Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/61115
Title: | ขั้นตอนวิธีปรับเปลี่ยนโครงข่ายในระบบส่งไฟฟ้าโดยพิจารณาการจำกัดกระแสลัดวงจร และดัชนีเสถียรภาพเชิงแรงดัน |
Other Titles: | Transmission network reconfiguration algorithm considering short-circuit curtailment and voltage stability index |
Authors: | คัมภีร์ บุญสุวรรณ |
Advisors: | แนบบุญ หุนเจริญ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์ |
Advisor's Email: | Naebboon.H@Chula.ac.th |
Subjects: | กระแสไฟฟ้าลัดวงจร ไฟฟ้า Short circuits Electricity |
Issue Date: | 2555 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การขยายระบบส่งไฟฟ้าในเขตเมืองใหญ่ ทำให้ระบบส่งไฟฟ้ามีความเสี่ยงต่อขนาดกระแสลัดวงจรที่มีค่าสูง วิทยานิพนธ์ฉบับนี้นำเสนอขั้นตอนวิธีปรับเปลี่ยนโครงข่ายในระบบส่งไฟฟ้าโดยใช้วิธีแบ่งแยกบัสเพื่อจำกัดค่ากระแสลัดวงจรให้ต่ำกว่าพิกัดการตัดกระแสลัดวงจรของเซอร์กิตเบรกเกอร์ นำเสนอกฎการแบ่งแยกบัสที่มีรูปแบบเป็นมาตรฐานโดยคำนึงถึงความเป็นไปได้ในทางปฏิบัติ คำตอบที่ได้จะแสดงถึงตำแหน่งและจำนวนการแบ่งแยกบัสที่มีความเหมาะสม จากนั้นนำมาประเมินผลกระทบต่อความมั่นคงเชิงเสถียรภาพแรงดันของระบบผ่านดัชนีชี้วัดเสถียรภาพแรงดันพีคิว ทดสอบสมรรถนะกับระบบส่งไฟฟ้าจริงของประเทศไทย โดยพิจารณาค่ากระแสลัดวงจรเฉพาะสถานีไฟฟ้าแรงสูง 21 แห่ง บริเวณเขตกรุงเทพฯ และปริมณฑล เมื่อเปรียบเทียบผลการทดสอบกับทางเลือกอื่นๆ ที่ได้ศึกษามาก่อนหน้านี้พบว่าวิธีการที่ได้นำเสนอจะมีค่าดัชนีชี้วัดเสถียรภาพแรงดันพีคิวที่ต่ำกว่าวิธีอื่นๆ แสดงให้เห็นว่าระบบมีความมั่นคงเชิงเสถียรภาพแรงดันที่ดีกว่า |
Other Abstract: | The transmission network expansion may cause a power system at risk of high short-circuit current level. This thesis presents transmission network reconfiguration algorithm by bus splitting to limit short-circuit current to less than the interrupting capacity of the circuit breakers. Standard rules of bus splitting are developed with regard to the feasibility in practice. The proposed algorithm determines suitable pattern of the bus splitting while minimizing the number of buses to be split. Then, the impact on voltage stability of the system will be evaluated through PQ voltage stability index (PQVSI). The proposed solution has been tested on the actual transmission system in Thailand, considering the short-circuit currents only at the 21 high voltage stations in the metropolitan area. When comparing to other techniques proposed earlier, the test results show that the proposed method gives less impact on the system security with respect to the computed PQVSI. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2555 |
Degree Name: | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วิศวกรรมไฟฟ้า |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/61115 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2012.1382 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2012.1382 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Eng - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Kumpee Boonsuwan.pdf | 3.4 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.