Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/67321
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Somparn Promta | - |
dc.contributor.author | Dion Oliver Peoples | - |
dc.contributor.other | Chulalongkorn University. Faculty of Arts | - |
dc.date.accessioned | 2020-08-03T03:12:20Z | - |
dc.date.available | 2020-08-03T03:12:20Z | - |
dc.date.issued | 2005 | - |
dc.identifier.isbn | 9745326119 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/67321 | - |
dc.description | Thesis (M.A.)--Chulalongkorn University, 2005 | - |
dc.description.abstract | This thesis was developed from interaction, observation and questioning Buddhist lay people and monks over four years since my leaving the ordained Buddhist monkhood. This study is more than empirical, relying also on historical and philosophical analysis as well. I lived in or visited many temples for this study of King Rama IV’s morning and evening order for chanting in Thai Buddhist temples. The objective is to literally and socially investigate or determine exactly what is being chanted in daily chanting sessions, beyond the surface level translations, which arose from: participation, interaction, observation and questioning, and education. The chanting ceremony is examined from phrases originating in the Tipitaka - the primary source for orthodox Theravada Buddhists in Thailand and other Thai literary sources vis-á-vis the ‘Buddhism’ as demonstrated in everyday life currently in Thailand. The ultimate objective is to illustrate where Thai Buddhism is today. Finally, the thesis attempts to answer the following question: Is the meaning of the ‘tarn wat chao/yen ’, Theravada Buddhism or Buddhism as King Rama IV felt important, for promotion in Thai society? The discoveries are listed in the conclusion of the thesis, but major findings follow: the system for refuge is flawed and is redundantly expressed; the method of ‘apology’ should be discarded, as it is counter to doctrinal philosophy that I have unraveled. The entire thesis should give anyone, ordained or not, a firm understanding of the Buddhist doctrine as contained in ‘tam wat chao/yen ’, as obviously stated or hidden beneath layers of metaphors in the chanting. One can assert that what is discovered herein, was to be the doctrine King Rama IV intended the public to understand. The thesis does more than make assumptions, because the social inquiries revealed few people genuinely understand what is being chanted in the temples. My work is devoted to eradicate doctrinal ignorance and allows insight into a complex web of ideas disputed throughout Thailand for strengthening Thai Buddhist society through education. | - |
dc.description.abstractalternative | วิทยานิพนธ์นี้เป็นผลมาจากการมีส่วนร่วมสังเกตการณ์และตั้งคำถามชาวพุทธทั้งที่เป็นอุบาสก อุบาสิกาและพระสงฆ์กว่าสี่ปี นับจากวันที่ผู้วิจัยได้ลาสิกขาจากสมณเพศในพุทธศาสนา วิทยานิพนธ์นี้ เป็นมากกว่างานค้นคว้าเชิงประจักษ์ เนื่องจากได้ใช้วิธีการวิเคราะห์ทางประวิติศาสตร์และปรัชญาเข้ามา ผสมผสานด้วย ผู้วิจัยได้พำนักอยู่ในอารามและได้เดินทางไปเยี่ยมชมอารามจำนวนไม่น้อยเพื่อศึกษาพิธี การทำวัตรเช้าเย็น จุดประสงค์ของการศึกษาก็เพื่อวิเคราะห์ทั้งในเชิงสังคมและในเชิงเอกสารว่าสิ่งที่สวดกันในการทำวัตรเช้าเย็นนั้นคืออะไรและสำคัญอย่างไร ในการศึกษานั้น ผู้วิจัยได้เริ่มต้นด้วยการสืบค้นในทาง ประวัติศาสตร์นับจากสมัยพุทธกาลเป็นต้นมาจนกระทั่งถึงปัจจุบัน ทั้งนี้เพื่อตอบคำถามในท้ายที่สุดว่าอะไร คือสภาพการณ์ของพุทธศาสนาในสังคมไทยปัจจุบัน ในตอนท้ายวิทยานิพนธ์ได้พยายามที่จะตอบคำถามที่ว่า จริงหรือไม่ที่ความหมายของบทสวดในการ ทำวัตรเช้าเย็นจำเป็นต่อการปฏิรูปพระพุทธศาสนาในสังคมไทย คำตอบนั้นได้เรียบเรียงไว้ในบทสุดท้าย ของวิทยานิพนธ์ซึ่งมีสาระหลักๆสรุปได้ว่า บทสวดส่วนที่กล่าวถึงพระรัตนตรัยนั้นบางส่วนไม่ตรงกับหลัก คำสอนของพระพุทธศาสนา เนื้อหาส่วนนี้คือตอนที่กล่าวถึงการของให้พระรัตนตรัยให้อภัยต่อการกระทำ ความผิดของผู้สวด วิทยานิพนธ์นี้ได้วิเคราะห์เนื้อหาของบทสวดทำวัตรเช้าเย็นอย่างละเอียด เพื่อให้ผู้อ่าน ได้เข้าใจว่าส่วนใดสอดคล้องกับหลักคำสอนของพุทธศาสนา และส่วนใดไม่สอดคล้อง นอกจากนั้น วิทยานิพนธ์นี้ยังได้ศึกษาข้อมูลที่เกิดขึ้นจริงในสังคมไทยเพื่อสอบทานว่าชาวพุทธไทยในปัจจุบันเข้าใจความ หมายของการทำวัตรเช้าเย็นมากน้อยเพียงใด วิทยานิพนธ์นี้ผู้วิจัยขออุทิศให้แก่การขจัดความเข้าใจที่ไม่ถูก ต้องในคำสอนของพุทธศาสนา และเสริมสร้างความเข้าใจในพุทธธรรม ทั้งนี้เพื่อความเจริญงอกงามของ พระพุทธศาสนาในสังคมไทย | - |
dc.language.iso | en | - |
dc.publisher | Chulalongkorn University | - |
dc.rights | Chulalongkorn University | - |
dc.subject | Buddhism -- Customs and practices | - |
dc.subject | Buddhism -- Rituals | - |
dc.subject | Buddhism -- Prayer-books and devotions | - |
dc.subject | พุทธศาสนา -- พิธีกรรม | - |
dc.subject | พุทธศาสนา -- บทสวดมนต์ | - |
dc.title | A study of Morning and Evening Monastic Chanting Ceremony in Thai Buddhist Temples | - |
dc.title.alternative | การศึกษาพิธีทำวัตรเช้าเย็นในวัดไทย | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.degree.name | Master of Arts | - |
dc.degree.level | Master's Degree | - |
dc.degree.discipline | Thai Studies | - |
dc.degree.grantor | Chulalongkorn University | - |
dc.email.advisor | Somparn.P@Chula.ac.th | - |
Appears in Collections: | Arts - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dionoliver_pe_front_p.pdf | 858.31 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Dionoliver_pe_ch1_p.pdf | 1.52 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Dionoliver_pe_ch2_p.pdf | 4.92 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Dionoliver_pe_ch3_p.pdf | 1.06 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Dionoliver_pe_ch4_p.pdf | 1.84 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Dionoliver_pe_back_p.pdf | 1.55 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.