Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/60714
Title: | การใช้กิจกรรมการเขียนเชิงสร้างสรรค์ด้วยวิธีสแกฟโฟลด์เพื่อพัฒนาการเขียนเชิงสร้างสรรค์ของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ในเขตกรุงเทพมหานคร |
Other Titles: | Using creative writing activities with scaffolding to promote the creative writing of sixth grade students in Bangkok metropolis |
Authors: | มยุรา กล่อมเจริญ |
Advisors: | วีรพล แสงปัญญา จรินทร วินทะไชย์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์ |
Advisor's Email: | Weeraphol.S@Chula.ac.th Jarintorn.W@Chula.ac.th |
Subjects: | การเขียนเชิงสร้างสรรค์ การเขียน -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา) Creative writing Writing -- Study and teaching (Elementary) |
Issue Date: | 2559 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | งานวิจัยครั้งนี้เป็นงานวิจัยกึ่งทดลองมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาแผนการจัดกิจกรรมการเขียนเชิงสร้างสรรค์ด้วยวิธีสแกฟโฟลด์เพื่อพัฒนาการเขียนเชิงสร้างสรรค์ของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 2) เพื่อศึกษาผลของกิจกรรมการเขียนเชิงสร้างสรรค์ด้วยวิธีสแกฟโฟลด์ที่มีต่อการเขียนเชิงสร้างสรรค์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ตัวอย่างการวิจัย คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ชอง โรงเรียนขนาดเล็กแห่งหนึ่ง ในเขตกรุงเทพมหานคร ปีการศึกษา 2559 จำนวน 49 คน แบ่งเป็น 2 กลุ่ม คือ กลุ่มทดลองที่ได้ใช้กิจกรรมการเขียนเชิงสร้างสรรค์ด้วยวิธีสแกฟโฟลด์ จำนวน 27 คน และกลุ่มควบคุมที่ไม่ได้ใช้กิจกรรมการเขียนเชิงสร้างสรรค์ด้วยวิธีสแกฟโฟลด์ จำนวน 22 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ขั้นตอนวิธีสแกฟโฟลด์ในการจัดกิจกรรมเพื่อพัฒนาการเขียนเชิงสร้างสรรค์ แผนการจัดกิจกรรมการเขียนเชิงสร้างสรรค์ด้วยวิธีสแกฟโฟลด์ แบบประเมินการเขียนเชิงสร้างสรรค์นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 วิเคราะห์ข้อมูลด้วยค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติทดสอบค่าที วิเคราะห์ความแปรปรวนแบบวัดซ้ำ ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลการพัฒนาแผนการจัดกิจกรรมการเขียนเชิงสร้างสรรค์ด้วยวิธีสแกฟโฟลด์สามารถพัฒนาแผนการจัดกิจกรรมด้วยวิธีสแกฟโฟลด์ได้จำนวน 12 แผนกิจกรรม และสามารถนำแผนการจัดกิจกรรมไปใช้พัฒนาการเขียนเชิงสร้างสรรค์ของนักเรียนได้อย่างมีประสิทธิภาพ 2) หลังทดลองและระยะติดตามผลนักเรียนกลุ่มทดลองที่ใช้กิจกรรมการเขียนเชิงสร้างสรรค์ด้วยวิธีสแกฟโฟลด์ มีค่าเฉลี่ยคะแนนการเขียนเชิงสร้างสรรค์สูงกว่าก่อนทดลองและสูงกว่ากลุ่มควบคุมที่ไม่ได้ใช้กิจกรรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 |
Other Abstract: | The research is a Quasi-experimental study. The purposes of this research were: 1) to develop creative writing activity with scaffolding plans of sixth grade students , 2) to study the effects of using creative writing activities with scaffolding to promote the creative writing of sixth grade students. The participants comprised 49 sixth grade students from a small school in Bangkok Metropolis who were enrolled for the 2016 academic year. The participants were allocated to two groups: an experimental group 27 students which applied creative writing activities and control group which 22 students did not apply. The research instruments were scaffolding for creative writing activities of sixth grade students, creative writing activity wih scaffolding plans and the creative writing test. Data analysis by using means, standard deviations, t-test and repeated measures ANOVA. The results were as follow: 1) The creative writing activity with scaffolding plans comprise 12 plans which effectively improved creative writing of sixth grade students 2) Scores of creative writing posttest and follow up test of the experimental group were significantly higher than their pretest scores and higher than the control group students at the .01 level of significance. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2559 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | จิตวิทยาการศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/60714 |
URI: | http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2016.312 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.58837/CHULA.THE.2016.312 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Edu - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5683375027.pdf | 3.58 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.