Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/5968
Title: Liquefied petroleum gas distribution plan to LPG depots in the north and northeast by trains and trucks for the Petroleum Authority of Thailand
Other Titles: แผนการจัดส่งก๊าซหุงต้มไปยังคลังก๊าซในภาคเหนือและตะวันออกเฉียงเหนือ โดยรถไฟและรถยนต์สำหรับการปิโตรเลียมแห่งประเทศไทย
Authors: Rajsuda Rungsiyakull
Advisors: Rein Boondiskulchok
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
Advisor's Email: Rein.B@Chula.ac.th
Subjects: Petroleum Authority of Thailand
Physical distribution of goods
Liguefied petroleum gas -- Transportation
Issue Date: 2000
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: Product distribution system is a crucial part of running petroleum business. A well-planned distribution system significantly reduces an operating cost which is the most important issue for survival amongst high competition like nowadays. As a result of this thesis, the LPG distribution plan by rails and trucks from supply sources, Banrongpoh Depot and Lankrabue Gas Separation Plant, to LPG Depots in the North and Northeast, Lampang, Nakornsawan, and Konkhaen Petroleum Terminal, is done for the Petroleum Authority of Thailand for a five-year-period (year 2001-2005). Linear programming theory is applied as a primary study to figure out the primary quantity of transporters required in order to sufficiently serves the continuously increased demand. Nevertheless, some special characteristics of the linear programming itself are not compatible with some conditions of the real world operation such as fluctuation in transportation lead time, fluctuation in demand, transporter's failure rate, etc., the simulation study is then conducted to make the primary result more practical. From the simulation technique, three rails should be added into the system in the year 2004. Furthermore, a sensitivity analysis shows that if the demand deviates within the range of -3% to +5%, this alternative will still be the optimal solution. In case the demand is lower than the expected amount greater than 3%, two rails should be invested in the year 2004, and another one rail in the year 2005. On the contrary, if the demand is larger than the forecasted amount than 5%, the optimal solution is to invest in three rails in the year 2004 and another one rail in the year 2005.
Other Abstract: ระบบการจัดจ่ายผลิตภัณฑ์นับเป็นหัวใจสำคัญในการดำเนินธุรกิจปิโตรเลียม การวางแผนการจัดจ่ายที่ดี สามารถลดต้นทุนการดำเนินงานได้อย่างมีประสิทธิภาพ อันเป็นปัจจัยหลักเพื่อความอยู่รอดของธุรกิจ ท่ามกลางสภาวะที่มีการแข่งขันสูงเช่นปัจจุบัน วิทยานิพนธ์นี้เสนอแผนการจัดส่งก๊าซหุงต้ม ซึ่งเป็นหนึ่งในผลิตภัณฑ์ปิโตรเลียมหลัก ของการปิโตรเลียมแห่งประเทศไทย โดยเสนอเป็นแผนการจัดส่งระยะเวลา 5 ปี (พ.ศ. 2544-2548) จากแหล่งต้นทางคือ คลังก๊าซบ้านโรงโป๊ะ และโรงแยกก๊าซลานกระบือ ไปยังคลังปิโตรเลียมในภาคเหนือและตะวันออกเฉียงเหนือ อันได้แก่ คลังปิโตรเลียมลำปาง คลังปิโตรเลียมนครสวรรค์ และคลังปิโตรเลียมขอนแก่น โดยใช้รถไฟและรถยนต์เป็นพาหนะในการขนส่ง ในการศึกษาเบื้องต้น ได้นำหลักการของโปรแกรมเชิงเส้น (Linear Programming) มาประยุกต์ เพื่อศึกษาจำนวนพาหนะเบื้องต้นที่จำเป็นต้องใช้ในการจัดส่ง เพื่อให้สามารถรองรับปริมาณความต้องการก๊าซหุงต้ม ที่เพิ่มขึ้นอย่างต่อเนื่องของผู้บริโภค อย่างไรก็ตาม เนื่องด้วยข้อจำกัดบางประการอันเป็นลักษณะเฉพาะของโปรแกรมเชิงเส้น ทำให้การศึกษาดังกล่าวไม่ครอบคลุมเงื่อนไขในการปฏิบัติงานจริงบางประการ เช่น ความไม่แน่นอนของระยะเวลาที่ใช้ในการขนส่ง ความไม่แน่นอนของปริมาณความต้องการก๊าซหุงต้มรายวัน การชำรุดของพาหนะขนส่ง ฯลฯ ดังนั้น เทคนิคการทำแบบจำลอง (Simulation Model) จึงถูกนำมาใช้เพื่อปรับปรุงผลการศึกษาเบื้องต้นที่ได้จากโปรแกรมเชิงเส้น เพื่อให้ผลการศึกษาที่ได้ มีความสอดคล้องกับเงื่อนไขในการปฏิบัติงานจริงมากยิ่งขึ้น จากการใช้เทคนิคการทำแบบจำลองพบว่า เพื่อให้สามารถรองรับปริมาณความต้องการก๊าซหุงต้ม ที่คาดว่าจะเพิ่มสูงขึ้นในระยะเวลา 5 ปี ควรมีการลงทุนซื้อรถไฟเพิ่มจำนวน 3 ขบวน โดยให้รถไฟเข้าสู่ระบบในปี พ.ศ. 2547 และจากการวิเคราะห์ความไวพบว่า ทางเลือกดังกล่าวจะยังคงเป็นทางเลือกที่เหมาะสม หากปริมาณความต้องการก๊าซหุงต้มเบี่ยงเบนไปจากปริมาณที่คาดการณ์ไว้ภายในช่วง -3% ถึง +5% ทั้งนี้หากปริมาณความต้องการก๊าซหุงต้มเบี่ยงเบนต่ำกว่า ปริมาณที่คาดการณ์ไว้มากกว่า 3% การทยอยซื้อรถไฟจำนวน 2 ขบวน ในปี พ.ศ. 2547 และอีก 1 ขบวนในปี พ.ศ. 2548 จะเป็นทางเลือกที่มีความเหมาะสมมากกว่า และหากปริมาณความต้องการก๊าซหุงต้มเพิ่มขึ้นมากกว่าที่คาดการณ์ไว้เกิน 5% การลงทุนซื้อรถไฟเพิ่มจำนวน 3 ขบวนในปี พ.ศ. 2547 และอีก 1 ขบวนในปี 2548 จะเป็นทางเลือกที่มีความเหมาะสมมากที่สุด
Description: Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2000
Degree Name: Master of Engineering
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Engineering Management
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/5968
ISBN: 9743465634
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rajsuda.pdf1.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.