Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/58175
Title: | ระบบการเรียนรู้แบบเสริมแรงทางบวกร่วมกับเทคนิควิชวลไลเซชันเพื่อเสริมสร้างความสามารถในการแก้ปัญหาและความภาคภูมิใจในตนเองตามคุณลักษณะสมาร์ทฟาร์มเมอร์ |
Other Titles: | Learning system with visualization technique and positive reinforcement to enhance problem-solving ability and self-esteem according to the traits of smart farmer |
Authors: | กาญจนิดา กิตติสุบรรณ |
Advisors: | จินตวีร์ คล้ายสังข์ ณัฐกร สงคราม |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์ |
Advisor's Email: | jinkhlaisang@gmail.com,jintavee.m@g.chula.edu nutthakorns@gmail.com |
Subjects: | เกษตรกรรม -- การศึกษาและการสอน การสื่อสารทางการเกษตร Agriculture -- Study and teaching Communication in agriculture |
Issue Date: | 2560 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาระบบการเรียนรู้แบบเสริมแรงทางบวกร่วมกับเทคนิควิชวลไลเซชันเพื่อเสริมสร้างความสามารถในการแก้ปัญหาและความภาคภูมิใจตามคุณลักษณะสมาร์ทฟาร์มเมอร์ กลุ่มตัวอย่างเป็นนิสิตระดับปริญญาบัณฑิต สาขาสื่อสารและพัฒนาการเกษตร คณะเกษตร มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ จำนวน 28 คน ระยะเวลาในการทดลอง 6 สัปดาห์ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ (1) ระบบวิชวลไลเซชันเพื่อการแก้ปัญหา (Visualization-based Problem - Solving Support System: VPSS) (2) แบบทดสอบความสามารถในการแก้ปัญหาและแบบทดสอบความภาคภูมิใจในตนเองก่อนและหลังเรียน โดยวิเคราะห์ข้อมูลหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติ t-test dependent และสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า องค์ประกอบระบบ ประกอบด้วย (1) ผู้เรียน (2) ผู้สอน 3) เครื่องมือ VPSS และ (4) ประเมินผล ขั้นตอนระบบ ประกอบด้วย (1) ขั้นเตรียมพร้อม (2) ขั้นกิจกรรมการเรียนรู้ผ่านเครื่องมือ VPSS และ (3) ขั้นสรุปผลการเรียนรู้ และผลการทดลอง พบว่า (1) นิสิตมีคะแนนความสามารถในการแก้ปัญหาและความภาคภูมิใจในตนเองหลังการเรียนสูงกว่าก่อนการเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และ (2) ความสามารถในการแก้ปัญหาและความภาคภูมิใจในตนเองมีความสัมพันธ์กันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 |
Other Abstract: | The purposes of this research were to develop the learning system with visualization technique and positive reinforcement to enhance problem-solving ability and self-esteem according to the traits of smart farmer. The sample included 28 undergraduate students from faculty of agriculture, Kasetsart University. The experiment was carried out for 6 weeks. The research instruments were: (1) Visualization-based Problem - Solving Support System: VPSS, and (2) pretest and posttest on the problem-solving ability and the self-esteem. The data were analyzed by mean, standard deviation, t-test dependent and Pearson product-moment correlation coefficient. The research finding found that the learning system consisted of four components: (1) teachers, (2) students, (3) VPSS tools, and (4) evaluation. The processes of the learning system consisted of three steps: (1) preparation, (2) learning activities by VPSS tools, and (3) summary. The result found that: (1) both of the problem-solving ability and self-esteem posttest scores of students were higher from pretest scores at .01 level of significant and (2) the problem-solving ability and self-esteem had correlation at .05 |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ด.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2560 |
Degree Name: | ครุศาสตรดุษฎีบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาเอก |
Degree Discipline: | เทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/58175 |
URI: | http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2017.598 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.58837/CHULA.THE.2017.598 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Edu - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5684486127.pdf | 13.21 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.