Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/627
Title: การใช้ภาพเชิงสัญลักษณ์สำหรับโฆษณาสถาบันทางสื่อนิตยสาร
Other Titles: The use of symbolic images for corporate advertising in magazines
Authors: ณัฐพงษ์ หอมแย้ม, 2517-
Advisors: อารยะ ศรีกัลยาณบุตร
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะศิลปกรรมศาสตร์
Advisor's Email: Araya.S@Chula.ac.th
Subjects: ตราสัญลักษณ์
โฆษณาสถาบัน
โฆษณาทางวารสาร
Issue Date: 2546
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัยนี้ก็เพื่อหาแนวทางการใช้ภาพเชิงสัญลักษณ์สำหรับโฆษณาสถาบันทางสื่อนิตยสาร โดยเริ่มที่กระบวนการคิดสร้างสรรค์ของโฆษณาสถาบันเชิงสัญลักษณ์ และวิธีการนำเสนอภาพเชิงสัญลักษณ์นั้นๆ หวังประโยชน์ให้เกิดหลักการที่ใช้ได้จริงของกระบวนการสร้างสรรค์งานโฆษณาสถาบันอย่างกว้างขวางในวงการโฆษณาทั้งไทยและสากล การวิจัยอิงแนวคิดเรื่องสัญญวิทยา เน้นการตีความเรื่องสัญลักษณ์ ประกอบคำนิยามในหลายศาสตร์ที่มีการใช้สัญลักษณ์เข้าไปเกี่ยวข้อง เพื่อใช้คัดเลือกผลงานโฆษณาสถาบันประเภทเพื่อสร้างภาพลักษณ์ ทั้งในประเทศและต่างประเทศเพื่อความมีประสิทธิภาพของผลการวิจัย โดยรวบรวมจาก 3 สถาบัน คือ สถาบันการประกวดโฆษณายอดเยี่ยมแห่งประเทศไทย (TACT Awards), สถาบันประกวดโฆษณา The New York Festival : International Advertising Awards และหนังสือรวบรวมผลงานโฆษณาของสถาบัน Lurzerʼs Archive สามารถคัดเลือกผลงานโฆษณาที่ครบเกณฑ์กำหนดได้จำนวน 93 ชิ้น จากนั้นวิเคราะห์หาแนวคิดสร้างสรรค์โฆษณาเชิงสัญลักษณ์โดยอิงแนวคิดของการออกแบบตราสัญลักษณ์ที่มีวัตถุต้นแบบในการสร้างสรรค์เป็นกรอบในการพิจารณา มีทั้งหมด 11 แนวทางและวิเคราะห์หาแนวการนำเสนอภาพเชิงสัญลักษณ์โดยอิงแนววิธีคิดสร้างสรรค์ภาพโฆษณาของ Morton Garchik ที่มี 31 แนวทาง โดยทั้ง 2 ส่วนใหญ่ของการวิเคราะห์จะพิจารณาความต่างของผลงานโฆษณาของประเทศไทยและต่างประเทศประกอบด้วย ซึ่งในการวิจัยครั้งนี้ให้ผู้ทรงคุณวุฒิพิจารณาคัดเลือกผลงานโฆษณาสถาบันเชิงสัญลักษณ์ จำนวน 3 ท่าน และผู้เชี่ยวชาญวิเคราะห์หาแนวคิดสร้างสรรค์โฆษณาสถาบันเชิงสัญลักษณ์และวิธีนำเสนอภาพเชิงสัญลักษณ์ จำนวน 7 ท่าน และตลอดทั้งกระบวนการดำเนินการวิจัยมีผู้ทรงคุณวุฒิ อีกจำนวน 3 ท่านเป็นผู้ประเมินตรวจสอบคำถาม คำแปล ประกอบเครื่องมือในการวิจัยก่อนนำไปสัมภาษณ์ ผลการวิจัยชี้ให้เห็นว่า การสร้างสรรค์โฆษณาสถาบันที่นำเสนอภาพเชิงสัญลักษณ์นี้สามารถมีหลักการสร้างสรรค์ได้อย่างเหมาะสม โดยมีหลักการของแนวคิดสร้างสรรค์โฆษณาสถาบันเชิงสัญลักษณ์ที่เหมือนกันของไทยและต่างประเทศคือ เกี่ยวกับลักษณะประเภทของกิจกรรมที่ดำเนินการอยู่ขององค์กร, เกี่ยวกับปรัชญาอุดมการณ์การดำเนินงานขององค์กร, เกี่ยวกับกลุ่มเป้าหมายขององค์กร และเกี่ยวกับรูปลักษณะสินค้าขององค์กร มีวิธีนำเสนอภาพเชิงสัญลักษณ์สำหรับโฆษณาสถาบันคือ ภาพในลักษณะการปลอมแปลงจากรูปทรงที่คุ้นเคย, ภาพที่สื่อความหมายสัมพันธ์กับเนื้อหาหรือคำพาดหัว, ภาพที่เน้นจุดที่ต้องการสื่อให้เด่นชัดเจนเข้าใจง่าย และภาพของรูปร่างที่เกิดความหมายเปลี่ยนแปลงเมื่อนำมาใช้
Other Abstract: An objective of this research was to find the use of symbolic images for corporate advertising in magazines, starting from procedures of creating the symbolic advertising and ways in presenting symbolic images. The results aimed to establish principles that are able for actual use in creating corporate advertising widely, in Thailand and foreign countries as well. This research depended on the concept of Semiology emphasizing symbolic interpretation with many definitions of various academic fields concerning symbol. This is used to select the corporate advertising in improving their images in Thailand and foreign countries; so that the result of research is efficient and the use of symbols is able to communicate intercultural. In addition, it became clear about the concept of creation in one's own culture and other different cultures. The symbolic images used in corporate advertising were selected from 93 works and 3 sources; TACT Awards : Thai Advertising Awards, The New York Festivals : International Advertising Awards and the book collected advertisement of Lurzerʼs Archive Institute. Then, analyze the ways of creating in symbolic advertising depending on the concept of mark creation that has the model in creating as a frame of analyze that all of 11 ways are used. There again, analyze the way in present the symbolic image creation in advertising of Morton Garchik that consist of 31 ways. On the 2 majors matters, creating and presenting, the differential of advertising in Thailand and foreign countries was considered. In this research, there were 3 qualifications and 7 experts who had help in evaluating questions, translations of the research aid before being using in interviews. All details getting from the experts suggestion were used in analyzing ways of symbolic images for corporate advertising in magazines. The result of research demonstrated that there are suitable principles in creating of corporate advertising that were presented by symbolic images. There are 4 principles in creating the symbolic images for corporate advertising : about activity of corporation, about philosophy of corporation, about target group of corporation and about product and service of corporation and 4 ways in presenting the symbolic images for corporate advertising : disguising, association, simplification and metamorphosis.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศป.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2546
Degree Name: ศิลปกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นฤมิตศิลป์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/627
ISBN: 9741734719
Type: Thesis
Appears in Collections:Fine Arts - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
natthabhong.pdf11.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.