Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56932
Title: ศักยภาพการสื่อสารของงานนักลงทุนสัมพันธ์ในการยกระดับบรรษัทภิบาลของตลาดทุนไทย
Other Titles: Communication potential of investor relations to enhance good corporate governance of the stock exchange of Thailand
Authors: กฤษณี ปัญจพิภูษณะ
Advisors: พัชนี เชยจรรยา
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Advisor's Email: patchaneec@hotmail.com
Subjects: การสื่อสาร
บรรษัทภิบาล
การประชาสัมพันธ์
การกำกับดูแลกิจการ
ตลาดหลักทรัพย์แห่งประเทศไทย
อินเทอร์เน็ตในการประชาสัมพันธ์
Public relations
Corporate governance
Internet in public relations
Communication
Good corporate governance
Stock exchanges -- Thailand
Corporations -- Investor relations
Issue Date: 2549
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การศึกษาวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสถานภาพงานนักลงทุนสัมพันธ์ของบริษัทใน ต.ล.ท. , เพื่อศึกษาบทบาทและภารกิจของงานนักลงทุนสัมพันธ์ของบริษัทใน ต.ล.ท. เพื่อศึกษาแนวโน้มการดำเนินงานของนักลงทุนสัมพันธ์ของบริษัทในตลาดหลักทรัพย์ในอนาคต, เพื่อศึกษาเกณฑ์การประเมินผลเกี่ยวกับความสัมพันธ์กับผู้ลงทุนตามหลักการกำกับดูแลกิจการที่ดีของตลาดหลักทรัพย์, เพื่อศึกษาเปรียบเทียบความแตกต่างและความสัมพันธ์ระหว่างสถานภาพบริษัท สถานภาพงานนักลงทุนสัมพันธ์ ช่องทางการสร้างความสัมพันธ์ และช่องทางการเปิดเผยข้อมูลผ่านเว็บไซต์บริษัท โดยเป็นการวิจัยเชิงคุณภาพด้วยการสัมภาษณ์แบบเจาะลึก ทั้งสิ้น 24 คน และการวิจัยเชิงสำรวจด้วยแบบสอบถาม ทั้งสิ้น 167 บริษัท ผลการศึกษาพบว่า (1) บทบาทหน้าที่ของงานนักลงทุนสัมพันธ์ คือ การเปิดเผยข้อมูล, การบริหารความคาดหวังของนักลงทุน, การสร้างความเข้าใจที่ถูกต้องเกี่ยวกับธุรกิจ, การสร้างความเชื่อมั่นในบริษัท, การสร้างความสัมพันธ์อันดี, การเป็นที่ปรึกษาให้แก่ผู้บริหาร, การสร้างและรักษาภาพลักษณ์ที่ดี, การรับคำแนะนำจากภายนอกไปสู่ผู้บริหาร, การสะท้อนมูลค่าแท้จริงของบริษัท, การยกระดับบรรษัทภิบาลของบริษัท ส่วนภารกิจของงานนักลงทุนสัมพันธ์ ได้แก่ 1. ในส่วนข้อมูลประกอบไปด้วย การประชุมร่วมกับคณะผู้บริหาร/คณะกรรมการบริษัท, การบริหารข้อมูลทั้งภายในและภายนอกองค์กร, การตรวจสอบข้อมูล ทั้งจากสื่อมวลชนและบทวิเคราะห์หลักทรัพย์, การจัดการกับข่าวลือ การจัดการประเด็นในทางลบต่อบริษัท 2. ในส่วนการสื่อสารประกอบไปด้วย การให้ข้อมูลตามหลักเกณฑ์การเปิดเผยข้อมูล, การจัดทำแผนงานนักลงทุนสัมพันธ์, กิจกรรมการสื่อสาร, การสร้างสารให้เหมาะกับกลุ่มบุคคล, การบริหารฐานข้อมูลกลุ่มเป้าหมาย (2) แนวโน้มของงานนักลงทุนสัมพันธ์ในอนาคต ได้แก่ ความสำคัญในอนาคต, โครงสร้างความรับผิดชอบในอนาคต, บทบาทหน้าที่ในอนาคต, การดำเนินงานในอนาคต (3) การทดสอบสมมติฐาน พบว่า สถานภาพบริษัทในส่วนประเภทบริษัทแตกต่างกัน ผู้รับผิดชอบงานนักลงทุนสัมพันธ์แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ส่วนสถานภาพบริษัท ในส่วนประเภทของบริษัทและประเภทอุตสาหกรรมที่แตกต่างกัน มีโครงสร้างการทำงานของนักลงทุนสัมพันธ์แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญฯ สำหรับสถานภาพงานนักลงทุนสัมพันธ์ ทั้งการมีผู้รับผิดชอบงานนี้และโครงสร้างการทำงานของนักลงทุนสัมพันธ์ต่างกัน ช่องทางการสร้างความสัมพันธ์และช่องทางการเปิดเผยข้อมูลผ่านเว็บไซต์บริษัทจดทะเบียนแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญฯ โดยสถานภาพงานนักลงทุนสัมพันธ์ทั้ง 2 ตัวแปรมีความสัมพันธ์เชิงบวกกับช่องทางการสร้างความสัมพันธ์และช่องทางการเปิดเผยข้อมูลผ่านเว็บไซต์บริษัทจดทะเบียนอย่างมีนัยสำคัญฯ
Other Abstract: The objectives of this study about the companies on the list of the Stock Exchange of Thailand are to examine the status of their investor relations (IR); the role and responsibility of IR; the tendency of IR performance; the relationship with the investors through good corporate governance of the Stock Exchange; the similarity and the difference between the company status and the IR status; the way to create relationship; and the way to disclose information through the company website. The nature of the study is the qualitative research concerning the in-depth interview of 24 selected subjects, followed by the survey through the questionnaire provided to 167 randomly chosen companies. The findings of the research could be summed up as follows: First, the roles of IR include the disclosure of information, the management of the expectation of the investors, the promotion of the correct understanding about the company business, the increase of the confidence within the company, the improvement of good relationship, the consulting service to the administrators, the making and the preservation of the company image, the transferring of outside suggestions to the management, the reflection of the true value of the company, and the development of good corporate governance. Moreover, the tasks of IR in terms of database consist of the board meeting, the management of internal and external organizational data, the verification of information from press and financial analysis, the management of the rumor, and the management of company negative outlook, In case of communication, the responsibilities include the disclosure of data in accordance with the information disclosure regulations, the IR planning, the organization of communication activities, the design of message to fit the target and the database management. Second, the tendency of IR roles related to the importance of IR, the structure of responsibility, the role expectation, and the performance of IR in the future. Third, the test of hypothesis about the status of the companies in the group of different types revealed the significant difference in the number of the responsible representatives of IR. In case of the group of different companies and industries, the IR employment structures were significantly different. As for the IR status, both the ones with responsible representatives for IR and the ones with different employment structure of IR, there were significantly difference in the way to create relationship and the way to disclose information through the company website. Finally, in terms of IR employment status, both variables demonstrated significant positive correlation with the way to enhance relationship and the way to disclose information via the company website.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2549
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การประชาสัมพันธ์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56932
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2006.1352
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2006.1352
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kritsanee_pa_front.pdf1.58 MBAdobe PDFView/Open
kritsanee_pa_ch1.pdf2.75 MBAdobe PDFView/Open
kritsanee_pa_ch2.pdf9.11 MBAdobe PDFView/Open
kritsanee_pa_ch3.pdf1.41 MBAdobe PDFView/Open
kritsanee_pa_ch4.pdf17.58 MBAdobe PDFView/Open
kritsanee_pa_ch5.pdf6.33 MBAdobe PDFView/Open
kritsanee_pa_ch6.pdf10.68 MBAdobe PDFView/Open
kritsanee_pa_back.pdf2.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.