Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/6512
Title: กลยุทธ์การให้ข้อมูลเกี่ยวกับ "ไลฟ์ สไตล์ ดรัก" ในสื่อมวลชน
Other Titles: Strategy used in disseminating information on lifestyle drugs through mass media
Authors: เขมวดี ขนาบแก้ว
Advisors: สุภาพร โพธิ์แก้ว
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Advisor's Email: Supaporn.Ph@chula.ac.th
Subjects: โฆษณา -- ยา
สื่อมวลชน
Issue Date: 2548
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: งานวิจัยเชิงคุณภาพชิ้นนี้มุ่งศึกษาวัตถุประสงค์ (Purpose) ของผู้ส่งสารในการกำหนดกลยุทธ์ในการให้ ข้อมูลเกี่ยวกับ สไตล์ ดรัก ในสื่อมวลชน และกลยุทธ์การให้ข้อมูลเกี่ยวกับ ไลฟ์ สไตล์ ดรัก ในสื่อมวลชน ตลอดจนวิเคราะห์เนื้อหา (Content) และวิธีการนำเสนอ (Presentation) ข้อมูลเกี่ยวกับ ไลฟ์ สไตล์ ดรัก ในสื่อมวลชน โดยศึกษาไลฟ์ สไตล์ ดรัก 2 ตัวคือ Viagra และ Xenical สื่อมวลชนที่เกี่ยวข้องกับการศึกษา ครั้งนี้คือ นิตยสาร วิทยุ โทรทัศน์ และ อินเตอร์เนต ใช้การสัมภาษณ์เจาะลึก (In-depth Interview) ศึกษา แหล่งข้อมูลบุคคล ในบริษัทยาผู้เกี่ยวข้องในการกำหนดกลยุทธ์ ผู้ผลิตตัวบทในสื่อมวลชน นักวิชาการ ด้านการคุ้มครองผู้บริโภค และผู้รับสาร และใช้การวิเคราะห์เนื้อหาเชิงคุณภาพ (Textual Analysis) เพื่อวิเคราะห์ข้อมูลประเภทเอกสาร ผลกาวิจัยพบว่า วัตถุประสงค์ในการกำหนดกลยุทธ์การให้ข้อมูลแก่ สาธารณะชนของบริษัทไฟเซอร์ อินเตอร์เนชันเนล (ประเทศไทย) จำกัด เป็นไปเพื่อ 1) ต้องการที่จะวางตัว ให้อยู่ในฐานะผู้ปฏิวัติความรู้ใหม่ และเป็นเจ้าของความรู้เกี่ยวกับอาการหย่อนสมรรถภาพ ทางเพศและ การรักษา 2) เพื่อให้ความรู้แก่สาธารณะชนว่าเรื่องสุขภาพทางเพศเป็นเรื่องสำคัญที่พูดคุยปรึกษาได้ 3) เพื่อกระตุ้นให้สังคมตื่นตัวเกี่ยวกับอาการหย่อนสมรรถภาพทางเพศและเข้ารับการรักษาเพิ่มขึ้น 4) เพื่อสร้างการรับรู้และความเข้าใจเกี่ยวกับยาไวอากร้าว่าเป็นยาสำหรับรักษาโรค และเป็นยาที่ปลอดภัย สำหรับบริษัทโรช ไทยแลนด์ จำกัด มีวัตถุประสงค์ในการกำหนดกลยุทธ์การให้ข้อมูลแก่สาธารณะชนเพื่อ 1) แนะนำผลิตภัณฑ์ยาลดน้ำหนักตัวใหม่ Xenical และสร้างการรับรู้ถึงความแตกต่างของผลิตภัณฑ์ 2) เพื่อกระตุ้นให้สังคมตื่นตัวเกี่ยวกับความอ้วนว่าเป็นต้นเหตุแห่งโรค ปัญหาสุขภาพ และอุปสรรคใน การดำเนินชีวิต และเข้ารับการรักษาเพิ่มขึ้น โดยบริษัทไฟเซอร์ใช้กลยุทธ์คือ 1) การให้ความรู้ (Educational Program) เพื่อสื่อสารชุดความรู้ที่ไฟเซอร์ค้นพบ 2) จัดตั้งศูนย์ข้อมูลสุขภาพเพศชาย เพื่อค้นหา กลุ่มเป้าหมายในการส่งเสริมการขายยา 3) ใช้เครื่องมือสื่อสารการตลาดแบบผสมผสาน (Integrted Marketing Communication) เพื่อการรณรงค์ 4) การหาแนวร่วม (Partner) ในการสื่อสารแบบผสมผสาน สื่อสารชุดความรู้เกี่ยวกับโรคอ้วน และระบุไขมันเป็นสาเหตุสำคัญของความอ้วนและเน้นว่ามียาลดการดูดซึมไขมัน 2) จัดตั้งศูนย์ให้คำปรึกษาการควบคุมน้ำหนัก Xenicare เพื่อเป็นช่องทางในการแนะนำผลิตภัณฑ์ยา Xenical สรุปได้ว่าการกำหนดกลยุทธ์การให้ข้อมูลเกี่ยวกับไลฟ์ สไตล์ ดรักของบริษัทยาทั้งสองนั้นมีวัตถุประสงค์เพื่อเปลี่ยนฐานความรู้ ความเชื่อและวิถีชีวิตแบบเดิมของผู้คนเพื่อผลทางการตลาด
Other Abstract: This qualitative research aims to study communicator's purposes in designing the strategies for disseminating the information on lifestyle drugs through mass media. It also attempts to analyzing the contents and the presentation such of information. Two lifestyle drugs to be studied are Viagra and Xenical. The relevant mass media in this study are magazines. television, and internet. In-depth interview is ultilized in gathering the information such individuals as those in the drug companies who are involved in designing the strategies, mass media textual producers, scholars in the field of consumer protection and receivers. Textual analysis is used to analyzing the document. The research finds that the purposed of Pfizer International (Thailand_ Limited ("Pfizer") in designing the strategies to inform the public are 1) To position itself as an innovator and proprietor of the new knowledge in erectile dysfunction and the treatment. 2) To educate the public that sexual health is the important issue that can be openly talked about and counseled. 3) To urge the public to become aware of erectile dysfunction and seek treatment. 4) To create perception and understanding that Viagra is curative medicine and safe for consumption. The purpose of Roche Thailand Limited (Roche) in designing the strategies are 1) To launch a new weight loss drug "Xenical" and to create the awareness about the product's differentiation. 2) To educate the public that obesity is the cause of disease, health problems, and impediment to everyday life ; and seek treatment. Strategies employed by Pfizer are 1) Publicizing the innovation in the form of "Educational Programs." 2) Setting up sexual health information center for men in order to identify the target consumer. 3) Integrated marketing communication that is utilized in implementing the campaign. 4) To form alliance with partners to solve counterleit drugs problems more effectively. Roche makes use of 1) Integrated marketing communication for dissemination the knowledge on obesity that is caused by fat, and on the fact that absorption of the fact can be reduced by a certain medicine. 2) The setting up of the "Xenicare" weight controlling consulting center so as to introduce and promote the sales of the drug, Xenical. In summary, both drug companies use lifestyle drugs information disseminating strategies for altering knowledge bases, beliefs, and traditional lifestyles of the people for benefit marketing.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2548
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสื่อสารมวลชน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/6512
ISBN: 9745324876
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
khemawadee.pdf3.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.