Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/58065
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | วรภัทร์ อิงคโรจน์ฤทธิ์ | - |
dc.contributor.author | วรากุล ตันทนะเทวินทร์ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ | - |
dc.date.accessioned | 2018-04-11T01:30:56Z | - |
dc.date.available | 2018-04-11T01:30:56Z | - |
dc.date.issued | 2560 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/58065 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (สถ.ด.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2560 | - |
dc.description.abstract | การใช้สีเป็นเทคนิคสำคัญในการออกแบบเพื่อดึงดูดใจลูกค้าและเพิ่มโอกาสด้านการตลาด การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาหาความสัมพันธ์ระหว่างการตอบสนองทางอารมณ์ในมิติของความพึงพอใจ ความตื่นตัวและความโดดเด่นต่อสีในสภาพแวดล้อม และพฤติกรรมการตัดสินใจเข้าร้านอาหารของลูกค้าที่เดินผ่านหน้าร้าน ในการศึกษานี้ผู้เข้าร่วมทดสอบจำนวน 496 คนได้ประเมินภาพจำลองร้านอาหารจากโปรแกรมคอมพิวเตอร์ที่ตกแต่งด้วยลักษณะสีที่แตกต่างกันจำนวน 11 รูปแบบ ซึ่งมีวรรณะของสี ความสว่างของสีและความกลมกลืนของสีที่แตกต่างกัน โดยแต่ละคนให้คะแนนระดับการตอบสนองทางอารมณ์ด้วยคู่คำตรงข้ามจำนวน 9 คู่คำ พร้อมกับระบุการตัดสินใจเข้าร้านหรือไม่เข้าร้าน จากการวิเคราะห์ข้อมูลพบว่าคุณลักษณะของสีส่งผลต่อการตอบสนองทางอารมณ์อย่างมีนัยสำคัญ (p<.05) ร้านอาหารที่ออกแบบตกแต่งด้วยสีวรรณะร้อน สีสว่างหรือสีที่กลมกลืนกันจะได้รับคะแนนระดับความพึงพอใจสูงและส่งผลต่อการเพิ่มโอกาสในการตัดสินใจเข้าร้าน จากการวิเคราะห์ความถดถอยโลจิสติคแสดงให้เห็นว่าความพึงพอใจเป็นตัวแปรด้านอารมณ์ที่มีประสิทธิภาพในแบบจำลองการพยากรณ์โอกาสในการตัดสินใจเข้าร้าน (OR= 12.167, R² = 0.768, %correct = 90.7%) การศึกษาวิจัยนี้ขยายความรู้เรื่องความสัมพันธ์ระหว่างการตอบสนองทางอารมณ์และพฤติกรรมการตัดสินใจในสภาพแวดล้อม ซึ่งสามารถใช้เป็นแนวทางเบื้องต้นสำหรับนักออกแบบและผู้ประกอบการในการเลือกใช้สีเพื่อเป็นกลยุทธ์ที่ดึงดูดสายตาในบริบทของร้านอาหาร เพื่อให้เข้าใจอิทธิพลของสีต่อการตอบสนองของลูกค้าในการตัดสินใจเข้าร้านมากยิ่งขึ้น งานวิจัยนี้จึงเสนอให้มีการศึกษาค้นคว้าคุณลักษณะอื่นของสีและบริบทของสภาพแวดล้อมจริงเพิ่มเติมโดยเฉพาะด้านความพึงพอใจ | - |
dc.description.abstractalternative | Color is an important design technique that aims to attract a customer and increase a marketing opportunity. The objective of this research is to examine the relationship between emotion responses in dimension of “Pleasure”, “Arousal” and “Dominance” to surrounding color and decision-making behavior of entering a restaurant made by pass-by customers. In this study, 496 participants evaluated 11 computer generated restaurant scenes which were decorated with different color tones, color values and color combinations. Each participant was asked to rate his/her emotional response level with nine pairs of bipolar words and described whether he/she would enter the restaurant or not. Data analysis showed that color attributes significantly affected the emotional response (p<.05). The restaurants scenes with warm hue color tones, high-value colors or harmonious colors received a high pleasure response which increased the probability of entry. According to the logistic regression analysis, it demonstrated that satisfaction was an effective emotional predictor in simulating probability of entry (OR= 12.167, R² = 0.768, % correct = 90.7%). This study extends the understanding of the relationship between emotional responses and decision-making behavior in the surrounding environment which can be utilized as a fundamental guideline for designers and entrepreneurs in selecting colors to attract visual attention in the context of a restaurant. To fully understand the influence of colors in a customer’s response in entry decision, this study suggests that future research should investigate other color attributes in actual environmental contexts, particularly in the aspect of pleasure. | - |
dc.language.iso | th | - |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2017.1518 | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.subject | ร้านอาหาร | - |
dc.subject | สีในการออกแบบ | - |
dc.subject | การตัดสินใจ | - |
dc.subject | Restaurants | - |
dc.subject | Color in design | - |
dc.subject | Decision making | - |
dc.title | อิทธิพลของกลุ่มสีต่ออารมณ์และการตัดสินใจเข้าร้านอาหาร | - |
dc.title.alternative | The influence of color combination on emotion and restaurant entry decision | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.degree.name | สถาปัตยกรรมศาสตรดุษฎีบัณฑิต | - |
dc.degree.level | ปริญญาเอก | - |
dc.degree.discipline | สถาปัตยกรรม | - |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.email.advisor | Vorapat.I@Chula.ac.th,ivorapat@hotmail.com | - |
dc.identifier.DOI | 10.58837/CHULA.THE.2017.1518 | - |
Appears in Collections: | Arch - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5473803425.pdf | 13.2 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.