Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56063
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวัลลภา เทพหัสดิน ณ อยุธยา-
dc.contributor.authorสุกัญญา โต๊ะถม-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2017-11-22T02:19:52Z-
dc.date.available2017-11-22T02:19:52Z-
dc.date.issued2531-
dc.identifier.isbn9745690945-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56063-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2531en_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาประวัติความเป็นมาของการพัฒนานักศึกษาของวิทยาลัยพลศึกษา ศึกษาการพัฒนานักศึกษาของวิทยาลัยพลศึกษาตามแนวทฤษฏีการพัฒนานักศึกษาของชิคเกอริง ทั้ง 7 ด้าน ตามการรายงานของนักศึกษาและความคิดเห็นของอาจารย์ และเสนอแนะแนวทางการพัฒนานักศึกษาของวิทยาลัยพลศึกษากลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักศึกษาชั้นปีที่ 2 จำนวน 262 คน และอาจารย์ที่สอนนักศึกษาชั้นปีที่ 2 จำนวน 113 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ การศึกษาเอกสาร การสัมภาษณ์แบบประเมินตนเองและแบบสอบถาม ผลการวิจัย พบว่า การพัฒนานักศึกษาของวิทยาลัยพลศึกษา พ.ศ.2514-2530 ส่วนใหญ่เน้นการพัฒนาทางด้านร่างกายและทางด้านกีฬา การพัฒนานักศึกษาตามแนวทฤษฏีการพัฒนานักศึกษาของชิคเกอริงทั้ง 7 ด้าน นักศึกษารายงานว่า นักศึกษามีการพัฒนาระดับมากในด้านการพัฒนาสมรรถภาพ การพัฒนาความเป็นตัวของตัวเอง การพัฒนาความมีเอกลักษณ์ การพัฒนาความมีอิสระในการสร้างสัมพันธภาพระหว่างบุคคลการกำหนดเป้าหมายในชีวิตอย่างชัดเจน และการพัฒนาบูรณาการ ส่วนการพัฒนาอารมณ์นักศึกษามีการพัฒนาระดับปานกลาง ในขณะที่อาจารย์มีความเห็นว่า นักศึกษามีการพัฒนาระดับปานกลางทุกด้าน แนวทางการพัฒนานักศึกษาของวิทยาลัยพลศึกษา วิทยาลัยพลศึกษาควรจัดกิจกรรมต่างๆ เพื่อส่งเสริมการพัฒนานักศึกษาในแต่ละด้านตามลำดับคือ การกำหนดเป้าหมายในชีวิตอย่างชัดเจน การพัฒนาอารมณ์และการพัฒนาความเป็นตัวของตัวเอง นอกจากนี้วิทยาลัยพลศึกษาควรพัฒนานักศึกษาเกี่ยวกับ ความรับผิดชอบอาชีพ ความสามัคคี ความเชื่อมั่นในตนเองและคุณธรรมen_US
dc.description.abstractalternativeThe purpose of this research were: (1) to study background of student development of the Colleges of Physical Education, (2) to survey student’s opinions and faculty members’ ideas on Chickering’s Seven Vectors of student development, and (3) to recommend student development approaches for the Colleges of Physical Education. Samples were drawn randomly from second year students and faculty members of the Colleges of Physical Education with the total members of 262 students and 113 faculty members. Document study, student self-evaluation, and questionnaire were used as the instruments for data collection. The findings were summarized as follows: student development of the Colleges of Physical Education during B.E.2514-2530 mostly emphasized on physical and sports; according to Chickering’s Seven Vectors of Student Development, the Achieving Competence, Becoming Autonomous, Establishing Identity, Freeing Interpersonal Relationship, Clarifying Purpose and Developing Integrity were reported by the students at the high level while Managing Emotion was at the medium level. Concerning faculty members’ ideas, the students were [developed] at the medium level in all vectors. Approaches for student development of the Colleges of Physical Education: activities should be prepared and organized in colleges to support student development in each vector as follows: Clarifying Purposes, Managing Emotion, and Becoming Autonomous. The Colleges of Physical Education should emphasize on developing student’ responsibilities, professions, unity, confidence and moral by organizing activities to support all those aspects of development.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.subjectสถาบันการพลศึกษา -- นักเรียนen_US
dc.subjectโปรแกรมการพัฒนานักศึกษาen_US
dc.subjectพลศึกษา -- การศึกษาและการสอน (อุดมศึกษา)en_US
dc.subjectInstitute of physical education -- Studentsen_US
dc.subjectCollege student development programsen_US
dc.subjectPhysical education and training -- Study and teaching (Higher)en_US
dc.titleการพัฒนานักศึกษาของวิทยาลัยพลศึกษาen_US
dc.title.alternativeStudent development of the Colleges of physical educationen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตen_US
dc.degree.levelปริญญาโทen_US
dc.degree.disciplineอุดมศึกษาen_US
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.email.advisordwallapa@dpu.ac.th-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sukanya_to_front.pdf1.39 MBAdobe PDFView/Open
Sukanya_to_ch1.pdf1.56 MBAdobe PDFView/Open
Sukanya_to_ch2.pdf4.66 MBAdobe PDFView/Open
Sukanya_to_ch3.pdf975.73 kBAdobe PDFView/Open
Sukanya_to_ch4.pdf5.29 MBAdobe PDFView/Open
Sukanya_to_ch5.pdf4.19 MBAdobe PDFView/Open
Sukanya_to_back.pdf4.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.