Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/57027
Title: ผลของการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบนำตนเองที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสังคมศึกษาและความพึงพอใจต่อการเรียนรู้ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5
Other Titles: Effects of organizing self - directed learning activities on social studies learning achievement and learning satisfacton of eleventh grade students
Authors: ชัยภัทร ศรีขจร
Advisors: วลัย อิศรางกูร ณ อยุธยา
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: Walai.P@chula.ac.th,p_walai@hotmail.com
Subjects: การเรียนรู้ด้วยการนำตนเอง
สังคมศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)
สังคมศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา) -- โปรแกรมกิจกรรม
ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
Self-managed learning
Social sciences -- Study and teaching (Secondary)
Social sciences -- Study and teaching (Secondary) -- Activity programs
Academic achievement
Issue Date: 2552
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสังคมศึกษาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ที่เรียนด้วยการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบนำตนเองและ การจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบปกติ 2) เพื่อศึกษาความพึงพอใจที่มีต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนท่าอุแทพิทยา สุราษฎร์ธานี ปีการศึกษา 2552 จำนวน 60 คน แบ่งเป็น 2 กลุ่มคือ กลุ่มทดลอง และกลุ่มควบคุม จำนวนกลุ่มละ 30 คน โดยใช้ แผนการจัดการเรียนรู้ 2 แบบคือ แผนการจัดการเรียนรู้แบบนำตนเอง และแผนการจัดการเรียนรู้ แบบปกติใช้เวลาในการทดลองสอน 6 สัปดาห์ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย แบบทดสอบ วัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาสังคมศึกษาซึ่งมีค่าความเที่ยงเท่ากับ 0.618 และแบบวัดความพึง พอใจต่อการเรียนรู้ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่ามัชฌิมเลขคณิต ( ) ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และค่าสถิติทดสอบที (t – test) ผลการวิจัยพบว่า 1. นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 กลุ่มที่ได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบนำ ตนเองมีคะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสังคมศึกษาสูงกว่านักเรียนกลุ่มที่ได้รับการจัดกิจกรรมการ เรียนรู้แบบปกติอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 กลุ่มที่ได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบนำ ตนเอง มีความพึงพอใจต่อการเรียนรู้มากกว่านักเรียนที่ได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบปกติ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Other Abstract: The purposes of this study were to: (1) compare the social studies achievement of the eleventh grade students learned with self – directed activities and the conventional activities; and (2) to study the learning satisfaction towards self – directed activities and the conventional activities of the eleventh grade students at Tautaeptittaya School, Suratthani province in the academic year 2009. The sixty eleventh grade students were divided into control and experimental groups with 30 students in each group. There were 2 types of lesson plans : self–directed learning and conventional activities which covered 6 weeks of teaching. The instruments used in the research consisted of achievement test which had reliabilities of 0.618 and learning satisfaction inventory. The data were analyzed by arithmetic mean (), standard deviation (S.D.) and t – test. The research findings were as follows: 1. The eleventh grade students learned by the self – directed learning activities acquired higher scores on learning achievement than those who learned by conventional activities at the significant level of 0.05. 2. The eleventh graders learned by the self – directed learning activities expressed higher learning satisfactory level than those who learned by conventional activities at the significant level of 0.05.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2552
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสอนสังคมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/57027
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2009.619
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2009.619
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
chaiyapat_sr_front.pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open
chaiyapat_sr_ch1.pdf976.36 kBAdobe PDFView/Open
chaiyapat_sr_ch2.pdf4.03 MBAdobe PDFView/Open
chaiyapat_sr_ch3.pdf1.1 MBAdobe PDFView/Open
chaiyapat_sr_ch4.pdf1.16 MBAdobe PDFView/Open
chaiyapat_sr_ch5.pdf1.13 MBAdobe PDFView/Open
chaiyapat_sr_back.pdf22.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.