Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56635
Title: | การวิเคราะห์แบบสอบสมรรถภาพทางกายไอซีเอสพีเอฟที |
Other Titles: | Analysis of the ICSPFT physical fitness tests |
Authors: | สุพจน์ เชื้อประกอบกิจ |
Advisors: | ประพัฒน์ ลักษณพิสุทธิ์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | lprapat@gmail.com |
Subjects: | สมรรถภาพทางกาย -- การทดสอบ Physical fitness -- Testing |
Issue Date: | 2533 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์แบบสอบสมรรถภาพทางกายไอซีเอสพีเอฟที กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย เป็นนักเรียนและนักศึกษาทั้งเพศชายและเพศหญิง ที่กำลังศึกษาในระดับประถมศึกษา มัธยมศึกษา และอุดมศึกษา มีอายุระหว่าง 6-22 ปี ปีการศึกษา2532 โดยใช้วิธีสุ่มกลุ่มตัวอย่างแบบหลายลำดับขั้น ในสัดส่วนที่เท่ากันทุกระดับชั้นเรียน เป็นจำนวนทั้งสิ้น 160 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบสมรรถภาพทางกายไอซีเอสพีเอฟที นำข้อมูลที่ได้จากการทดสอบมาวิเคราะห์ด้วยระเบียบวิธีทางสถิติ ด้วยโปรแกรมสำเร็จรูปเอสพีเอสเอ็กซ์ หาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พหุคูณ ด้วยวิธีการวิเคราห์การถดถอยพหุคูณแบบขั้นบันได ผลการวิจัยพบว่า แบบสอบสมรรถภาพทางกายไอซีเอสพีเอฟทีที่หากประกอบด้วยรายการทดสอบเพียง 7 รายการ คือ วิ่งเร็ว 50 เมตร นั่งงอตัว ดึงข้อหรืองอแขนห้อยตัว วิ่งเก็บของ ลุก –นั่ง 30วินาที แรงบีบมือ และวิ่งระยะไกล ก็สามารถพยากรณ์ตัวแปรตามได้ถึงร้อยละ 99.58 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยมีสมการที่ใช้พยากรณ์ในรูปคะแนนมาตรฐาน คือ Zy = .261 ZFMS + 1.181 ZSAR + .165 ZPAF + .191 ZSR + .191 ZTSSU + 1.331 ZGS + .151 ZDR หรือหากประกอบด้วย 3 รายการทดสอบ คือ วิ่งเร็ว 50 เมตร นั่งงอตัว และดึงข้อหรืองอแขนห้อยตัว หรือ 2 รายการทดสอบ คือ วิ่งเร็ว 50 เมตร และนั่งงอตัว ก็สามารถพยากรณ์ตัวแปรตามได้ถึงร้อยละ 94.78 และ 91.55 ตามลำดับอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยมีสมการที่ใช้พยากรณ์ในรูปคะแนนมาตรฐานสำหรับรายการทดสอบ 3 รายการ คือ Zy = .773 ZFMS + .271 ZSAR + .187 ZPAF และสำหรับรายการทดสอบ 2รายการ คือ Zy = .819 ZFMS + .288 ZSAR |
Other Abstract: | The purpose of this research was to analyze the ICSPFT physical fitness tests. Sample groups were male and female students from elementary, secondary and higher education institutions in equal ratio, 6-22 years of age, in the academic year 1989. By using multistage random sampling, 160 students were drawn from all levels. The instrument in this research was the ICSPFT physical fitness tests. Data collected had been statistically analyzed by the SPSSX program in order to find multiple correlation and stepwise multiple regression. The findings shown that if the analyzed ICSPFT physical fitness tests contained seven items : 50-meter sprint, sit and reach, pull-ups or flexed-arm hang, shuttle run, 30-second sit-ups, grip strength and distance run, 99.58% of confidence at the .05 level of significance could predict. The equation of prediction in standardized score was Zy = .261 ZFMS + 1.181 ZSAR + .165 ZPAF + .191 ZSR + .191 ZTSSU + 1.331 ZGS + .151 ZDR or if it consisted of three items: 50-meter sprint, sit and reach and pull-ups or flexed-arm hang, or two items: 50-meter sprint and sit and reach, 94.78 % and 91.55 % of confidence at the .05 level of significance could predict, respectively. The equations of prediction in standardized score were was Zy = .773 ZFMS + .271 ZSAR + .187 ZPAF for the above three items and Zy = .819 ZFMS + .288 ZSAR for two items. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | พลศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56635 |
ISBN: | 9745772577 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Supoth_ch_front.pdf | 1.61 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supoth_ch_ch1.pdf | 907.17 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Supoth_ch_ch2.pdf | 3.22 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supoth_ch_ch3.pdf | 792.23 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Supoth_ch_ch4.pdf | 2.44 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supoth_ch_ch5.pdf | 1.75 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supoth_ch_back.pdf | 4.58 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.