Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68550
Title: Strategic plan guidelines for real estate development to survive during economic crisis
Other Titles: แนวทางการวางแผนกลยุทธ์เพื่อความอยู่รอด ของธุรกิจอสังหาริมทรัพย์ในช่วงวิกฤติเศรษฐกิจ
Authors: Uthaiwan Witchaboonsiri
Advisors: Suthas Ratanakuakangwan
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
Subjects: Strategic planning
Supply and demand
Real estate business
Financial crises
การวางแผนเชิงกลยุทธ์
อุปทานและอุปสงค์
ธุรกิจอสังหาริมทรัพย์
วิกฤตการณ์การเงิน
Issue Date: 1999
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: This research was initially aimed (1) to fin d the external and internal factors which can affect the real estate business, and (2) to develop a strategic plan guideline for the real estate business during economic crisis. Due to an economic crisis that has been started since 1997, every business had to face a tragic period in running the business, under the increasing foreign dept from currency devaluation of the government. E very business must try extremely hard to survive in such a hard competing situation, and so does the Real estate business. In order to be competitive in both short-term and long-term, a strategic planning increases its role in managing the business. Good strategic planning will lead an organization to work more effectively with greater efficiency. Real estate business is studied during before and after economic crisis, between 1996-1998. Major factors which have an effect on real estate business and how they affect the business are identified after the study. Both internal and external environment scanning, namely SWOT analysis, PEST analysis, and Porter's Five Forces Model, are conducted to examine a situation o f a business by using a case study. Strategic plan guidelines of real estate business are developed to lead the business to survive during an economic crisis. Sensitivity analysis is provided to suggest the w ay the business should change the strategy in order to absorb the effects of the changes of those major factors. The result indicated five external factors, being economic, employment, bank loan policy, interest, and price, and three internal factors, being marketing research, skill labor, and financial plan, affecting the housing market. Strategic plan for the project in case study was proposed in term s o f financial strategies, construction strategies, and marketing strategies. Moreover, the guidelines from this study could be further used to guide other studies of similar business or further studies in more details.
Other Abstract: การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) วิเคราะห์หาปัจจัยทั้งภายในและภายนอกที่มีผลกระทบต่อการ ดำเนินธุรกิจอสังหาริมทรัพย์และที่อยู่อาศัย และ (2) พัฒนาแนวทางการวางแผนกลยุทธ์สำหรับธุรกิจอสังหาริมทรัพย์และที่อยู่อาศัยในช่วงวิกฤติเศรษฐกิจ ทั้งนี้สืบเนื่องมาจากวิกฤติเศรษฐกิจที่เริ่มปรากฎเด่นชัดตั้งแต่ปี ค.ศ. 1997 รัฐบาลลดค่าเงินบาทและปล่อยให้ค่าเงินลอยตัว ส่งผลให้กิจการแทบทุกประเภทต้องประสบภาวะยากลำบากในการดำเนินธุรกิจอันเนื่องมาจากปัญหาภาระหนี้ต่างประเทศ ทำให้ต้องใช้ความพยายามอย่างหนักดิ้นรน แข่งขันเพื่อความอยู่รอด ธุรกิจอสังหาริมทรัพย์และที่อยู่อาศัยก็ได้รับผลกระทบนี้อย่างรุนแรงเช่นกัน ก่อให้เกิดภาวการณ์แข่งขันที่รุนแรงในธุรกิจ ในขณะเดียวกัน บทบาทของการวางแผนกลยุทธ์ทางธุรกิจทั้งระยะสั้น และระยะยาวซึ่งเป็นปัจจัยสำคัญต่อการประสบความสำเร็จในการแข่งขันได้ทวีความสำคัญขึ้นเรื่อย ๆ โดยแผนกลยุทธ์ที่ดีจะส่งผลให้การดำเนินธุรกิจขององค์กรเป็นไปอย่างมีประสิทธิภาพ และประสิทธิผลมากขึ้น การศึกษานี้ ได้ศึกษาโดยการเปรียบเทียบภาวะของธุรกิจอสังหาริมทรัพย์และที่อยู่อาศัยระหว่างช่วง ก่อนและหลังเกิดวิกฤติการทางเศรษฐกิจ คือระหว่างปี ค.ศ.1996 และ 1998 เพื่อค้นหาปัจจัยสำคัญ และผลกระทบที่เกี่ยวข้องที่มีต่อธุรกิจ วิธีการวิเคราะห์ที่สำคัญ อาทิ SWOT analysis, PEST analysis, และ Porter's Five Forces Model ได้ถูกใช้เพื่อวิเคราะห์สถานะการณ์ทั้งภายใน และภายนอกของธุรกิจอสังหาริมทรัพย์ที่ใช้เป็นกรณีศึกษา หลังจากนั้น แนวทางการวางแผนกลยุทธ์สำหรับธุรกิจอลังหาริมทรัพย์และที่อยู่อาศัย ได้ถูกพัฒนาขึ้นเพื่อใช้เป็นหลักในการดำเนินกิจการในช่วงวิกฤตเศรษฐกิจ ท้ายที่สุดของการศึกษาได้ทำการวิเคราะห์ความไวของแผนกลยุทธ์ดังกล่าวที่มีต่อการเปลี่ยนแปลงจากปัจจัยสำคัญต่าง ๆ ข้างต้น ผลการศึกษาได้นำเสนอปัจจัยภายนอกห้าประการอันได้แก่ ภาวะเศรษฐกิจ, อัตราการจ้างงาน, นโยบายการปล่อยกู้ของสถาบันการเงิน, อัตราดอกเบี้ย, และภาวะราคาในตลาด และปัจจัยภายในสามประการอัน ได้แก่ การวิจัยการตลาด, แรงงานมีฝีมือ, และแผนการทางการเงิน ที่ล้วนแต่มีผลกระทบต่อตลาดธุรกิจที่อยู่อาศัยและได้เสนอแผนกลยุทธ์สำหรับกรณีศึกษาทั้งระยะสั้น และระยะยาว โดยประกอบไปด้วยแผนกลยุทธ์ด้านการเงิน, แผนกลยุทธ์ด้านการก่อสร้าง, และแผนกลยุทธ์ด้านการตลาด นอกจากนี้ยังได้นำเสนอแนวทางจากการศึกษานี้เพื่อนำไปใช้สำหรับกรณีศึกษาอื่นที่คล้ายคลึงกัน หรือ นำไปศึกษาให้ละเอียดขึ้นต่อไป
Description: Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 1999
Degree Name: Master of Engineering
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Engineering Management
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68550
ISBN: 9743335811
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Uthaiwan_wi_front_p.pdf903.77 kBAdobe PDFView/Open
Uthaiwan_wi_ch1_p.pdf744.93 kBAdobe PDFView/Open
Uthaiwan_wi_ch2_p.pdf952.88 kBAdobe PDFView/Open
Uthaiwan_wi_ch3_p.pdf1.2 MBAdobe PDFView/Open
Uthaiwan_wi_ch4_p.pdf1.18 MBAdobe PDFView/Open
Uthaiwan_wi_ch5_p.pdf803.21 kBAdobe PDFView/Open
Uthaiwan_wi_ch6_p.pdf1.05 MBAdobe PDFView/Open
Uthaiwan_wi_ch7_p.pdf927.88 kBAdobe PDFView/Open
Uthaiwan_wi_ch8_p.pdf755.54 kBAdobe PDFView/Open
Uthaiwan_wi_ch9_p.pdf703.91 kBAdobe PDFView/Open
Uthaiwan_wi_back_p.pdf694.13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.