Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/61139
Title: ผลิตภัณฑ์นวัตกรรมชี้วัดประสิทธิภาพหลอดรังสียูวีฆ่าเชื้อโรค
Other Titles: Innovative Product of UV Germicidal Irradiation Lamp Indicators
Authors: กษมาภรณ์ ผาสุข
Email: Mongkol.S@Chula.ac.th
Advisors: มงคล สุขวัฒนาสินิทธิ์
อัจฉรา จันทร์ฉาย
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Chandrachai@yahoo.com
Subjects: ผลิตภัณฑ์ใหม่
การจัดการผลิตภัณฑ์
รังสีเหนือม่วง
New products
Product management
Ultraviolet radiation
Issue Date: 2553
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์นี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาต้นแบบผลิตภัณฑ์ชี้วัดประสิทธิภาพหลอดรังสียูวีฆ่าเชื้อโรค และศึกษาความเป็นไปได้ทางการตลาดของผลิตภัณฑ์ โดยแบ่งออกเป็นสามขั้นตอน คือ 1) การวิจัยทางการตลาดก่อนการพัฒนาผลิตภัณฑ์ 2) การพัฒนาและสร้างต้นแบบผลิตภัณฑ์ และ 3) การวิจัยหลังการพัฒนาผลิตภัณฑ์ ในส่วนแรกคือการวิจัยทางการตลาดเป็นการศึกษาปัญหาและความต้องการของกลุ่มลูกค้าเป้าหมาย เพื่อนำมาสร้างแนวคิดผลิตภัณฑ์ต้นแบบ โดยการสัมภาษณ์แบบเจาะลึก กลุ่มผู้ใช้งานหลอดรังสียูวีฆ่าเชื้อโรคเพื่อฆ่าเชื้อโรคบนพื้นผิวของวัตถุจำนวน 8 คน จากการสัมภาษณ์พบว่าผู้ใช้งานโดยส่วนใหญ่ไม่ทราบถึงประสิทธิภาพของหลอดที่ใช้งานอยู่ และมีความสนใจซื้อผลิตภัณฑ์ซึ่งสามารถใช้งานง่ายและราคาไม่แพงเมื่อเปรียบเทียบกับค่าบริการจากบริษัทที่รับตรวจสอบ ในส่วนที่สอง ได้นำผลจากการสัมภาษณ์มาออกแบบและทำอินดิเคเตอร์ต้นแบบ โดยใช้สารในกลุ่มไดอะเซทีลีนชนิดที่เปลี่ยนสีแบบไม่เปลี่ยนกลับ หลังจากทำการทดลองหลายครั้ง พบว่า เทคนิคการจุ่มย้อมเป็นเทคนิคที่เหมาะสมสำหรับการนำสารไดอะเซทิลีนลงบนพื้นผิวกระดาษ และเมื่อนำตัวอย่างต้นแบบผลิตภัณฑ์ไปทดสอบกับหลอดรังสียูวีฆ่าเชื้อโรคในห้องปฎิบัติการและสถานที่ใช้งานจริง ผลการศึกษาพบว่า อินดิเคเตอร์สามารถเปลี่ยนสีได้หลายสี ตามความเข้มแสงของรังสียูวี C จากสีขาวเป็นสีน้ำเงิน ม่วง และแดง ที่สัมพันธ์กับปริมาณพลังงานรังสียูวีที่ได้รับในช่วง 0-1 J/cm2 ซึ่งสอดคล้องกับระดับพลังงานรังสียูวีที่ใช้ในการฆ่าเชื้อโรค ในส่วนที่สาม เป็นการวิจัยเชิงปริมาณในการสำรวจตลาดในกลุ่มผู้ใช้งานจำนวน 30 คน โดยใช้แบบสอบถามเพื่อทดสอบการยอมรับผลิตภัณฑ์ จากการศึกษาพบว่า มีระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับการออกแบบผลิตภัณฑ์และการใช้งานสูง มีค่าคะแนนเฉลี่ย 4.20  .498 (คะแนนสูงสุดที่เป็นไปได้เท่ากับ 5.0) และพบว่าประมาณร้อยละ 77 ของผู้ตอบแบบสอมถามสนใจซื้อผลิตภัณฑ์ในราคา 150 บาท ต่อกล่อง ซึ่งมีอินดิเคเตอร์จำนวน 5 ชิ้น
Other Abstract: This thesis aims to develop a prototype of UV indicator useful for efficiency evaluation of UV germicidal lamp and market feasibility study of this product. The research can be divided is into 3 steps: 1) pre-inventive marketing research 2) inventing and creating of the product prototype and 3) post-inventive marketing research. The first one is the marketing research studying the problems and needs of targeting consumers to obtain designing concept for the product prototype. The target customers of 8 persons who have experience in utilization of UV germicidal lamps are interviewed in depth. The information obtained from the interviews indicate that almost all users do not know the efficiency of their lamps and they are interested in purchasing a UV indicator provided that it is easy to use and inexpensive comparing to the service cost charged by an inspection company. Based on the interviewing results, the second part involves the design and preparation of the indicator prototypes from irreversible photochromic polydiacetylene material. After several experimental trials, the dip-coating technique is identified as an appropriate technique for fabrication of polydiacetylene on paper substrates. The prototype samples are tested with UV germicidal lamps in the laboratory and real working places. The results show multiple color changes upon exposure to UVC radiation from white to blue, violet and red in relation to the UV dosage of 0-1J/cm2 corresponding well with the germicidal range. The third part of this research is a quantitative market survey of 30 potential customers using questionnaires to test the acceptance of the invented products. The questionnaire results turn in a high satisfaction score with an average of 4.20 .498 (the highest score possible is 5.0) in the product design and function. About 77 % of the respondents also show interests in purchasing the products at a set price of 150 bahts per a package of 5 indicators.
Description: วิทยานิพนธ์ (วท.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2553
Degree Name: วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ธุรกิจเทคโนโลยีและการจัดการนวัตกรรม (สหสาขาวิชา)
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/61139
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2010.1644
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2010.1644
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kasamporn Phasuk.pdf23.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.