Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/58286
Title: ผลการจัดการเรียนการสอนตามแนวประเด็นวิทยาศาสตร์กับสังคมที่มีต่อความสามารถในการโต้แย้งและมโนทัศน์ชีววิทยาของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย
Other Titles: EFFECTS OF SOCIOSCIENTIFIC ISSUES-BASED INSTRUCTION ON ARGUMENTATION ABILITY AND BIOLOGY CONCEPT OF UPPER SECONDARY SCHOOL STUDENTS
Authors: สุรศักดิ์ เฟวท์
Advisors: สลา สามิภักดิ์
สิทธิพร ภัทรดิลกรัตน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: sara.s@chula.ac.th,ss3wz@virginia.edu
Sittiporn.P@chula.ac.th
Issue Date: 2559
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยกึ่งทดลอง มีจุดประสงค์ คือ (1) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการโต้แย้งของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายก่อนเรียนและหลังเรียนด้วยการสอนตามแนวประเด็นวิทยาศาสตร์กับสังคม (2) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการโต้แย้งของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายระหว่างกลุ่มที่ใช้การสอนตามแนวประเด็นวิทยาศาสตร์กับสังคม กับนักเรียนที่เรียนด้วยวิธีการสอนแบบทั่วไป (3) เพื่อเปรียบเทียบมโนทัศน์ชีววิทยาของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายก่อนและหลังเรียนด้วยการสอนตามแนวประเด็นวิทยาศาสตร์กับสังคม (4) เพื่อเปรียบเทียบมโนทัศน์ชีววิทยาของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายระหว่างกลุ่มที่สอนตามแนวประเด็นวิทยาศาสตร์กับสังคม กับนักเรียนที่เรียนด้วยวิธีการสอนแบบทั่วไป กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 แผนการเรียนวิทยาศาสตร์และคณิตศาสตร์ ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2559 ของโรงเรียนขนาดกลางแห่งหนึ่ง สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่มัธยมศึกษาเขต 32 จำนวน 2 ห้องเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้คือ แบบวัดความสามารถในการโต้แย้ง และ แบบวัดมโนทัศน์ชีววิทยา วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติค่าเฉลี่ย ค่าเฉลี่ยร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติทดสอบค่าที ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ (1) นักเรียนกลุ่มทดลองที่เรียนด้วยประเด็นวิทยาศาสตร์กับสังคม มีคะแนนเฉลี่ยความสามารถในการโต้แย้งหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 แต่ไม่สูงกว่ากลุ่มควบคุมที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 (2) นักเรียนกลุ่มทดลองมีคะแนนเฉลี่ยมโนทัศน์ชีววิทยา สูงกว่าก่อนทดลองและสูงกว่ากลุ่มควบคุมที่นัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
Other Abstract: This study was a quasi-experimental research. The purposes of this study were to (1) compare upper secondary school students’ argumentation ability before and after learning through socioscientific issues-based instructions (2) compare the students’ argumentation ability in experimental group after learning through socioscientific issues-based instructions and those in control group after learning through traditional instructions (3) compare the students’ biology concepts before and after learning through socioscientific issues-based instructions, and (4) compare the students’ biology concepts in experimental group after learning through socioscientific issues-based instructions and those in control group after learning through traditional teaching. The sample was tenth-grade students from two Mathematics Science program classes in a medium-sized school under the Office of the Basic Education Commission, Thailand. The study was done during the second semester of the 2016 academic year. The research instruments were the argumentation ability test and the concept biology test. The data collected were analyzed using the arithmetic mean, mean of percentage, standard deviation, and t-test. The research findings were summarized as follows: (1) There was a significant difference between mean scores of students’ argumentation ability in the experimental group before and after learning through socioscientific issues-based instructions, at the 0.05 level of significance. However, there was not a significant difference between mean scores of students’ argumentation ability in the experimental group and that in the control group, at the 0.05 level of significance. (2) There was a significant difference between mean scores of students’ biology concept in the experimental group and that in the control group, at the 0.05 level of significance.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2559
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การศึกษาวิทยาศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/58286
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2016.270
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.THE.2016.270
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5783452727.pdf4.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.