Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56994
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สายใจ อินทรัมพรรย์ | - |
dc.contributor.author | โสภณ สาทรสัมฤทธิ์ผล | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2018-02-12T14:31:51Z | - |
dc.date.available | 2018-02-12T14:31:51Z | - |
dc.date.issued | 2533 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56994 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533 | en_US |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความคิดเห็นของครูภาษาไทยและนักเรียนตาบอด เกี่ยวกับการจัดการเรียนการสอนวิชาภาษาไทยระดับประถมศึกษา ในโรงเรียนสอนคนตาบอดและโรงเรียนในโครงการเรียนร่วมสอนนักเรียนตาบอด สรุปผลการวิจัยได้ดังนี้ 1. การการใช้หลักสูตรและหนังสือเรียน ครูภาษาไทยเห็นว่า โรงเรียนจัดบริการด้านหลักสูตรน้อย ทั้งครูภาษาไทยและนักเรียนเห็นสอดคล้องกันว่า มีการจัดบริการด้านหนังสือเรียนน้อย และหนังสือเรียนที่พิมพ์เป็นเบรลล์มีความเหมาะสมมาก 2. ด้านที่สอนและการจัดกิจกรรมการเรียนการสอน ครูภาษาไทยเห็นว่า มีการวางแผนการจัดการเรียนการสอนมาก แต่นักเรียนเห็นว่าน้อย ครูภาษาไทยและนักเรียนเห็นว่าครูภาษาไทยใช้วิธีการสอนแบบต่างๆน้อย ส่วนการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนและกิจกรรมเสริมหลักสูตรวิชาภาษาไทยทั้งครูภาษาไทยและนักเรียนเห็นว่ามีการจัดน้อย 3. ด้านการใช้สื่อการเรียนการสอน ทั้งครูและนักเรียนเห็นสอดคล้องกันว่า มีการใช้สื่อการสอนและการจัดด้านการใช้สื่อการสอนน้อย 4. ด้านการวัดและการประเมินผล ครูภาษาไทยเห็นว่ามีการใช้วิธีกันการวัดและประเมินผลแบบต่างๆมาก และมีความปฏิบัติด้านการวัดและการประเมินผลมาก แต่นักเรียนเห็นว่าน้อย | en_US |
dc.description.abstractalternative | The purpose of this research was to study opinions of Thai language teachers and blind students concerning Thai language instruction organization at the secondary education level in schools for the blind and mainstreaming schools for blind students. The findings were as follows: 1. In the aspect of implementation of curriculum and textbooks, the Thai language teachers agreed that the curricular service was provided at the low level. Both Thai language teachers and students agreed that the textbooks services were found at the low level and the brailled textbooks were highly appropriate. 2. In the aspect of teaching methods and organizing instructional activities, the Thai language teachers agreed that the management of instruction was performed at the high level but students agreed at the low level. Both Thai language teachers and students agreed that there was low provision of teaching methods and organizing instructional activities and extra-curricular activities. 3. In the aspect of utilizing instructional media, both Thai language teachers and students agreed that the utilization and the management of instructional media were performed at the low level. 4. In the aspect of measurement and evaluation, the Thai language teachers agreed that there was high utilization of various measurement and evaluation and also high management of measurement and evaluation but the students agreed at the low level. | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.subject | ภาษาไทย -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา) | en_US |
dc.subject | คนตาบอด -- การศึกษา | en_US |
dc.subject | กิจกรรมการเรียนการสอน | en_US |
dc.subject | ครูภาษาไทย -- ทัศนคติ | en_US |
dc.subject | คนตาบอด -- ทัศนคติ | en_US |
dc.subject | การศึกษาแบบเรียนร่วม | en_US |
dc.subject | โรงเรียนสอนคนตาบอด | en_US |
dc.subject | การเรียนร่วมของเด็กพิเศษ | en_US |
dc.subject | Thai language -- Study and teaching (Secondary) | en_US |
dc.subject | Blind -- Education | en_US |
dc.subject | Activity programs in education | en_US |
dc.subject | Teachers -- Attitudes | en_US |
dc.subject | Thai language teachers -- Attitudes | en_US |
dc.subject | Blind -- Attitudes | en_US |
dc.subject | Inclusive education | en_US |
dc.subject | Mainstreaming in education | en_US |
dc.title | ความคิดเห็นของครูภาษาไทยและนักเรียนตาบอด เกี่ยวกับการจัดการเรียนการสอนวิชาภาษาไทย ระดับมัธยมศึกษาในโรงเรียนสอนคนตาบอด และโรงเรียนในโครงการเรียนร่วมสอนนักเรียนตาบอด | en_US |
dc.title.alternative | Opinions of Thai language teachers and blind students concerning Thai language instructional organization at the secondary education level in schools for the blind and mainstreaming schools for students | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | ครุศาสตรมหาบัณฑิต | en_US |
dc.degree.level | ปริญญาโท | en_US |
dc.degree.discipline | มัธยมศึกษา | en_US |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.email.advisor | ไม่มีข้อมูล | - |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sopon_sa_front.pdf | 1.33 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sopon_sa_ch1.pdf | 905.24 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sopon_sa_ch2.pdf | 2.57 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sopon_sa_ch3.pdf | 688.94 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sopon_sa_ch4.pdf | 3.35 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sopon_sa_ch5.pdf | 1.97 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sopon_sa_back.pdf | 3.83 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.