year program asked evaluation questions the least and those of four-year program asked invention questions the least. There was no significant difference at 0.05 level between the quantity of each type of question asked by those of two and a half year, and four-year program. 2. Among the questioning skills, it was found that two and a half year program and four-year program student teachers used asking the whole class a question the most, repeating the student’s answer secondly, and letting the students re-answer the question the least. There was no significant difference at 0.05 level between the quantity of each questioning skill used by those of two and a half year and four-year programs. Except the questioning skill : calling a student’s name before asking a question, it was found that its quantity used by those of two and a half year program significantly differed from the one used by those of four-year program at 0.05 level. | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.subject | การตั้งคำถาม | en_US |
dc.subject | นักศึกษาครู | en_US |
dc.subject | ภาษาอังกฤษ -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา) | en_US |
dc.subject | Questioning | en_US |
dc.subject | Student teachers | en_US |
dc.subject | English language -- Study and teaching (Secondary) | en_US |
dc.title | การเปรียบเทียบพฤติกรรมการตั้งคำถามทางวาจา ของนักศึกษาฝึกสอนคณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ โปรแกรมหลักสูตรสองปีครึ่งกับหลักสูตรสี่ปี ในการสอนวิชาภาษาอังกฤษชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 | en_US |
dc.title.alternative | Comparison of oral questioning behaviors between two and a half year program and four-year program student teachers in the faculty of Education, Chiang Mai University, in teaching mathayom suksa three English subject | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | ครุศาสตรมหาบัณฑิต | en_US |
dc.degree.level | ปริญญาโท | en_US |
dc.degree.discipline | มัธยมศึกษา | en_US |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.email.advisor | ไม่มีข้อมูล | - |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Wilaiporn_ta_front.pdf | 779.96 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Wilaiporn_ta_ch1.pdf | 1.06 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wilaiporn_ta_ch2.pdf | 3.43 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wilaiporn_ta_ch3.pdf | 826.02 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Wilaiporn_ta_ch4.pdf | 601.61 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Wilaiporn_ta_ch5.pdf | 1.11 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wilaiporn_ta_back.pdf | 3.19 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.