Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62608
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ไกรยุทธ ธีรตยาคีนันท์ | - |
dc.contributor.author | วิไล ลดาชาติ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2019-08-08T04:06:44Z | - |
dc.date.available | 2019-08-08T04:06:44Z | - |
dc.date.issued | 2531 | - |
dc.identifier.isbn | 9745693146 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62608 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2531 | - |
dc.description.abstract | การวิจัยนี้มุ่งศึกษาโครงสร้างของตลาดบริการไปรษณีย์ด่วนพิเศษระหว่างประเทศ หรือ บริการ Courier ว่ามีลักษณะตลาดอย่างไร ใครเป็นผู้นำตลาดและมีพฤติกรรมการดำเนินงานอย่างไร พร้อมทั้งวิเคราะห์ความสัมพันธ์ของการดำเนินนโยบายการกำหนดราคาและคุณภาพของบริการของผู้ให้บริการแต่ละหน่วยงาน และการเปลี่ยนแปลงโครงสร้างตลาดบริการในอนาคต การศึกษาลักษณะตลาดบริการดังกล่าววัดจากค่าใช้จ่ายของผู้ใช้บริการ จำนวนผู้ใช้บริการ และปริมาณการใช้บริการ พบว่ามีการกระจุกตัวขนาดปานกลาง เป็นลักษณะตลาดผู้ขายน้อยราย ผู้นำส่วนแบ่งตลาด คือ บริษัท ดี เอช แอล (ไทยแลนด์) จำกัด รองลงมาคือ การสื่อสารแห่งประเทศไทย และเมื่อวิเคราะห์โดยแบ่งส่วนตลาดบริการตามประเภทธุรกิจที่ใช้บริการ ประเภทสิ่งของ และประเทศปลายทางที่ส่งแล้วปรากฏว่ามีผู้นำการให้บริการแตกต่างกันในแต่ละประเภท โดยมีการผูกขาดการให้บริการในธุรกิจประเภทสถาบันการเงิน และการส่งสิ่งของประเภทข้อมูลคอมพิวเตอร์ โดยบริษัท ดี เอช แอล (ไทยแลนด์) จำกัด และผูกขาดการส่งสิ่งของประเภทส่งหนังสือพิมพ์ โดยบริษัท โอเวอร์ซีส์ คูเรียร์ เซอร์วิส จำกัด ในขณะเดียวกันจากการศึกษาพฤติกรรมการดำเนินงาน พบว่านโยบายการกำหนดราคาและนโยบายคุณภาพบริการมีส่วนกำหนดโครงสร้างตลาด และผู้ให้บริการส่วนใหญ่จะกำหนดราคาไม่สัมพันธ์กันกับคุณภาพการให้บริการ ยกเว้นบริษัท ดี เอช แอล (ไทยแลนด์) จำกัด และบริษัท โอเวอร์ซึส์ คูเรียร์ เซอร์วิส จำกัด ซึ่งกำหนดราคาสัมพันธ์กับคุณภาพการให้บริการ การวิเคราะห์ การเปลี่ยนแปลงโครงสร้างตลาดบริการในอนาคต พบว่าลักษณะตลาดจะมีระดับการกระจุกตัวต่ำลง หรือมีการแข่งขันกันมากขึ้น โดยการสื่อสารแห่งประเทศไทย จะมีส่วนแบ่งตลาดสูงสุด ผลการศึกษาครั้งนี้สามารถนำไปเป็นแนวทางในการวางแผนการขยายบริการของผู้ใช้บริการทั้งในปัจจุบันและอนาคตให้สอดคล้องกับพฤติกรรมของผู้ใช้บริการและผู้ให้บริการอื่น ๆ | - |
dc.description.abstractalternative | The objective of the thesis is to study the market structure of the international express mail services of courier service in order to identity the dominant market force and the market conduct and to analyze the prevailing relationship between price setting and quality of service as well as the general development trend of this market structure. Among the indicators used are the expenditure, number and the quantity of usage of users. It was found the market is dominated by a few distributor with the largest market shares by DHL (THAILAND) CO., LTD., followed by the Communications Authority of Thailand. The market is thus oligopolistic. The study of the market share based on the nature of services provided, ie. Type of service business, type of goods and country destinations, found that DHL (THAILAND) CO., LTD. monopolize in areas of courier service related to financial instutitions and computer data whereas Overseas Courier Service Co., Ltd. monopolize; in areas of newspaper business. In terms of conduct and performance, price determination and the quality of the services provided determine the market structure. With the exception of DHL (THAILAND) CO., LTD. and Overseas Courier Service Co., Ltd. no discernible relationahip could be found between price determination on the one hand and the quality of service provided on the other. With repect to the future development in this service market, degree of the concentration is expected to reduce. Here will be greater competition although the share of the Communications Authority of Thailand will be become more dominant. It is hoped that the findings of this research will be of some value of the planning process for the expansion of courier services in order to ensures consistency and compalibility between those who provide the services and their potential clients. | - |
dc.language.iso | th | - |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.subject | การสื่อสารระหว่างประเทศ | - |
dc.subject | ไปรษณีย์ | - |
dc.title | เศรษฐศาสตร์วิเคราะห์โครงสร้างตลาดบริการไปรษณีย์ด่วนพิเศษ ระหว่างประเทศ | - |
dc.title.alternative | Economic analysis of the market structure of international express mail services | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.degree.name | เศรษฐศาสตรมหาบัณฑิต | - |
dc.degree.level | ปริญญาโท | - |
dc.degree.discipline | เศรษฐศาสตร์ | - |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Wilai_la_front.pdf | 3.46 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wilai_la_ch1.pdf | 3.23 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wilai_la_ch2.pdf | 6.89 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wilai_la_ch3.pdf | 6.26 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wilai_la_ch4.pdf | 14.51 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wilai_la_ch5.pdf | 971 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Wilai_la_back.pdf | 8.54 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.