Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62707
Title: | ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรู้เรื่องบัตรรายการโดยคอมพิวเตอร์ช่วยสอนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย |
Other Titles: | Upper high school student's learning achievement in the card catalog unit through computer-assisted instruction |
Authors: | สายพินธ์ ฉุนพ่วง |
Advisors: | ประภาวดี สืบสนธิ์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Subjects: | ห้องสมุดโรงเรียน บัตรรายการ คอมพิวเตอร์ช่วยการสอน School libraries Catalog cards Computer-assisted instruction |
Issue Date: | 2536 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรู้เรื่องบัตรรายการจากการเรียนโดยคอมพิวเตอร์ช่วยสอนกับการสอนแบบบรรยาย ทั้งทางด้านความรู้เรื่องบัตรรายการ ความสามารถในการใช้บัตรรายการและในการค้นหาหนังสือ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2535 โรงเรียนบางปะกอกวิทยาคม โดยแบ่งออกเป็นกลุ่มทดลอง และกลุ่มควบคุม กลุ่มละ 45 คน ผู้วิจัยได้ดำเนินการทดลองโดยทำหน้าที่เป็นครูผู้สอนกับกลุ่มควบคุม และใช้คอมพิวเตอร์ช่วยสอนกับกลุ่มทดลอง ใช้เวลาสอนทั้งสิ้นกลุ่มละ 3 คาบ ทดสอบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่องบัตรรายการด้วยแบบทดสอบที่สร้างขึ้นซึ่งมีค่าความเที่ยง 0.73 นำผลการทดสอบของทั้งสองกลุ่มมาเปรียบเทียบ ด้วยการทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า นักเรียนที่เรียนจากคอมพิวเตอร์ช่วยสอนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรู้เรื่องบัตรรายการ ไม่แตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติกับนักเรียนจาการสอนแบบบรรยาย |
Other Abstract: | The purpose of this research is to compare learning of the card catalog achieved by the upper high school students who learned from teacher and from computer-assisted instruction. The samples were mathayom suksa four of Bangpakokvidhayakom School, academic year of 1992. The control group learned from teacher and the experimental group learned from computer-assisted instruction. Each group consisted of 45 students. The sample students were taught for 3 periods. Then, the achievement test with the reliability of 0.73 was administered to both groups. The data were analyzed by t-test. The research findings revealed that the learning achievement in the card catalog of both groups learned was not significantly of difference. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (อ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2536 |
Degree Name: | อักษรศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | บรรณารักษศาสตร์และสารนิเทศศาสตร์ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62707 |
ISBN: | 9745830143 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Saypin_ch_front_p.pdf | 3.02 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Saypin_ch_ch1_p.pdf | 3.05 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Saypin_ch_ch2_p.pdf | 12.74 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Saypin_ch_ch3_p.pdf | 5.05 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Saypin_ch_ch4_p.pdf | 1.43 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Saypin_ch_ch5_p.pdf | 2.93 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Saypin_ch_back_p.pdf | 28.56 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.