Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/58431
Title: การพัฒนารูปแบบการอ่านอย่างกว้างขวางจากชั้นหนังสือเสมือนผ่านชุมชนการอ่านออนไลน์เพื่อส่งเสริมการอ่านอย่างมีความสุขสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษา
Other Titles: DEVELOPMENT OF EXTENSIVE READING ON VIRTUAL BOOKSHELF THROUGH ONLINE READING COMMUNITY TO ENHANCE SECONDARY SCHOOL STUDENTS’ ENJOYMENT OF READING
Authors: ณัฐมน ศรีสุข
Advisors: เนาวนิตย์ สงคราม
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: Noawanit.S@Chula.ac.th,noawanit_s@hotmail.com,Noawanit.S@chula.ac.th
Subjects: ความเข้าใจในการอ่าน
การอ่านขั้นมัธยมศึกษา
การส่งเสริมการอ่าน
Reading comprehension
Reading (Secondary)
Reading promotion
Issue Date: 2560
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ เพื่อพัฒนา ศึกษาผลและนำเสนอรูปแบบการอ่านอย่างกว้างขวางจากชั้นหนังสือเสมือนผ่านชุมชนการอ่านออนไลน์เพื่อส่งเสริมการอ่านอย่างมีความสุขสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษา ตัวอย่างในการวิจัยได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนสาธิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย จำนวน 29 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ เว็บไซต์ชั้นหนังสือเสมือน แบบวัดความสุขในการอ่าน แบบทดสอบความสามารถในการอ่านเพื่อความเข้าใจ แบบสังเกตพฤติกรรมการใช้รูปแบบฯและแบบวัดความพึงพอใจการใช้รูปแบบฯ วิเคราะห์ข้อมูลด้วยค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติทดสอบทีแบบไม่เป็นอิสระต่อกัน (t-test Dependent) ผลการวิจัย แบ่งออกเป็น 3 ระยะ ดังนี้ ระยะที่ 1 ได้แก่ผลจากการศึกษาความคิดเห็นจากผู้เชี่ยวชาญเกี่ยวกับร่างรูปแบบ ค่า IOC=0.88 สามารถนำไปทดลองใช้ได้ ระยะที่ 2 ผลคะแนนความสุขในการอ่านหลังการใช้รูปแบบสูงกว่าก่อนการใช้รูปแบบอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ .05 ผลคะแนนความสามารถในการอ่านเพื่อความเข้าใจหลังการใช้รูปแบบสูงว่าก่อนการใช้รูปแบบอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ .05 ผลคะแนนความพึงพอใจมีความเฉลี่ย 4.33 อยู่ในระดับดี ผลคะแนนจากการสังเกตพฤติกรรมมีค่าเฉลี่ย 2.47 อยู่ในระดับดี ระยะที่ 3 ผลคะแนนเฉลี่ยจากการรับรองรูปแบบจากผู้เชี่ยวชาญ มีค่าเฉลี่ย 4.91 อยู่ในระดับเหมาะสมมาก จึงได้สรุปองค์ประกอบและขั้นตอนของรูปแบบฯดังนี้ องค์ประกอบ ได้แก่ 1.Dimension of ER 2. Development of media and activity 3.Drill 4.Evaluation ขั้นตอนของการอ่านอย่างกว้างขวางจากชั้นหนังสือเสมือน ได้แก่ 1.ขั้นที่ 1 Choose your book 2. ขั้นที่ 2 Take a quiz 3.ขั้นที่ 3 Let’s Chat: 4. ขั้นที่ 4 Let’s write
Other Abstract: The purpose of this study is to develop, study, and present a wide range of development of extensive reading on virtual bookshelf through online reading community to enhance secondary school students’ enjoyment of reading. Examples in the research are 29 Grade 8 students in Chulalongkorn University Demonstration Secondary School. The instruments used were: Virtual bookshelf, Enjoyment of Reading survey, Reading Comprehension test, Observation Behaviors form and Satisfaction Measurements form. Data were analyzed by frequency, percentage, mean, standard deviation and t-test Dependent. The research results are divided into 3 phases as follows: Phase 1: Results from the experts’ opinion on the draft of ER model IOC = 0.88. It means the draft of ER model can be used. The score of posttest enjoyment of reading is higher pretest using the statistically significant .05. The score of posttest reading comprehension test was significantly higher than pretest using the statistically significant .05. The satisfaction scores were 4.33 in the average level. The average score of the behavioral observation was 2.47, which was a good score. Phase 3, the average score from expert certification was 4.91 at an extremely high level. The components and steps of the model are summarized as follows: 1.Dimension of ER 2.Development of media and activity 3.Drill 4.Evaluation The stages of reading comprehensively from the virtual bookshelves: 1. Stage 1 Choose your book 2. Step 2 Take a quiz. 3. Step 3 Let's Chat. Step 4 Let's write.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2560
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: เทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/58431
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2017.604
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.THE.2017.604
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5883338027.pdf6.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.