Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68634
Title: | Cost of quality in catering equipment manufacturing process |
Other Titles: | ต้นทุนคุณภาพในกระบวนการผลิตเครื่องครัว |
Authors: | Wasachai Limpanawan |
Advisors: | Suthas Ratanakuakangwan Vatcharin Subsoothi |
Other author: | Chulalongkorn University. Faculty of Engineering |
Subjects: | Cost Quality control Production control ต้นทุนการผลิต การควบคุมคุณภาพ การควบคุมการผลิต |
Issue Date: | 1999 |
Publisher: | Chulalongkorn University |
Abstract: | This paper is the study and recommendation of step by step of establishing a quality cost system in the catering equipment manufacturing process with a purposing to the betterment of process quality and cost reduction simultaneously. By using performance measurement in term of quality cost, it is good starting point for achieving Total Quality Improvement, TQI. Currently, the company is facing a lot of quality troubles, for example: lacking of responsible person for taking quality action, reworks and repairs. In addition, the company is a representative supplier to a leadership company. As a result, the company has to ensure that the product is under the customer specifications. Consequently, the company has to invest a system for quality, according to the deal of customer, such as employees, tools and equipment as well as testers. Those cost are more than 1 million Baht. However, high investment needs a tracking system to ensure that each of investment cost is worthwhile, since the traditional system did not efficiently to track not only w here the problem areas were but what kinds of problems occurred also. In practical, increasing the process quality as well as product quality, the costs usually escalate without any problems areas and types of problems as mentioned; hence the quality cost collection and analysis including action to the causes of problems should be the excellent techniques. They also help to develop the relationship between top management and middle management as well as operators to work as a action team. The step by step is comprised of quality system development and then study the quality cost system. The former is emphasized on the recruitment of quality employees, quality control areas and corrective action procedure as well as quality investment, whereas the latter is stressed on activity cost analysis by using Information Definition method, IDEFO techniques and Activity based costing that also involves the development of form, accounting record, standard cost and reporting format. From the innovative system, the company found that over 26.45% of total manufacturing cost is quality problems, which 7.59% of cost is measurable quality cost and 18.86% of cost is hidden cost, respectively. Especially, the hidden cost analysis found that the most problem is non-value added activities such as wrong design. This information helps the company to improve the quality resulting to the cost of quality was reduced from 26.45% to be only 14.46%. It counted for 12% of cost reduction. |
Other Abstract: | วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ เป็นการวิจัยเพื่อศึกษาและเสนอแนะขั้นตอนการจัดทำระบบต้นทุนคุณภาพภายในกระบวนการผลิตเครื่องครัว เพื่อเป็นตัววัคคุณภาพของระบบการผลิต เพื่อจะไต้พัฒนาคุณภาพของการผลิตให้ดียิ่งขึ้น โดยมีความสัมพันธ์กับต้นทุนที่ลดลง และเป็นจุดเริ่มต้นในการบรรลุการปรับปรุงคุณภาพโดยรวม (Total Quality Improvement) ทั้งนี้เนื่องจากปัจจุบัน บริษัทประสพปัญหาเกี่ยวกับระบบคุณภาพค่อนข้างมาก ได้แก่ การขาดผู้รับผิดชอบในการแก้ไขปัญหาด้านคุณภาพการทำงานซ้ำซ้อน และ การซ่อมแซมงานระหว่างผลิตกอปรกับบริษัทได้เป็นตัวแทนในการผลิตให้กับบริษัทชั้นนำระดับโลกแห่งหนึ่ง ซึ่งการเป็นตัวแทนผลิตนั้น จำเป็นต้องมีระบบคุณภาพ เพื่อจะได้มั่นใจได้ว่าผลิตภัณฑ์นั้น อยู่ภายใต้คุณภาพที่ลูกค้ากำหนดไว้ จึงส่งผลให้บริษัทต้องมีการลงทุนทางด้านระบบคุณภาพ ตามข้อตกลงของลูกค้า อย่างไรก็ตามการลงทุนระบบคุณภาพนั้น ซึ่งได้แก่ บุคลากร เครื่องมือ และเครื่องตรวจสอบ โดยมีมูลค่ามากกว่า 1 ล้านบาท ซึ่งทางบริษัทได้ตระหนักว่าจำเป็นจะต้องมีระบบควบคุมและติดตามผลการลงทุนเนื่องจากในปัจจุบัน การควบคุมต้นทุนในกระบวนการผลิตไม่มีประสิทธิภาพ เช่น ไม่สามารถทราบได้ว่าต้นทุนที่สูงขึ้นมาจากปัญหาอะไร และแผนกไหนทำให้เกิดปัญหา เพื่อลดปัญหาทางด้านต้นทุน และคุณภาพซึ่งจะทำให้ต้นทุนสูงขึ้น และไม่ทราบที่มา รวมถึงปัญหาที่เกิดขึ้นดังนั้นการขาดการนำข้อมูลมาวิเคราะห์ และ แก้ไขเป็นวิธีที่สำคัญที่สุด โดยเฉพาะผู้บริหารสามารถตรวจสอบได้ ซึ่งข้อมูลนี้ ช่วยให้เกิดความสัมพันธ์ระหว่างผู้บริหารทุกระดับ กับพนักงาน ให้ทำงานเป็นทีมมากขึ้น โดยขั้นตอนในการจัดทำระบบต้นทุนคุณภาพนั้นเริ่มต้น จากการจัดทำระบบคุณภาพ ได้แก่ การสรรหาบุคลากร การกำหนดขั้นตอนการตรวจสอบการกำหนดวิธีจัดการปัญหา และ การพิจารณาเงินลงทุน หลังจากนั้นจึงจัดทำระบบต้นทุนคุณภาพ ซึ่งประกอบไปด้วยการวิเคราะห์กิจกรรมที่มีผลต่อต้นทุน และ คุณภาพโดยใช้วิธี Information Definition(IDEF0) ซึ่งเป็นวิธีที่นิยมในการวิเคราะห์ Activity-Based Analysis และ Activity -Based Costing นอกจากนั้น การจัดทำระบบยังประกอบด้วยการปรับปรุงแบบฟอร์ม การปรับปรุงระบบบัญชีการกำหนดมาตรฐานของต้นทุน และการรายงานผล ผลการจัดทำระบบต้นทุนคุณภาพนั้น สามารถทำให้ บริษัท พบว่า ต้นทุนที่เกิดขั้นมากกว่า 26.45% มาจากปัญหาทางด้านคุณภาพ โดยที่ 7.59% มาจากปัญหาที่สามารถวัดได้ส่วน 1 8.86% มาจากปัญหาที่ไม่สามารถวัดได้ ซึ่งส่วนหลังนี้เกิดมาจากการทำงานที่ไม่ก่อให้เกิดมูลค่า ได้แก่ ความผิดพลาดในการทำงานต่าง ๆ ซึ่งเมื่อนำข้อมูลนี้มาวิเคราะห์ และ ติดตามหาทางแก้ปัญหา พบว่า ภายในระยะเวลาเพียง 1 เดือน สามารถลดต้นทุนทางด้านคุณภาพที่มากถึง 26.45% เหลือเพียงแค่ 14.46% ลดได้ถึง 12% |
Description: | Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 1999 |
Degree Name: | Master of Engineering |
Degree Level: | Master's Degree |
Degree Discipline: | Engineering Management |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68634 |
ISBN: | 9743342338 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Eng - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Wasachai_li_front_p.pdf | 994.47 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Wasachai_li_ch1_p.pdf | 823.34 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Wasachai_li_ch2_p.pdf | 949.71 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Wasachai_li_ch3_p.pdf | 1.1 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wasachai_li_ch4_p.pdf | 1.29 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wasachai_li_ch5_p.pdf | 1.38 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wasachai_li_ch6_p.pdf | 1.81 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wasachai_li_ch7_p.pdf | 933.89 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Wasachai_li_ch8_p.pdf | 649.85 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Wasachai_li_back_p.pdf | 1.66 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.