Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/66368
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorJeirapat Ngaoprasertwong-
dc.contributor.advisorManoon Siriwan-
dc.contributor.authorBirasit Boonnam-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Faculty of Engineering-
dc.date.accessioned2020-06-15T07:02:24Z-
dc.date.available2020-06-15T07:02:24Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.isbn9740302699-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/66368-
dc.descriptionThesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2001-
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to apply Activity Based Costing technique to evaluate and analyze the operation cost of the Industrial Marketing Division/Industrial Marketing Department in order to provide the cost information for Activity Based Management system. The activity modeling- IDEFO is selected to develop activity model. Using this technique, the major activities and their sub-activities are defined. The operation cost of the division and related functions are captured and ฝlocated to activity pools that had been listed by activity model and then allocated cost into customer. By this methodology, the cost of each activity is defined. The Activity Based Cost of Industrial Marketing Division will be provided as information for the Activity Based Management system. The Activity Base Management (ABM) will use the activities cost information to analyze for the value added activities and non-value added activities of the industrial division. The non-valued activities such as sale planning, delivery checking will be redesigned or reduced on its number of generated. So that the total operation cost of Industrial Marketing Division for marketing and sales activities are also reducing too. Being develop ABC/ABM, there would be helped organization on reducing their operation costs, exploring for the non-value added activities and terminate them-
dc.description.abstractalternativeวิทยานิพนธ์ฉบับนี้เป็นการศึกษา ต้นทุนการปฏิบัติงานด้านการตลาดและการขาย ของส่วนตลาดอุตสาหกรรม ฝ่ายตลาดอุตสาหกรรม และนํ้ามันหล่อลื่น โดยใช้หลักการคิดต้นทุนตามกิจกรรม โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อจัดเตรียม ข้อมูลพื้นฐานสำหรับการพัฒนาไปสู่ระบบ การบริหารต้นทุนกิจกรรมและการลดหรือยกเลิกกิจกรรม ที่ไม่ก่อให้เกิดมูลค่าเพิ่มต่อลูกค้า การคิดต้นทุนเริ่มจาก การวิเคราะห์สภาพและกระบวนการทำงานของส่วนงาน โดยใช้เทคนิค IDEF0 เข้ามาช่วยในการจัดทำแบบจำลอง ของกิจกรรม อันจะประกอบด้วย กิจกรรมหลัก และกิจกรรมรอง จากนั้นจะดำเนินการรวบรวม ค่าใช้จ่ายในการปฏิบัติงาน จากรายงานค่าใช้จ่ายประจำเดือนของส่วนตลาดอุตสาหกรรม และ ฝ่ายตลาดอุตสาหกรรมและนํ้ามันหล่อลื่น รวมถึงค่าใช้จ่ายที่เกี่ยวข้อง จากส่วนงานอื่น ๆ เช่น แผนกบริการลูกค้า ส่วนขนส่ง และนำค่าใช้จ่ายที่รวบรวมได้มาจัดกลุ่มของค่าใช้จ่ายตามระบบบัญชีเดิม เพื่อนำไปกระจายลงในกิจกรรมต่าง ๆ ตามที่ได้วิเคราะห์ไว้ ด้วยวิธีการปันส่วนสองครั้งคือ ปันส่วนทรัพยากรสู่ศูนย์กิจกรรมด้วยตัวปันส่วนทรัพยากร และปันส่วนกิจกรรมสู่ลูกค้าด้วยตัวปันส่วนกิจกรรม เนื่องจากส่วนงานตัวอย่างที่ศึกษา เป็นส่วนงานที่มีกิจกรรมที่เกี่ยวข้องกับลูกค้า เป็นส่วนใหญ่ดังนั้น ตัวผลักตันต้นทุนและเป้าหมายของต้นทุนกิจกรรม จึงมุ่งเน้นไปที่ลูกค้าเป็นหลัก โดยมีหน่วยวัดเป็นต้นทุนต่อหน่วยในการดำเนินกิจกรรม ซึ่งผลที่ได้จะนำมาใช้ในการวิเคราะห์ต้นทุนการดำเนินงานเฉพาะในส่วนที่ไม่เกี่ยวข้องกับ ต้นทุนค่าสินค้าและต้นทุนค่าจ้างแรงงาน ที่หน่วยงานต้องจ่ายเป็นประจำและต้นทุนปฏิบัติงานที่คำณวนได้จะนำไปใช้เป็นส่วนหนึ่งของการคำณวนต้นทุนของสินค้าหรือบริการ นอกจากนี้ผลของต้นทุนกิจกรรมจะเป็นข้อมูลไปพิจารณา ในระบบการบริหารต้นทุนกิจกรรม ซึ่งจะวิเคราะห์กิจกรรมและต้นทุนเทียบกับมูลค่าเพิ่มที่มีต่อลูกค้า ซึ่งจะมีผลต่อการพัฒนา ปรับลดและยกเลิกกิจกรรมบางประเภท ที่ไม่สร้างมูลค่าเพิ่มต่อลูกค้า หรือมีประสิทธิภาพตํ่าของหน่วยงานต่อไป-
dc.language.isoen-
dc.publisherChulalongkorn University-
dc.rightsChulalongkorn University-
dc.subjectActivity-based costing-
dc.subjectPetroleum refineries-
dc.subjectการบัญชีต้นทุนกิจกรรม-
dc.subjectโรงกลั่นน้ำมัน-
dc.titleActivity based costing : Case study of industrial marketing division petroleum refinery plant-
dc.title.alternativeการจัดการต้นทุนตามกิจกรรม : กรณีศึกษา ส่วนตลาดอุตสาหกรรม โรงกลั่นน้ำมัน-
dc.typeThesis-
dc.degree.nameMaster of Engineering-
dc.degree.levelMaster's Degree-
dc.degree.disciplineEngineering Management-
dc.degree.grantorChulalongkorn University-
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Birasit_bo_front_p.pdf813.79 kBAdobe PDFView/Open
Birasit_bo_ch1_p.pdf768.2 kBAdobe PDFView/Open
Birasit_bo_ch2_p.pdf1.39 MBAdobe PDFView/Open
Birasit_bo_ch3_p.pdf1.1 MBAdobe PDFView/Open
Birasit_bo_ch4_p.pdf2.3 MBAdobe PDFView/Open
Birasit_bo_ch5_p.pdf832.3 kBAdobe PDFView/Open
Birasit_bo_back_p.pdf2.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.