Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/63780
Title: ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการธุรกิจนำเที่ยวของนักท่องเที่ยวภายในประเทศ
Other Titles: Factors affecting tourists selection of tour operating service in domestic tourism business
Authors: สุชาดา ธโนภานุวัฒน์
Advisors: สมบัติ กาญจนกิจ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิทยาศาสตร์การกีฬา
Subjects: การท่องเที่ยว
การท่องเที่ยว -- แง่เศรษฐกิจ
บริษัทนำเที่ยว -- การตลาด
Travel
Travel -- Economic aspects
Travel agents -- Marketing
Issue Date: 2553
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการธุรกิจนำเที่ยวของนักท่องเที่ยวภายในประเทศระหว่างเพศ อายุ และรายได้ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักท่องเที่ยว ชาวไทยอายุ 18 ปีขึ้นไปที่ใช้บริการธุรกิจนำเที่ยวในแหล่งท่องเที่ยว 4 จังหวัด ตามภูมิภาค จำนวน 400 คน ด้วยวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบบังเอิญ และผู้เชี่ยวชาญที่เกี่ยวข้องจำนวน 6 คน โดยใช้แบบสอบถาม และแบบสัมภาษณ์เป็นเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย นำผลที่ได้มาวิเคราะห์ทางสถิติ หาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน เปรียบเทียบความแตกต่างของปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการธุรกิจนำเที่ยวระหว่างเพศ โดยการทดสอบค่า “ที” (t-test) และเปรียบเทียบความแตกต่างระหว่างอายุ และรายได้ โดยวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-way analysis of variance: ANOVA) กรณีพบค่าความแตกต่างเป็นรายคู่ จะวิเคราะห์ความแตกต่างนั้นเป็นรายคู่ด้วยวิธี LSD (Least Significant Difference) ผลการวิจัยพบว่า นักท่องเที่ยวส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 26-40 ปี ระดับการศึกษาสูงสุดปริญญาตรี รายได้เฉลี่ยต่อเดือน 10,000-20,000 บาท อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน และสถานภาพโสด ใช้บริการธุรกิจนำเที่ยว 1-2 ครั้งต่อปี ระยะเวลาเดินทาง 1-3 วัน ในช่วงวันหยุดนักขัตฤกษ์ นิยมเที่ยวภาคเหนือกับกลุ่มเพื่อน ค่าใช้จ่ายในการใช้บริการธุรกิจนำเที่ยวต่อครั้ง 5,000-10,000 บาท หาข้อมูลทางอินเตอร์เน็ต ใช้บริการธุรกิจนำเที่ยวแบบเหมาจ่าย และเหตุผลที่เลือกใช้บริการธุรกิจนำเที่ยวเพราะสะดวกสบาย ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการธุรกิจนำเที่ยวภายในประเทศ ส่วนใหญ่ให้ความสำคัญอยู่ในระดับมาก โดยปัจจัยด้านบุคลากรให้ความสำคัญเป็นอันดับแรก รองลงมาด้านลักษณะทางกายภาพ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านกระบวนการให้บริการ ด้านราคา ด้านจิตวิทยา ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และด้านสังคม ตามลำดับ ยกเว้นด้านเศรษฐกิจ อยู่ในระดับปานกลาง การเปรียบเปรียบปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการธุรกิจนำเที่ยวของนักท่องเที่ยวภายในประเทศ ระหว่างเพศ พบว่าปัจจัยด้านเศรษฐกิจ ด้านสังคม ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และด้าน การส่งเสริมการตลาดมีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และเมื่อเปรียบเทียบระหว่างอายุที่แตกต่าง พบว่าปัจจัยด้านบุคลากรมีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 อย่างไร ก็ตามเมื่อเปรียบเทียบระหว่างรายได้ที่แตกต่างกัน พบว่าไม่มีความแตกต่างกัน
Other Abstract: The purposes of this research were to study and compare gender, age and income in term of factors affecting tourists’ selection of tour operating service in domestic tourism business. The samples were compiled by accidental sampling, consisted of 400 Thai tourists aged of 18 years old and over who used the services of tour operators in attractions within 4 provinces in each region. An indepth interviewed was utilized for 6 specialists in related area. A questionnaire constructed by the researcher were used as a survey tool. Derived data were analyzed statistically by using the percentages, means and standard deviation. The test value “t” was used in order to compare the factors between male and female. One way analysis of variance was used to compare age groups and income. If the results had been significantly different at 0.05 level, LSD’s method was employed. The results were as follow; the majority of tourists were single female tourists aged 26-40 years old, highest education level was Bachelor degree, average of monthly income was about 10,000-20,000 Baht, working with the private corporate. Frequency of travelling by using tour operators’ services was 1-2 times per year, preferred package tours, spending 1-3 day for each trip during festive holidays. Northern footloose with friends and an average cost of traveling was 5,000-10,000 baht. Received information from the Internet, and reason for selecting a specific tour operator’s service was comfort ability. The importance regarding basic factors affecting tourists’ selection of tour operating service in domestic tourism business were mostly rated at high level. The first consideration was in Personnel followed by Physical Evidence, Product, Process, Price, Psychological, Promotion, Place and Social respectively, except for Economy which was rated at the moderate level. In comparison of the basic factors affecting tourists’ selection of tour operating service in domestic tourism business classified by gender showed that there were significant differences at 0.05 level in term of Economy, Social, Place and Promotion. Comparing among the age groups, there were significant difference at 0.05 level in personnel only. However, there were no any significant differences in different income.
Description: วิทยานิพนธ์ (วท.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2553
Degree Name: วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิทยาศาสตร์การกีฬา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/63780
Type: Thesis
Appears in Collections:Spt - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Suchada Tanopanuwat.pdf3.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.