Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/59114
Title: | ยุทธวิธีการสื่อสารเพื่อการโน้มน้าวใจของกลุ่มพันธมิตรประชาชนเพื่อประชาธิปไตย |
Other Titles: | The persuasive communication tactics of people's alliance for democracy : PAD |
Authors: | กนกวรรณ พงศ์วิไลทรัพย์ |
Advisors: | อุบลวรรณ เปรมศรีรัตน์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์ |
Advisor's Email: | ubolwanprem@yahoo.co.th |
Subjects: | พันธมิตรประชาชนเพื่อประชาธิปไตย -- การสื่อสาร การโน้มน้าวใจ (วาทวิทยา) การสื่อสาร People's alliance for democracy -- Communication Persuasion (Rhetoric) Communication |
Issue Date: | 2551 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การศึกษาวิจัยเรื่อง “ยุทธวิธีการสื่อสารเพื่อการโน้มน้าวใจของกลุ่มพันธมิตรประชาชนเพื่อประชาธิปไตย” มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึง การใช้สื่อและยุทธวิธีการจัดการชุมนุมของกลุ่มพันธมิตรประชาชนเพื่อประชาธิปไตย โดยใช้แนวทางการวิจัยเชิงคุณภาพ ด้วยการวิเคราะห์สื่อที่ใช้ในการสื่อสารเพื่อการโน้มน้าวใจในช่วงระหว่างวันที่ 25 พฤษภาคม 2551 จนถึงวันที่ 3 ธันวาคม 2551 รวมถึงรวบรวมข้อมูลจากเอกสาร และการสัมภาษณ์เชิงลึกกับผู้ดำเนินการสื่อสารหลักของกลุ่มพันธมิตรประชาชนเพื่อประชาธิปไตย ได้แก่ พิภพ ธงไชย แกนนำพันธมิตรรุ่นที่ 1 และ สุริยะใส กตะศิลา ผู้ประสานงานพันธมิตรประชาชนพื่อประชาธิปไตย ผลการวิจัยพบว่า 1.การสื่อสารเพื่อการโน้มน้าวใจของกลุ่มพันธมิตรประชาชนเพื่อประชาธิปไตย ใช้สื่อดังต่อไปนี้ -สื่อมวลชน ได้แก่ สถานีโทรทัศน์ผ่านดาวเทียมเอเอสทีวี, หนังสือพิมพ์, วิทยุ, โทรทัศน์ -สื่อบุคคล ได้แก่ แกนนำและผู้ประสานงานพันธมิตรประชาชนเพื่อประชาธิปไตย, แนวร่วมเครือข่ายบุคคลจากสาขาอาชีพต่างๆ -สื่อเฉพาะกิจ ได้แก่ สื่ออินเตอร์เน็ต, สื่อกิจกรรม, สื่อสิ่งพิมพ์, สื่อวีดิทัศน์, สื่อพื้นบ้าน, สื่อผลิตภัณฑ์ 2.ยุทธวิธีการจัดการชุมนุมของกลุ่มพันธมิตรประชาชนเพื่อประชาธิปไตย ประกอบด้วย -การสร้างความศรัทธาในแกนนำที่มีความน่าเชื่อถือ และศรัทธาในอุดมการณ์ -การสร้างสัญลักษณ์ที่นำมาใช้ในการชุมนุม ได้แก่ สีเหลือง มือตบ ตราสัญลักษณ์ทางของพันธมิตรประชาชนเพื่อประชาธิปไตย เพลงสัญลักษณ์พันธมิตรประชาชนเพื่อประชาธิปไตย -หลักการสันติอหิงสา |
Other Abstract: | This research aimed to study persuasive communication tactics of People’s Alliance For Democracy: PAD at media and tactics of mobilized management’s PEOPLE’S ALLIANCE FOR DEMOCRACY (PAD). It is using Qualitative Research Method by Media Analysis Technique in period of 25 May 2008 – 3 December 2008. Data are collected from the documents and from In-depth Interview with two representatives of People’s Alliance For Democracy: PAD; Pipob Dhongchai, one of the Core Leader, and Suriyasai Katasila, a People’s Alliance For Democracy coordinator. Results were as follow: 1.The persuasive communication of PEOPLE’S ALLIANCE FOR DEMOCRACY (PAD) uses media as follow: -Mass media: Asia Satellite TV (ASTV), Television, Newspaper, Radio -Personal media: Core leader and Coordinator of PEOPLE’S ALLIANCE FOR DEMOCRACY (PAD) -Specialized media: Internet, Special event, Printed media, Local media, Video media, Product 2.Tactics of mobilized Management’s PEOPLE’S ALLIANCE FOR DEMOCRACY (PAD) composed of -Faith in those credible core leaders and Faith in ideology to protect the institute of Nation, Religious, and King Monarch -PEOPLE’S ALLIANCE FOR DEMOCRACY (PAD)’S symbol: Yellow theme, Hand Clapper, Official logo, song -Peaceful Way |
Description: | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2551 |
Degree Name: | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การประชาสัมพันธ์ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/59114 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2008.489 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2008.489 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Comm - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Kanokwan_Ph.pdf | 3.04 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.