Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56057
Title: | การพัฒนาความคิดสร้างสรรค์ของเด็กก่อนวัยเรียน โดยวิธีการสอนตามแนวคิดแบบนีโอฮิวแมนนิส |
Other Titles: | Development of pre school children's creativity employing neo-humanist appoach in teaching |
Authors: | ศตพร วิไลรัตน์ |
Advisors: | เกียรติวรรณ อมาตยกุล สำลี ทองธิว |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | ไม่มีข้อมูล Sumlee.T@Chula.ac.th |
Subjects: | การสร้างสรรค์ในเด็ก -- การศึกษาและการสอน (ก่อนวัยเรียน) พัฒนาการของเด็ก มนุษยนิยม Creative ability in children -- Study and teaching (Preschool) Child development Humanism |
Issue Date: | 2532 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงทดลอง เพื่อศึกษาถึงพัฒนการทางด้านความคิดสร้างสรรค์ของเด็กก่อนวัยเรียน หลังจากได้รับการสอนโดยวิธีการสอนตามแนวคิดแบบนีโอฮิวแมนนิส กลุ่มตัวอย่างในการทดลองครั้งนี้ เป็นเด็กก่อนวัยเรียนอายุ 5-6 ปีในศูนย์เด็กก่อนเกณฑ์ในวัดชนะสงคราม ซึ่งมีทั้งหมด 24 คน แบ่งเป็น 2 กลุ่ม กลุ่มละ 12 คน ได้แก่ กลุ่มทดลอง คือ กลุ่มที่เรียนโดยวิธีการสอนตามแนวคิดแบบนีโอฮิวแมนนิส และกลุ่มควบคุม คือ กลุ่มที่เรียนโดยกิจกรรมการเรียนการสอนปกติของทางศูนย์เด็กก่อนเกณฑ์ในวัด ผลการวิจัยพบว่า หลังจากการทดลองเด็กก่อนวัยเรียนที่เรียนโดยวิธีการสอนตามแนวคิดแบบนีโอฮิวแมนนิส มีการพัฒนาการทางความคิดสร้างสรรค์สูงขึ้นกว่าก่อนการทดลอง และสูงขึ้นมากกว่ากลุ่มที่เรียนโดยกิจกรรมการสอนปกติของทางศูนย์เด็กก่อนเกณฑ์ในวัด |
Other Abstract: | The primary purpose of this experimental research is to study the creativity of the pre-school children after they had been taught by the Neo-Humanist approach. The sample group of this experiment are 5-6 years old pre-school children of Wat Chana Songkram Children Centre. Totally of 24 children were selected. They are equally divided into 2 groups. The experimental group follows Neo-Humanist Education system while the controlled group follows normal activity of children centre. The major findings from this study show after the experiment, the pre-school children that follow Neo-Humanist Education system gain more creativity and are also more creative than the other group. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2532 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การศึกษานอกระบบโรงเรียน |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56057 |
ISBN: | 9745698962 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sataporn_wi_front.pdf | 1.3 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sataporn_wi_ch1.pdf | 1.04 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sataporn_wi_ch2.pdf | 5.85 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sataporn_wi_ch3.pdf | 930.56 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sataporn_wi_ch4.pdf | 820.96 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sataporn_wi_ch5.pdf | 1.08 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sataporn_wi_back.pdf | 9.44 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.