Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62859
Title: ผลการเรียนรู้แบบกลุ่มต่อความสามารถในการดูแลบุตร ของมารดาเด็กป่วยด้วยโรคมะเร็ง
Other Titles: Effects of group learning on the ability to care for children of mothers of children with cancer
Authors: สุณีย์ ชื่นจันทร์
Advisors: จินตนา ยูนิพันธุ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Subjects: การพยาบาลกุมารเวชศาสตร์
มะเร็ง -- ผู้ป่วย
การดูแลสุขภาพด้วยตนเอง
มารดาและบุตร
Pediatric nursing
Cancer -- Patients
Self-care, Health
Mother and child
Issue Date: 2537
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้เป็นการวิจัยแบบกึ่งทดลอง มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการเรียนรู้แบบกลุ่มต่อความสามารถในการดูแลบุตรของมารดาเด็กป่วยด้วยโรคมะเร็งและเปรียบเทียบความสามารถในการดูแลบุตรของมารดาเด็กป่วยด้วยโรคมะเร็งที่ผ่านและไม่ได้ผ่านการเรียนรู้แบบกลุ่ม กลุ่มตัวอย่างเป็นมารดาของเด็กที่ป่วยด้วยโรคมะเร็งอายุ 2-7 ปี ที่มีคุณสมบัติตามเกณฑ์ จำนวน 30 คน จัดเป็นกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม โดยจับคู่ตามอายุ ระดับการศึกษา สถานภาพสมรส และระยะเวลาที่ได้รับการรักษามาแล้ว จำนวน 15 คู่ กลุ่มทดลองเป็นกลุ่มที่ผ่านการเรียนรู้แบบกลุ่มที่จัดโดยผู้วิจัย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แผนการเรียนรู้แบบกลุ่ม แผ่นพับประกอบการเรียนรู้ในกลุ่ม แบบวัดความรู้ความเข้าใจเรื่องการดูแลบุตรที่ป่วยด้วยโรคมะเร็งและแบบสังเกตพฤติกรรมการดูแลของมารดาบุตรที่ป่วยด้วยโรคมะเร็ง ผลการวิจัยพบว่า 1. ค่าเฉลี่ยคะแนนความสามารถในการดูแลบุตรหลังการทดลองของมารดาเด็กป่วยด้วยโรคมะเร็งที่ผ่านการเรียนรู้แบบกลุ่มสูงกว่าการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 2. ค่าเฉลี่ยคะแนนความสามารถในการดูแลบุตรหลังการทดลองของมารดาเด็กป่วยด้วยโรคมะเร็งที่ผ่านการเรียนรู้แบบกลุ่มสูงกว่าความสามารถในการดูแลบุตรของมารดาเด็กป่วยด้วยโรคมะเร็งที่ไม่ได้ผ่านการเรียนรู้แบบกลุ่ม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
Other Abstract: The purposes of this quasi-experimental research were to study results of group learning of mothers of children with cancer and to compare ability to care for children of mothers of children with cancer who had participated and had not participated in group learning. Research samples consisted of 30 mothers of 2-7 years old children with cancer treated at the Pediatrics division of Chulalongkorn hospital, selected by established criteria. These samples were assigned into one experimental group and one control group by matched pair identified by age, education, marital status, and duration of treatment. The experimental group had participated in group learning, organized by the researcher. Research instruments developed by the researcher were the plan of group learning with leaflet for each lesson, the questionnaires on knowledge related to care for children with cancer, and caring behavior observation checklist of mothers. Major findings ware as followed; 1. Mean score of the ability to care for children of mothers of children with cancer after participation in group learning were statistically significant higher than before participating in group learning, at the .01 level. 2. Mean score of the ability to care for children of mothers of children with cancer who participating in group learning were statistically significant higher than of mothers in the control group, at the .01 level.
Description: วิทยานิพนธ์ (พย.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2537
Degree Name: พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การบริหารการพยาบาล
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62859
ISBN: 9745843245
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sunee_ch_front_p.pdf2.65 MBAdobe PDFView/Open
Sunee_ch_ch1_p.pdf4.38 MBAdobe PDFView/Open
Sunee_ch_ch2_p.pdf17.29 MBAdobe PDFView/Open
Sunee_ch_ch3_p.pdf8.23 MBAdobe PDFView/Open
Sunee_ch_ch4_p.pdf3.35 MBAdobe PDFView/Open
Sunee_ch_ch5_p.pdf4.82 MBAdobe PDFView/Open
Sunee_ch_back_p.pdf16.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.