Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/63798
Title: สารเพื่อการโน้มน้าวใจ และผลกระทบต่อการตัดสินใจเข้าร่วมธุรกิจขายตรง
Other Titles: Persuasive message and its effects on decision to participate in direct sales business
Authors: ศิริเพ็ญ เกษตรศิริกุล
Advisors: พนม คลี่ฉายา
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Advisor's Email: Phnom.K@Chula.ac.th
Subjects: การโน้มน้าวใจ (วาทวิทยา)
ธุรกิจขายตรง
การตัดสินใจ
Persuasion (Rhetoric)
Direct selling business
Decision making
Issue Date: 2555
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้เป็นการวิจัยแบบผสมผสาน การวิจัยเชิงคุณภาพ และการวิจัยเชิงปริมาณ โดยใช้การวิจัยแบบการวิเคราะห์ตัวบทเพื่อศึกษาเกี่ยวกับการสร้างความหมายเชิงสัญญะ โครงสร้างของคำ ข้อความ รูปภาพ และสัญลักษณ์ที่ปรากฏอยู่ในสื่อเอกสารสิ่งพิมพ์แนะนำบริษัทและเอกสารเชิญชวนเป็นนักธุรกิจของบริษัทขายตรงทั้งหมด 4 แห่ง ค้นหาหาชุดความหมายและจุดจูงใจในสารเพื่อการโน้มน้าวใจ และใช้การวิจัยเชิงทดลอง ด้วยแบบแผนการทดลองขั้นต้น กลุ่มเดียววัดผล 2 ครั้ง เพื่อศึกษาประสิทธิผลของชุดความหมายสารที่ได้จากการวิเคราะห์ตัวบทที่มีต่อการตัดสินใจเข้าร่วมธุรกิจขายตรง ในการวิจัยมีกลุ่มทดลอง 2 กลุ่ม กลุ่มที่ 1 อายุ 18-34 ปี จำนวน 30 คน และ กลุ่มที่ 2 อายุ 35-50 ปี จำนวน 30 คน ให้กลุ่มทดลองศึกษาเอกสารประกอบการทดลอง ที่สร้างจากการวิเคราะห์ตัวบทและเอกสารของบริษัทขายตรงทั้ง 4 แห่ง และตอบแบบสอบถามที่ใช้เป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูล สถิติที่ใช้ คือ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และ t test ในการเปรียบเทียบความแตกต่างค่าเฉลี่ยของตัวแปรทั้งหมด ผลการวิจัยพบว่า 1.ชุดความหมายที่ใช้ในการสื่อสารโน้มน้าวใจของธุรกิจขายตรงมีอยู่ 12 ชุดและมีความสอดคล้องกับแนวทางการดำเนินธุรกิจ วิสัยทัศน์ หลักการ ค่านิยมและอุดมการณ์ของบริษัทขายตรง 2.กลุ่มทดลองมีการตัดสินใจเข้าร่วมธุรกิจขายตรงในระดับต่ำ มีความชื่นชอบในชุดความหมายระดับปานกลาง และมีความเชื่อถือต่อชุดความหมายในระดับต่ำ 3.ผลการวิเคราะห์ระดับการตัดสินใจเข้าร่วมธุรกิจขายตรงก่อนและหลัง ไม่แตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ .05 ทั้งในกลุ่มอายุ 18-34 ปี และกลุ่มอายุ 35-50 ปีสามารถสรุปได้ว่า ชุดความหมายไม่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเข้าร่วมธุรกิจขายตรง
Other Abstract: The research is a combination of two methodologies. The first one is Textual Analysis of semiotic in text, photograph and symbol which shown in company profile and recruitment document from 4 direct sale companies to find the persuasive messages and message appeal. The second methodology is the Experimental Research, using single sample group with 2 measurements (pre-test and post-test). Sample group were divided into 2 groups: group 1 (30 samples) age 18-34 years, and group 2 (30 samples) aged 35-50 years. Both groups studied the experimental documents, obtained from the analysis of texts and answered the questionnaire. Data from the experiment were analyzed by using percentage, mean score and t test. Results of the research are as follows: 1. There are 12 sets of persuasive messages in direct sales business which related to company’s business, vision, principles, values and ideals. 2. Despite that audiences are quite impressed with these sets of persuasive messages in moderate level; the level of trust among audiences is quite low. These sets of persuasive messages also have low significant effect to influence audience to join a direct sales business. 3. Analysis shows that there isn’t any significantly different in level of decision to join the direct sale business between before and after test in 2 groups, age 18-34 years and age 35-50 years. It could be summarized that sets of persuasive message doesn’t emphasis audiences to join the direct sales business.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2555
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นิเทศศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/63798
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Siripen_Kasetsirikul.pdf4.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.