Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/57088
Title: ทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ขั้นพื้นฐาน ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานการประถมศึกษา จังหวัดจันทบุรี
Other Titles: Basic science process skills of prathom suksa six students in schools under the jurisdiction of the Office of Chanthaburi Provincial Primary Education
Authors: สุปราณี แพร่ภิญโญ
Advisors: ดวงเดือน อ่อนน่วม
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Duangduen.O@chula.ac.th
Subjects: วิทยาศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)
ทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์
นักเรียนประถมศึกษา -- ไทย -- จันทบุรี
Science -- Study and teaching (Elementary)
Science process skills
School children -- Thailand -- Chanthaburi
Issue Date: 2533
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ขั้นพื้นฐานของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดจันทบุรี ผลการวิจัยพบว่า 1. นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 มีทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ขั้นพื้นฐานอยู่ในระดับผ่านเกณฑ์ขั้นต่ำที่คาดหวัง เมื่อพิจารณาเป็นรายทักษะ ทักษะที่อยู่ในระดับดี ได้แก่ ทักษะการสังเกต ทักษะที่อยู่ในระดับผ่านเกณฑ์ขั้นต่ำที่คาดหวัง ได้แก่ ทักษะการลงความคิดเห็นจากข้อมูลทักษะการพยากรณ์ ทักษะการคำนวณ และทักษะการหาความสัมพันธ์ระหว่างสเปสกับสเปสและสเปสกับเวลา ทักษะที่อยู่ในระดับต่ำว่าเกณฑ์ที่คาดหวัง ได้แก่ ทักษะการจำแนกประเภท ทักษะการวัด และทักษะการจัดกระทำและสื่อความหมายข้อมูล 2. นักเรียนส่วนใหญ่ร้อยละ 50.76 มีทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์อยู่ในระดับต่ำกว่าเกณฑ์ที่คาดหวัง และไม่มีนักเรียนที่มีทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์อยู่ในระดับดีมาก
Other Abstract: The purpose of this research was to study basic science process skills of Prathom Suksa six students in schools under the jurisdiction of the Office of Chanthaburi Provincial Primary Education. It was found that 1) Prathom Suksa six students had basic science process skills at a passing level. When considering each skills; their observation skills were at a good level; their inferring skills, prediction skills, using number skills and space/space relationship and space/time relationship skills were at a passing level; their classification skills, measurement skills, organizing data and communication skills were at a failure level. 2) Most students about 50.76 per cent had basic science process skills at a failure level and none of them had those skills at a very good level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/57088
ISBN: 9745774472
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Supranee_pr_front.pdf1.27 MBAdobe PDFView/Open
Supranee_pr_ch1.pdf931.51 kBAdobe PDFView/Open
Supranee_pr_ch2.pdf5.83 MBAdobe PDFView/Open
Supranee_pr_ch3.pdf2.09 MBAdobe PDFView/Open
Supranee_pr_ch4.pdf3.09 MBAdobe PDFView/Open
Supranee_pr_ch5.pdf3.41 MBAdobe PDFView/Open
Supranee_pr_back.pdf17.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.