Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/67578
Title: บทบาทของสถาบันอุดมศึกษาเพื่อการพัฒนาท้องถิ่น : การวิจัยรายกรณีสถาบันราชภัฏเพชรบุรี /
Other Titles: Higher education institute roles for local development : a case study research of Rajabhat Institute Phetchaburi
Authors: บุญนำ ปานขำ
Advisors: นิศา ชูโต
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: Nisa.X@chula.ac.th
Subjects: สถาบันราชภัฏเพชรบุรี
การพัฒนาชุมชน
สถาบันอุดมศึกษา
Rajabhat Institute Phetchaburi
Issue Date: 2543
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาบทบาทของสถาบันอุดมศึกษาเพื่อการพัฒนาท้องถิ่นจากกรณีศึกษาสถาบันราชภัฏเพชรบุรี โดยใช้วิธีการเชิงคุณภาพในการศึกษา เก็บรวบรวมข้อมูลโดยการสังเกต การสัมภาษณ์แบบเป็นทางการการสัมภาษณ์แบบไม่เป็นทางการ และการวิเคราะห์เอกสาร ผู้วิจัยใช้ระยะเวลาอยู่ในสนามนาน 7 เดือน โดยเปิดเผยสถานภาพ สวมบทบาทนักวิจัย และเจ้าหน้าที่ในสำนักงานผู้ช่วยอธิการบดีฝ่ายบริการวิชาการชุมชนในสถาบันราชภัฏเพชรบุรี การวิเคราะห์ข้อมูลใช้แบบอุปนัยและนำเสนอในรูปซองการบรรยาย ผลการวิจัยพบว่า สถาบันราชภัฏเพชรบุรีได้ยึดปรัชญาและบทบาทหน้าที่ตามพระราชบัญญัติสถาบันราชภัฏ พ.ศ. 2538 มาตรา 7 เป็นหน้าที่หลักในการดำเนินงานของสถาบัน มุ่งเน้นที่จะพัฒนาท้องถิ่นเป้าหมาย คือ จังหวัดเพชรบุรีและจังหวัดประจวบคีรีขันธ์ โดยมีแผนงาน งบประมาณและบุคลากรของสถาบันรองรับการดำเนินงานตามบทบาทหน้าที่ 6 บทบาท อันได้แก่ บทบาทด้านให้การศึกษาวิชาการและวิชาชีพชั้นสูงในท้องถิ่น บทบาทด้านการวิจัย บทบาทด้านการบริการทางวิชาการแก่สังคมบทบาทด้านการปรับปรุงถ่ายทอดและพัฒนาเทคโนโลยีในท้องถิ่น บทบาทด้านการทำนุบำรุงศิลปวัฒนธรรมในท้องถิ่น และบทบาท ด้านการผลิตครูและส่งเสรีมวิทยฐานะครูในท้องถิ่น สถาบันได้ดำเนินงาน 5 บทบาทตามแผนงานของสถาบัน ยกเว้นบทบาทด้านการปรับปรุงถ่ายทอดและพัฒนาเทคโนโลยีในท้องถิ่น โดยมีการดำเนินงานลดหลั่นแตกต่างกันไป ในฐานะที่เป็นสถาบันวิชาการชั้นสูงที่พัฒนามาจากสถาบันการผลิตครู จึงส่งผลให้สถาบันดำเนินงานในบทบาทด้านให้การศึกษาวิชาการและวิชาชีพชั้นสูงและบทบาทด้านการผลิตครูและส่งเสรีมวิทยฐานะครูในท้องถิ่นมากที่สุด รองลงมาได้แก่ บทบาทด้านการบรีการทางวิชาการ แก่สังคม และบทบาทด้านการทำนุบำรุงศิลปวัฒนธรรมในท้องถิ่น ซึ่งมีการดำเนินงานอยู่ในระดับปานกลาง ส่วนบทบาทด้านการวิจัยเป็นบทบาทที่ดำเนินงานในระดับน้อย ในขณะที่บทบาทด้านการปรับปรุงถ่ายทอดและพัฒนาเทคโนโลยีในท้องถิ่นนั้นขณะนี้ยังไม่มีการดำเนินงานที่ชัดเจน
Other Abstract: The purpose of this research was to study higher education institute role for local development. A case study of Rajabhat Institute Phetchaburi, qualitative approach was employed involving field work, observation, informal interview, formal interview and document analysis. Researcher was at the site revealed herself as a researcher and official in the Office of President’s Assistant for Community Service for 7 months. The data were analyzed by inductive method and presented in descriptive format. The findings were as following : Rajabhat Phetchaburi Institute follows the philosophy, roles and functions according to Rajabhat Act 1995, Item 7, to be the main responsibility for the institutional implementation and to focus on the local development in two target provinces : Phetchaburi and Prachuap Khirr Khan. The budget and personnel plan are set up according to the six local development functions : the provision of education academic and high professional education, the conducting of research, the academic services, the introduction and development of advanced technology, culture preservation and promotion of local and provision of teacher and enhance of teaching competence. The institute has implemented the five roles well accordingly except the development and introduction of advanced technology to the local. As the institute has development from the teacher training college, this leads to the most implementation on provision of educational academic and high professional education to the local as well as provision of teacher’ education and enhance of the teaching competence. The academic services preservation and promotion of local culture are implemented on a middle level. The conducting of research is considered the least. The development and introduction of advanced technology has not yet implemented.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2543
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิจัยการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/67578
ISSN: 9741302592
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Boonnam_pa_front_p.pdfหน้าปกและบทคัดย่อ829.1 kBAdobe PDFView/Open
Boonnam_pa_ch1_p.pdfบทที่ 1808.35 kBAdobe PDFView/Open
Boonnam_pa_ch2_p.pdfบทที่ 21.3 MBAdobe PDFView/Open
Boonnam_pa_ch3_p.pdfบทที่ 31.34 MBAdobe PDFView/Open
Boonnam_pa_ch4_p.pdfบทที่ 42.5 MBAdobe PDFView/Open
Boonnam_pa_ch5_p.pdfบทที่ 52.54 MBAdobe PDFView/Open
Boonnam_pa_ch6_p.pdfบทที่ 6967.05 kBAdobe PDFView/Open
Boonnam_pa_back_p.pdfบรรณานุกรมและภาคผนวก977 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.