Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68551
Title: การศึกษาการจัดการชั้นเรียนของครูอนุบาลในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Study of classroom mamagement of preschool teachers in Bangkok metropolis
Authors: อุทุมพร พรายอินทร์
Advisors: พูนสุข บุณย์สวัสดิ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Subjects: การจัดการชั้นเรียน
นักเรียนอนุบาล
ครูอนุบาล
การศึกษาขั้นอนุบาล
Issue Date: 2542
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาการจัดการชั้นเรียนของครูอนุบาลในกรุงเทพมหานคร ด้านการป้องกันปัญหาและการแก้ปัญหาพฤติกรรมที่ไม่เหมาะสม ตัวอย่างประชากรเป็นครูอนุบาล 350 คน จากโรงเรียนสาธิต โรงเรียนสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ โรงเรียนสังกัดสำนักงานการศึกษากรุงเทพมหานคร และโรงเรียนอนุบาลสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาเอกชน ผลการวิจัยพบว่า 1. การจัดการชั้นเรียน ด้านการจัดสภาพห้องเรียน พบว่า ครูอนุบาล จัดบรรยากาศในชั้นเรียนมากที่สุด รองลงมา คือด้านวัสดุอุปกรณ์ และด้านการจัดพื้นที่ การจัดบรรยากาศในชั้นเรียน จัดให้มีความสัมพันธ์ที่เป็นมิตรระหว่างเด็ก ๆ การจัดวัสดุและอุปกรณ์มีการจัดวางอย่างมีระบบและอยู่ในระดับความสามารถของเด็กในการช่วยเหลือตนเอง 2. การจัดการชั้นเรียน ด้านการป้องกันปัญหาพฤติกรรมที่ไม่เหมาะสม พบว่า ครูอนุบาล ส่วนใหญ่ใช้การชมเชยเมื่อเด็กมีพฤติกรรมที่เหมาะสม และจัดกิจกรรมที่น่าสนใจ 3. การจัดการชั้นเรียน ด้านการแก้ปัญหาพฤติกรรมไม่เหมาะสม พบว่า ครูอนุบาลให้ความสำคัญและปฏิบัติโดยใช้วิธีการเตือนและการเปลี่ยนสภาพแวดล้อม โดยเข้าไปใกล้ ๆ เด็กให้รู้ตัว ทบทวนข้อตกลง และเพิ่มสิ่งที่ดึงดูดใจ
Other Abstract: The purpose of this research was to study classroom management of preschool teachers in Bangkok metropolis in preventing management problems and resolving problems. The research samples of 350 preschool teachers in Bangkok were randomly selected. The research findings were as follows: 1) Classroom management on the room organization: the preschool teachers were found to organize classroom climate the most by creating a positive interaction among children; next was the organization of a system for arranging equipment’s, materials, and utilization of space; and supporting children's ability to help themselves. 2) Classroom management on preventing misbehaviors: most preschool teachers were found to use praise when children exhibited appropriate behaviors and to arrange interesting activities. 3) Classroom management on resolving misbehaviors: preschool teachers were found to give an importance to practice by utilizing reprimand, environmental change, moving closer to the children, going over the classroom rules, and adding attractive materials.
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การศึกษาปฐมวัย
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68551
ISBN: 9743337067
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Utumporn_pr_front_p.pdf865.06 kBAdobe PDFView/Open
Utumporn_pr_ch1_p.pdf940.21 kBAdobe PDFView/Open
Utumporn_pr_ch2_p.pdf3.66 MBAdobe PDFView/Open
Utumporn_pr_ch3_p.pdf825.87 kBAdobe PDFView/Open
Utumporn_pr_ch4_p.pdf1.54 MBAdobe PDFView/Open
Utumporn_pr_ch5_p.pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open
Utumporn_pr_back_p.pdf1.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.