Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68107
Title: โปรแกรมคอมพิวเตอร์สำหรับการออกแบบไซโคลน
Other Titles: A computer program for cyclone design
Authors: ปณตสรรค์ สูจยานนท์
Advisors: สมศรี จงรุ่งเรือง
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Subjects: เครื่องแยก
พัดลม
มลพิษทางอากาศ
Issue Date: 2541
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: จุดมุ่งหมายของงานวิจัยนี้คือ การเขียนโปรแกรมคอมพิวเตอร์เพื่อที่จะออกแบบไซโคลน ให้เหมาะสมกับสภาวะเข้าไซโคลนที่แตกต่างกัน และใช้ผลที่ได้เป็นข้อมูลทางด้านวิศวกรรมศาสตร์สำหรับการออกแบบไซโคลน ในการศึกษาจะพิจารณาถึงค่าความเข้มข้นของอนุภาคที่ออกจากไซโคลนสู่บรรยากาศให้เป็นไปตามมาตรฐานคุณภาพอากาศ ความเร็วของแก๊สสกปรกตรงทางเข้าจะต้องไม่ทำให้อนุภาคของแข็งตกตะกอนก่อนเข้าสู่ไซโคลนและความเร็วของการไหลเข้าจะต้องทำให้อนุภาคของแข็งตกตะกอนลงมาก่อนออกจากไซโคลน ผลการคำนวณที่ได้จากโปรแกรม จะถูกเปรียบเทียบกับบทความที่ตีพิมพ์ในวารสารและผลจากการทดลองของไซโคลนชนิด high efficiency, medium throughput ผลที่ได้จากโปรแกรมคอมพิวเตอร์และบทความของ Koch W.H. and Licht W.L., Coker A.K. จะมีค่าใกล้เคียงกัน แต่ผลที่ได้จากการทดลองจะมีความแตกต่างสูงสุดจากโปรแกรมคอมพิวเตอร์อยู่ 20.2% สำหรับความดันลด
Other Abstract: The objective of this research is to write a computer program for cyclone design suitable for various inlet conditions of cyclone, and to use the outcome as engineering information for cyclone design. The study is conducted by considering the concentration of particles emitted from cyclone to atmosphere which complying with air quality standard. The inlet contaminated gas velocity must not cause the solid particles settling down before entering the cyclone, and the inflow velocity must cause the solid particles settling down before leaving from the cyclone. Calculated results from the computer program will be compared with articles published in journals and results from the experiment of high efficiency, medium throughput cyclone. Results from the computer program and the articles by Koch W.H. and Licht W.L., Coker A.K. are closely but the results from the experiment are maximum difference from the computer program by 20.2% for pressure drop.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2541
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมเครื่องกล
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68107
ISBN: 9743318117
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Panotson_su_front_p.pdfหน้าปก สารบัญ และบทคัดย่อ1.03 MBAdobe PDFView/Open
Panotson_su_ch1_p.pdfบทที่ 1657.96 kBAdobe PDFView/Open
Panotson_su_ch2_p.pdfบทที่ 2799.03 kBAdobe PDFView/Open
Panotson_su_ch3_p.pdfบทที่ 31.38 MBAdobe PDFView/Open
Panotson_su_ch4_p.pdfบทที่ 4809.14 kBAdobe PDFView/Open
Panotson_su_ch5_p.pdfบทที่ 51.8 MBAdobe PDFView/Open
Panotson_su_ch6_p.pdfบทที่ 61.06 MBAdobe PDFView/Open
Panotson_su_back_p.pdfบรรณานุกรมและภาคผนวก6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.